Komplement till havre!

P

piffpuffen

Funderar på vad jag ska kompletera foderstaten med. Ger just nu havre, betor & aspbarkspellets. Och hö givetvis:smirk:
Men tydligen så tål inte min ena häst betfodret så ja funderar på vad jag ska ge istället. Tänkte på korn,men det måste väl krossas?! Har ingen kross & det funkar inte att köpa färdig krossat till en häst eftersom det inte håller näringsämnena speciellt länge.
Vad ger ni era hästar? Jag har totalt brist på ideér. Kanske skulle kompletera med nåt färdig foder men vad? Eller räcker det att ge henne mineraler & vitaminer i nåt koncentrat??

Är det någon här som har testa havre sorter som heter nåt med "matilda" ?!

Sv: Komplement till havre!

Vad vill du uppnå med tillskottet? Det finns ju en uppsjö av mineraler, vitaminer, protein och andra näringsämnen, vilka är du ute efter?

Matilda är en "högfettshavre" med mera fett än de flesta andra sorter. Den innehåller också mera protein vilket gör att den ger mera viktiga aminosyror. Mera kan läsas här:
http://www.jbt.slu.se/anders.herlin/Havresortertillhast.pdf

Men först och främst: vet du vad ditt hö innehåller? Annars är det nåt jag skulle prioritera i allra högsta grad - alltså att veta vad större delen av foderstaten är "värt" näringsmässigt.

Pinky har alldeles rätt, ställ frågan om vad det är du är ute efter?

Hej, som de andra frågar: vad vill du uppnå. Är det en bra mag/tarmfunktion så kanske linfrökaka kan vara något för din häst. Dessutom är det bra för pälsglans och hovar.

Men mage och tarm liksom päls och hovar gynnas ju också av en BRA foderstat - varför inrikta sig på ett specifikt fodermedel rakt av?!

Saknas Ca så är ju inte linfröet det första man tänker på, t ex. Och om det inte behövs mera protein än vad grovfodret ger, varför då komplettera över huvud taget?

Har tyvärr ingen analys på grovfodret. Hästarna har fri tillgång på hö, och just för tillfället rids hon inte. Visst det kanske egentligen räcker med hö just nu, men hon behöver "äta upp sig", för hon har tappat lite hull efter att ha gått med föl. Kommer dåligt ihåg men är det korn som är bra till hästar som är svåra att hålla i hull? Är det även korn man kan blötlägga i kokande vatten så det blir mera lättsmält?!

Korn SKA stöpas eller krossas innan utfordring. Om jag inte hade nån aning om vad hö/ silage innehöll och fick chansa skulle jag hellre ge lucern, det innehåller lite mera smb rp / kg och går som grovfoder.

Men det är i princip helt omöjligt att kommentera;
X häst + Y grovfoder + A träning = ???
Och vad tillsätter man sen?

Dock skulle jag åtminstone till nästa säsong överväga analys starkt!! För hästen hade inte behövt falla ur denna omgång heller.

ang skrev:
Matilda är en "högfettshavre" med mera fett än de flesta andra sorter. Den innehåller också mera protein vilket gör att den ger mera viktiga aminosyror. Mera kan läsas här:
http://www.jbt.slu.se/anders.herlin/Havresortertillhast.pdf

Men först och främst: vet du vad ditt hö innehåller? Annars är det nåt jag skulle prioritera i allra högsta grad - alltså att veta vad större delen av foderstaten är "värt" näringsmässigt.

Pinky har alldeles rätt, ställ frågan om vad det är du är ute efter?

Fodrar enbart med Matilda havre!!!Och hö givetvis...har aldrig fodrat med något bättre!!! Hon har ökat i vikt,på bara några veckor!!:banana:

Givetvis kan (matilda)havre vara utmärkt - men det finns andra faktorer att ta med i bilden. Kraftfoder, av vilken sort det än månde vara, är ändå bara ett komplement.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453
Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 061
Senast: saltopeppar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama