Kommer ej in på vissa sidor på nätet

D

dorisdoris

Varför kommer jag inte in på vissa sidor på nätet? Tex telias, sphk.se ? Andra sidor kommer jag utan som helst problem in på. De sidor det är problem med kommer andra in på....

Någon som har någon idé?

Sv: Kommer ej in på vissa sidor på nätet

Hur ska vi kunna veta det? :rofl: Du får nog kolla inställningarna på din dator, om det är några sidor som är blockerade, om brandväggen stoppar eller nåt dyl.

Om jag ska vara på riktigt dåligt morgonhumör så tycker jag inte det är ett dugg roligt faktiskt. Jag kan inte så mycket om datorer, så det var därför jag frågade.

Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

Ska försöka kolla inställningarna

Din fråga är i klass med denna:

Åt vilket håll ska jag gå för att komma hem till dig?

Du vet inte var jag bor och jag vet inte var du bor.

M.a.o.

Det Prosit försökte säga dig var att du måste ge mycket mer info för att någon ens ska kunna försöka hjälpa dig.

Har du t.ex. ringt din internetleveratörssupport?
De är förmodligen de som är bäst lämpade att hjälpa dig i det första skedet.

Varför kommer jag inte in på vissa sidor på nätet? Tex telias, sphk.se ? Andra sidor kommer jag utan som helst problem in på. De sidor det är problem med kommer andra in på....

Någon som har någon idé?

Svårt att säga men det luktar som en nameserver som strular, vilken/vilka använder du? Ett generellt tips är att strunta i att använda den NS man anvisats av sin ISP och istället använda något av våra universitets servrar.

Och du tror att TS förstår vad du skriver?

Använd inte tekniska termer när du ska förklara något här om du inte är helt säker på att TS fattar det. Ytterst få här kan något öht om datorer.

Anna-Karin, moderator

Tack, det var precis det jag menade. Ungefär som frågorna: min kaffebryggare fungerar inte, varför gör den inte det?
Min bil låter konstigt, nån som kan säga vad det är för fel?

Det GÅR inte att råda när man inte har tillräcklig information. :crazy:

Och du tror att TS förstår vad du skriver?

Använd inte tekniska termer när du ska förklara något här om du inte är helt säker på att TS fattar det. Ytterst få här kan något öht om datorer.

Ja det tror jag, annars är det bara att fråga. Satt nu och tog mig verkligen en funderare över ordvalet, det enda jag kan tänka mig var lite för tekniskt var förkortningen ISP, kunde gott och väl skrivit internetleverantör även om det är ett låååångt ord. Hur skulle du skrivit det jag skrev för att "alla" skulle förstå det?

Att NS är nameserver skulle man ju kunna gissa sig till. Men jag tror TS (och moderator menar på att man) gärna skulle vilja veta hur man struntar i default NS och istället "använder någon av våra universitets servrar".
Några :bow: brukar man inte få förrän man på ett pedagogiskt* och enkelt sätt visar hur man ska göra, med hjälp av sin kunskap :)

*Så att andra förstår vad man i praktiken ska göra.

Senast ändrad:

Att NS är nameserver skulle man ju kunna gissa sig till. Men jag tror TS (och moderator menar på att man) gärna skulle vilja veta hur man struntar i default NS och istället "använder någon av våra universitets servrar".
Några :bow: brukar man inte få förrän man på ett pedagogiskt* och enkelt sätt visar hur man ska göra, med hjälp av sin kunskap :)

*Så att andra förstår vad man i praktiken ska göra.

OK, kan beskriva hur man gör på två olika sätt.

1) Router: Oftast konfiguerar man med en websida, routerns ip är ofta 192.168.0.1 Skriv in det i adressfältet i webbläsaren. Under en meny i stil med Internet Settings ändrar man en inställing som borde heta något i stil med Primary DNS Address till IPet 130.237.72.200
Det gamla ipet om det finns kan användas som backup, skriv in det i fältet för Secondary DNS Address.

2) Windows: Startknapp och sedan inställningar, välj kontrollpanelen. Dubbelklicka på nätverk. Högerklicka på din anslutning och välj egenskaper. Markera Internetprotokol (tcp/ip), klicka på egenskaper. Längst ned kan du välja att ställa in egna DNS-adresser, klicka i att du vill göra detta och skriv in detta IP'et: 130.237.72.200 Den gamla adressen kan du avända som backup, alltså skriva in i det andra fältet.

Tack tack :)

*kl*

(Slänger in en liten parentes: 130.237.72.200 verkar tillhöra Sunet enligt Ripe Database. DNSstuff verkar ha fått lite hicka ikväll, men de ger iofs samma svar :) )

Jag tycker iofs det tar längre tid när man ändå sitter med webbläsaren uppe :)

EDIT: Ah, såg nya inlägget med länken nu. Praktisk :)

Senast ändrad:

lol :D

Tyckte det lät misstänksamt likt Katey Sagal (Leela), dock :)

Liknande trådar

IT & mobiler Vad ska man använda för program för att redigera video? Det behöver vara gratis. Jag har försökt med clipchamp men blir galen på loopen...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Wille
·
IT & mobiler Plötsligt kan vi inte gå in på vissa hemsidor på vårat wifi. Tex inte min högskolas hemsida, eller här på bukefalos. Aftonbladet funkar...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: Tarnin
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
682
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 966
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka