Komplettera foderstat till hästar som äter gräs i november?

trofé

Trådstartare
Mina hästar äter fortfarande gräs till allra största delen. De delar på ett par kg hö per dag (som jag vet av analysen att det ligger ganska lågt i protein) samt de äter ett par kg halm i ligghallen per dag.

På sommaren säger man ju att så länge hästarna håller hull på betet så får de i sig tillräckligt med protein, vitaminer och mineraler, samt att E-vitaminet då kompenserar för selen. Men hur ska man tänka nu? Både gällande innehållet i gräset samt matcha upp för lågt proteininnehåll i höet och inget proteininnehåll i halmen?

Hur gör ni andra där hästarna fortfarande äter en hel del gräs?
 
Sv: Komplettera foderstat till hästar som äter gräs i november?

Min ena åt bara gräs länge i år, det enda jag gjorde var att hålla koll på hullet. Sä här sent hade jag nog kompletterat med vitaminer och mineraler, men i övrigt hade jag inte funderat så mycket :)
 
Sv: Komplettera foderstat till hästar som äter gräs i november?

Ja, det är det jag tänker att mineraler är vettigt att komplettera med, de får lite nu, men ska se över så att det verkligen täcker selenbehovet också.

Men du skulle inte ta hänsyn alls till proteininnehållet? Alla böcker etc jag kollat i anger generell riktvärden för gräs på försommar, högsommar och sensommar, men det står inget om ungefärligt innehåll i november ;)
 
Sv: Komplettera foderstat till hästar som äter gräs i november?

Det är väl inte så mycket varken näring eller annat i grästet denna årstid? Är väl mest bukfylla. Tror det t.o.m är sämre än halm eller?
 
Sv: Komplettera foderstat till hästar som äter gräs i november?

Jag personligen skulle ge stödfoder med protein, ex lusern eller lite hö alt hösilage med bra protein värde. Bristen på protein kan visa sig ganska snabbt och vara svår att fodra upp. De faller ur och kan ta lång tid att få tillbaka.

Mina har också mycket bete kvar, men övervägande energi och bukfylla.
Vår äldste i hagen har börjat visa tendenser på att falla ur så nu får de 2 kg hösilage per dag, vardera, med bra protein nivå, äldste får också lusern.
Men så länge de har bete kvar får de äta detta, kopletterar med hösilaget vartefter de vänjs in och vädret (förhoppningsvis) blir kallare.
 
Sv: Komplettera foderstat till hästar som äter gräs i november?

Det är väl inte så mycket varken näring eller annat i grästet denna årstid? Är väl mest bukfylla. Tror det t.o.m är sämre än halm eller?

Beror på vad du menar med näring. Gräste växer så länge det har +6 grader och över, men det är mestadels energi och fruktos vad jag har förstått.
Bristen blir på mineraler och protein.
 
Sv: Komplettera foderstat till hästar som äter gräs i november?

Ja, jag tycker också att det inte skulle vara så mycket energi och näring i gräset, men ingen av hästarna verkar gå ner knappt ett hekto i vikt... (Vilket inte skulle skada om de båda gjorde, gick ner lite i vikt alltså). Och sådana mängder halm äter de inte att det skulle kompensera för noll energi i gräset.
 
Sv: Komplettera foderstat till hästar som äter gräs i november?

Beror på vad du menar med näring. Gräste växer så länge det har +6 grader och över, men det är mestadels energi och fruktos vad jag har förstått.
Bristen blir på mineraler och protein.

Då hoppas jag att jag tänker rätt som börjat ge lite soja, för det ska de ha senare när de äter bara hö då det är låga proteinvärden i höet. Samt ger mineraler. Energin verkar som sagt inte vara något problem att få ihop.
 
Sv: Komplettera foderstat till hästar som äter gräs i november?

Av ren nyfikenhet, varför ger man soja? Med tanke på miljön? Finns det inga andra fullvärdiga proteintillskott? Potatis protein ex?
 
Sv: Komplettera foderstat till hästar som äter gräs i november?

Gräs som växer har bra med protein även så här års. Särskilt på ställen där det tidigare varit torka och där gräset nu satt fart med hjälp av regnet. Tabellvärdet för sensommarbete i SLUs utfodringsrekommendationer är 166 g srp/kg, samma som tidig försommar.
 
Sv: Komplettera foderstat till hästar som äter gräs i november?

Gräs som växer har bra med protein även så här års. Särskilt på ställen där det tidigare varit torka och där gräset nu satt fart med hjälp av regnet. Tabellvärdet för sensommarbete i SLUs utfodringsrekommendationer är 166 g srp/kg, samma som tidig försommar.

TACK för info!!!! Kan jag hitta SLUs tabellvärden på nätet?

Update: äsch, beställer hela häftet istället :)
 
Senast ändrad:
Sv: Komplettera foderstat till hästar som äter gräs i november?

Talar för mig själv nu, jag ger också soja. Gör det pga att potatisprotein i ren form är fullkomligt omöjligt att få tag på här, det andra alternativet är krafft muskel som är hutlöst dyrt och med en kvot lik sojan, som istället är billigt (soja och krafft muskel är alltså ganska likvärdiga men k muskel är ruggigt dyrt). Så ja, man ger soja för att det är billigt och lätt att få tag på :)
 
Sv: Komplettera foderstat till hästar som äter gräs i november?

Av ren nyfikenhet, varför ger man soja? Med tanke på miljön? Finns det inga andra fullvärdiga proteintillskott? Potatis protein ex?

Jag ger soja för att jag har lågt proteininnehåll i höet, skulle jag ge t.ex. lusern skulle jag få ge mycket större mängder. Ger inte Krafft Muskel för att det är mkt dyrare och en "sammansatt produkt", föredrar att ge separata fodermedel generellt. Potatisprotein har jag inte testat, men om jag förstått det rätt är det mer som ett pulver vilket skulle betyda att jag ev behöver blanda det med något, då måste jag ge hästarna något mer foder i alla fall.

Dessutom äter båda hästarna sojan med bra aptit, ett stort plus!

Gällande miljön så finns det säkert bättre alternativ, och kanske är det fel att tänka så, men jag tror att de ton av soja som importeras varje år till korna är ett större problem än de kanske 20-40 kg som jag använder :)
 
Sv: Komplettera foderstat till hästar som äter gräs i november?

Tack för info! Finns det någon sida på nätet där jag kan läsa mer?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Alltså. Det är varmaste hösten i mannaminne. Jag och mina hästar är bosatta i Västnanland och det har inte varit många frostnätter här...
Svar
10
· Visningar
1 283
Senast: imba
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 551
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 495
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp