Kommer inte ur sängen!

Voeux

Trådstartare
Några vänner tog initiativ till att träna och sen äta middag igår. Trodde det skulle bli lite ”fredagsmysträning” men nej, det var någon form av kroppsslakt. Efter ett högt antal repetitioner med tung vikt så började tekniken halta, och.. jag kommer inte ur sängen! Det var lugnt igår kväll och jag kände inte av att jag skadade mig under träningen, men nu har det hänt något i ländryggen över natten och jag kan knappt röra mig utan att det strålar av smärta :nailbiting: Vad kan ha skett? Vad ska jag göra? Borde jag uppsöka vård eller går sånt här över av sig självt? Jag har saker att göra idag :arghh:

Några vänner tog initiativ till att träna och sen äta middag igår. Trodde det skulle bli lite ”fredagsmysträning” men nej, det var någon form av kroppsslakt. Efter ett högt antal repetitioner med tung vikt så började tekniken halta, och.. jag kommer inte ur sängen! Det var lugnt igår kväll och jag kände inte av att jag skadade mig under träningen, men nu har det hänt något i ländryggen över natten och jag kan knappt röra mig utan att det strålar av smärta :nailbiting: Vad kan ha skett? Vad ska jag göra? Borde jag uppsöka vård eller går sånt här över av sig självt? Jag har saker att göra idag :arghh:

Ta det lugnt! Du behöver inte uppsöka sjukvård (idag) om du inte tappat funktion i ben eller underliv. Ta 2 alvedon och 1 ipren/naproxen/dylik och försök komma igång försiktigt med rörelser. Fortsätt stadigt med smärtlindring i fulldos några dagar framåt. Kanske någon värmekudde kan ge extra lindring? Dagens planer kan du nog tyvärr behöva avboka om du inte fysiskt mäktar med dem. Krya!

Ta det lugnt! Du behöver inte uppsöka sjukvård (idag) om du inte tappat funktion i ben eller underliv. Ta 2 alvedon och 1 ipren/naproxen/dylik och försök komma igång försiktigt med rörelser. Fortsätt stadigt med smärtlindring i fulldos några dagar framåt. Kanske någon värmekudde kan ge extra lindring? Dagens planer kan du nog tyvärr behöva avboka om du inte fysiskt mäktar med dem. Krya!

Arrangerar en baby shower idag till en av mina närmsta vänner :meh: (Är inget fan av konceptet men hon är) Så upp måste jag på något sätt..

Bra tips med värmekudde och värktabletterna. Glömmer alltid bort vilken det är man kan ta två av :o Lyckats få i mig en Ipren nu men det märker ingen skillnad ännu. Får nog öka dosen.

Arrangerar en baby shower idag till en av mina närmsta vänner :meh: (Är inget fan av konceptet men hon är) Så upp måste jag på något sätt..

Bra tips med värmekudde och värktabletterna. Glömmer alltid bort vilken det är man kan ta två av :o Lyckats få i mig en Ipren nu men det märker ingen skillnad ännu. Får nog öka dosen.

Du kan ta två paracetamol (Alvedon, Panodil osv) ihop med en Ipren :)

Läs på förpackningen/fass så blir det alltid rätt :)

@Voeux Håller helt med @Modest och vill tillägga att promenader är utmärkt aktivitet för att röra på ryggen lagomt. Även om du får stappla fram till en början så brukar smärtan släppa en aning efter ett kvarter eller två. Och att vila emellanåt i liggande med kuddar under underbenen så höft och knän är i 90 grader.

Det låter som du sträckt till muskler som stelnat under natten.
Försök att röra på dig så mycket du klarar, mjukt och försiktigt. Promenader är jättebra!
Hoppas det ger sig snabbt.

Tack för era tips! :love: Är uppe på benen nu men kan inte böja på mig, så känner mig som en gammal tant som stapplar runt :laugh:

Tips, var inte ett gäng vänner som hetsar varandra genom den här 🙈 MVH Inte 20 längre

Bifogade filer

• 1F876886-D9A6-42C8-8927-C4D184C99C91.webp
    1F876886-D9A6-42C8-8927-C4D184C99C91.webp
    45,6 KB · Visningar: 210
@Voeux Håller helt med @Modest och vill tillägga att promenader är utmärkt aktivitet för att röra på ryggen lagomt. Även om du får stappla fram till en början så brukar smärtan släppa en aning efter ett kvarter eller två. Och att vila emellanåt i liggande med kuddar under underbenen så höft och knän är i 90 grader.
Jag kan inte nog mycket hålla med om hur välgörande promenerande är vid ryggsmärtor. Efter två diskbråck då jag inte kunde sitta, ligga eller stå typ, så var timslånga promenader (i kombination med smärtstillande initialt) det enda som jag kände gjorde mig bättre i ryggen! Idag, ett år senare efter det senaste diskbråcket så är jag fortfarande skräckslagen för att plötsligt känna den där hemska smärtan i ryggen och jag promenerar fortfarande med den där ryggsmärtan i minne. Och det behöver inte vara timme efter timme promenerandes, det viktiga är att man håller sig aktiv regelbundet (dagligen!) och inte blir liggande/sittande hemma för då blir vägen till smärtfrihet så mycket längre!

Ryggskott? Det fick jag efter ett pass med marklyft.
Två besök hos naprapat så förkortade jag skadan med ganska lång tid.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 558
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama