Komplettera med lusern på betet?

Novisis

Trådstartare
För knappt en vecka sedan släpptes hästarna i en del av sommarhagen. Denna del är hyfsat mager och vi kommer successivt öka hagstorleken och tillgången till mer gräs. Två av hästarna rids relativt hårt och skulle behöva mer proteiner. Har inte möjlighet att stalla in dem och ge hö då sommarhagen ligger en bit hemifrån. Funderar på om vi ska ge dessa två hästar lusern så att de får i sig proteinerna de behöver?

Är inte gräset ganska proteinrikt vid denna tiden? Även om det inte är så mycket gräs.
Du skulle inte kunna lägga ut hö i hagen?

Vi har just nu fyra hästar på naturbete (magert).
Mitt halvblod som rids mycket och tävlas lite plus det gamla avelsstoet som lätt faller ur får Hippo Grow Alfa som komplement för att hålla sig fina.
Shettisen och tvååringen får inget extra.
Lucern hade jag inte tvekat att ge extra om behovet finns.

Eftersom det bara är två av hästarna som behöver extra så vill vi inte lägga ut hö i hagen. Har nu köpt Protein + och testar med det.

Jag har iof mina inne på natten nu (6-8 timmar) men då får dom lusern och halm enbart som grovfoder. + kraftfoder då. Gräs dagtid, det har inte kommit upp så mycket som jag hade önskat men tror dom får i sig tillräckligt. Jag får inte tag på hö därav denna lösning med gräs + lusern/halm. Hade jag haft hö hade dom nog fått gå ute dygnet runt med hö + gräs.

Nu är mina rätt proteinkrävande dock (avelsston/hingst, unghästar, seniorer)

Har tillskottsfodrat med lusern på bete med mycket gott resultat. Hippo Alfa tycker jag också är bra, om man inte vill ha så stora mängder (snällt mot magen, grönmjöl i polletten). Höga värden och det går att slå på lite olja om man vill ha upp MJ (har för mig att det är 135 gr smrp).

Vårgräset är spätt och knappt nån struktur i det så hästarna brukar gärna vilja tugga på lite hö eller halm också så här i början av grässäsongen. Jag hade absolut gett dem tillgång på lite hö/halm med för fibrernas skull.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama