Sv: Kommer eksemet på hösten?
Kli i man och svans kombinerat med hårlösa fläckar låter absolut som eksem!
Det är inte helt ovanligt att eksem debuterar på hösten, dvs i sept-okt. Det finns fortfarande rätt mycket insekter ute, och jag har ofta upplevt det som om insekterna (dvs knotten) är särskilt elaka just innan de skall till att dö.... Dessutom kan ju eksem bero på annat än insekter också - till exempel allergi mot olika sorters foder, damm, pollen m.m.
Tror du att eksemet beror på insekter, så hjälper eksemtäcke och kanske installning den tiden på dygnet som det är mest insekter. Insektsmedel (jag använder RB86) brukar också hjälpa.
För att lindra klådan, brukar jag tvätta man och svans ordentligt med grönsåpa och vatten ca en gång i veckan till var tionde dag. Och så smörjer jag in med Nylanders hästkräm varannan-var tredje dag. Nylanders hjälper mot de stora, flagiga mjäll som min häst får i man och svans, och verkar dämpa klåda och göra att ev. sår läker fortare.
Det finns många fler eksembehandlingar. Kortison kan skrivas ut av veterinär och är väl det som har "bevisad" effekt (men också en del biverkningar). Många hästar hjälps också av Ökozon eller Aloe Vera.