Kombinationer i LB

A

Alydiava

Nu är det så att jag ska börja tävla LB i hoppningen på min d-ponny. Jag vet att det är kombinationer med i LB, men undrar hur de ser ut. Brukar det vara ngn oxer med i kombinationen?
:rofl:

Sv: Kombinationer i LB

Nu tävlar jag storhäst men jag har för mig att samma gäller för ponny.
Jag är helt säker på att jag blir rättad om jag har fel ;)

Man får ha kombination redan i 1m vilket motsvarar LC, då får man bara ha räcke+räcke
I 1,10 (LB) så får man ha stigsprång+räcke, aldrig stigsprånget som b-hinder. Man får inte ha en oxer i kombinationen.
I 1,20 så får man ha stigsprång eller oxer som b-hinder.

Och bara för att! ;)
För ponny får inte kombination förekomma förrän i f.d. LB (100 cm kat D osv).
Börjar i övrigt med hästreglerna:
Tvåkombination får förekomma i 1,00 m och uppåt, ska finnas från 1,10 m och uppåt. Trekombination får finnas från 1,20 m och uppåt.
I 1,00-1,05 m får endast räcke och stigsprång användas, stigsprång endast som A-hinder.
I 1,10-1,15 m får räcke, oxer och stigsprång användas. Restriktioner är att oxer som B-hinder endast får innehålla bommar och plank samt att enbart ett längdhinder får förekomma. (Finns också bestämmelser på oxerns maximimått.)

Ponnyregler:
Tvåkombination ska finnas från f.d. LB och uppåt.
I f.d. LB-LB+5 får räcke, oxer och stigsprång användas. Restriktioner är att oxer som B-hinder endast får innehålla bommar och plank samt att enbart ett längdhinder får förekomma.
I f.d. LA-LA+5 är restriktionen att enbart ett längdhinder får förekomma.

Så, har jag rättat klart nu? :angel:

Så, TS, det är bara att läsa TR så ser du vad som gäller. Vad som är brukligt varierar så imo finns ingen särskild kutym på det hela.

Ja, oxer får förekomma som både A eller B hinder (endast ett längdhinder). Tävlar LB på D ponny.

Se där, jag hade rätt....om att bli rättad :D
Man blir helt snurrig av alla regler ibland men jag har nog inget att skylla på mer än att jag var för trött för att leta i TR :angel:
Tycker för övrigt att det hade varit enklare med samma regler för häst som för ponny men det är ju en annan fråga.

Något ska man ju iaf ha rätt om :D
För min del handlar det mer om att jag ändå är vaken om nätterna och lika gärna kan läsa igenom TR.
Men du, har TR någonsin gjort något för enkelhetens skull? Snälla, upplys mig isf! :rofl:

Oxrar får finnas, men oftast är det bara räcken (i alla fall här uppe, det kan nog variera lite).

*kl*

Jag har funderat lite och är nästan helt :D:angel: säker på att jag någon gång hoppat stigsprång ut ur kombination (har mest bara tävlat i år, och bara en gång i 1.10) i 1.00. Vad gör man på en tävling om man skulle upptäcka ett sånt misstag från banbyggarens sida?

Jag skulle prata med banbyggaren. Den lyssnar förhoppningsvis och ändrar banan/hindret innan klassen startar.

*kl*

Jag har funderat lite och är nästan helt :D:angel: säker på att jag någon gång hoppat stigsprång ut ur kombination (har mest bara tävlat i år, och bara en gång i 1.10) i 1.00. Vad gör man på en tävling om man skulle upptäcka ett sånt misstag från banbyggarens sida?

Jag har också gjort det, men insåg det inte förrän efter. Men den banbyggaren är känd för att bygga konstiga avstånd, vägar och hinder... :grin:

Jag skulle ta det med överdomaren på en gång, den ska ju se till att alla regler efterföljs.

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 938
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: Elo
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?