Kompisen käkar upp manen...

B

Benzon_lover

:eek:...Min älskling ser inte klok ut, nedre hälften av manen är ryckt i stripor, av shettiskompisen. :cry:
Jag blir så himla ledsen, manen hade precis börat se så där fyllig och böljande ut, som jag hoppats på sen jag fick honom för ett år sedan.
Det finns inget annat att göra än få den jämnkort...1dm. :(

Klippa eller rycka?
Kan jag göra nåt för att förhindra fortsatt "ätande", smeta på nåt?

Sv: Kompisen käkar upp manen...

Mitt 2-åriga shettissto har fått hela sin tjocka fina man nergnagd till några tunna spröt på några cm av shettisfölet som går här tom dec..:eek:
Fast den lär väl växa ut igen, när han åkt hem till sin ägare hoppas jag....Men fint är det Inte :crazy:
Har dock inte kommit på nått knep, som får busungen att sluta rycka manen av henne....
Så även jag emottager tips tack :bow:

Stackare! :eek: Och det tar ju så´n tid innan den vuxit ut igen! :(

Min busige unghäst käkade på ponnyns man, men jag sprejade på Lincoln´s antibitmedel (finns i Hansbo´s sortiment) och det hjälpte faktiskt. :bump: Men det tog rätt lång tid innan manen vuxit jämnt igen...

Jag tycker att du ska låta saxen ligga och rycka manen i stället. Bland det fulaste jag vet är en tjock, klippt man.

Hoppas det ordnar sig - både för dig och Gnist! :)

MVH
Cathrine

Senast ändrad av en moderator:

Jag har två sådana hästar. Jag har delat på dom i varsin "flock".
Annars funkar det att sätta på den utsatta hästen halv-eksemtäcke, som bara täcker man och svans, från Boett.
Låter drastiskt kanske, men de flesta hästar tror jag uppskattar manen som skydd under vintern.
Det är väl det den är till för.
Jag förstår den gamla traditionen att rycka manen på hästar, men i dessa nya tider, där man förhoppningsvis låter hästar gå ute mycket mer, kanske man ska tänka om, och fundera på vad hästen behöver, kanske sin man?
Men specialmedel låter ju bra, om det är ok medel att slicka i sig.

Tack för svaren! :bow:
Tänk att det finns antibitmedel...Vilken bra uppfinnen! :idea: Skall se till att få hem det snarast!
Jag sörjer faktiskt att behöva klippa/rycka manen men den ser verkligen helt vanvårdad ut. Jag tycker det är görsnyggt när min pålle började få sin långa man och se sådär lite vild ut...men nån måtta på vildheten får det va! :cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Skällande hundar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka