Kollektivstallen på utdöende?

PopcornPlayer

Trådstartare
Eller är det jag som inbillar mig?
För tio år sedan tyckte jag det kryllade av kollektivstall överallt, men kunde bara välja o vraka. Nu har jag haft eget stall, varit hästlös, o stått helinackorderad, o nu verkar det inte finnas särskilt många kollektivstall kvar. Jag har visserligen flyttat från norra sidan stan, till södra, men så stor skillnad kan det väl inte vara?

Har folk tröttnat på att hålla ordning o sams i ett kollektiv, eller har stallarna övergått till all inclusive varianten? Tycker det finns enormt många sådana stall som står halvtomma.
Eller är det så att hästnäringens nedåtspiral har fått fler att välja kollektivt istället för helinackorderat, och alla kollektiv är fulla istället?
 
Sv: Kollektivstallen på utdöende?

eller så har folk inte tid/möjlighet att ha det kollektivt och vill då hellre stå med service.

Jag står i ett stall som tidigare var service på vardagar (fodringar morgon, lunch, middag. in och ut släpp, täcke på morgon/av em. mockning, osv) och så hade man jour kvällar och helger så då var det "kollektivt".. som minst tror jag vi hade 8 hästar och som mest 16
numera är det i samma stall helt kollektivt och det står 7 hästar i stallet och flera önskar att dom kunde hitta annat (men det är svårt då man tycker om ridhuset så mycket :P )
 
Sv: Kollektivstallen på utdöende?

Nej du inbillar dig inte och anledningarna reflekterar dagens samhälle . Folk jobbar mkt , sntidigt som man vill rida aktivt och ha en del bekvämligheter runt sig pga det , som tex ridhus . utöver det har man
många andra saker att jonglera och vill ha mera service runt sin häst .

Om det fanns många kollektiv med ridhus och bekvämligheter tror jag bilden ser lite annorlunda ut . Men det är sällan kollektiv drivs på såna ställen .

Vi har eget privat ridhus och en fin anläggning med bra hagar och hästhållning osv . Passen sköts kollektivt men det drivs i övrigt inte kollektivt i alla bemärkelser gällande regelverk och rutiner osv . Har inga problem att fylla platserna alls snarare tackar vi nej till majoriteten förfrågningar .
 
Sv: Kollektivstallen på utdöende?

Något sådant kollektiv har jag nog faktiskt aldrig stött på. Det har alltid varit en ägare/arrendator som satt upp reglerna, som visserligen inackorderingarna kunnat påverka lite bid önskemål.
Finns ett kollektiv här i närheten med ridhus som annonserar rätt friskt. De tar visserligen lika mycket betalt som "helinackorderade" stall i närheten, så det är väl förklaringen till den frekventa annonseringen.

Den dåliga lönsamheten med att driva helinackordering tycker jag borde avskräcka vem som helst, men det verkar bara ploppa upp fler o fler. Fast å andra sidan, så kan lönsamheten bli rätt bra, om det drivs svart.
 
Sv: Kollektivstallen på utdöende?

Ja som sagt , dagens samhälle reflekterar i uppstallningspreferenser - folk tycker det är ekonomiskt att betala lite extra för att slippa pass osv . För mig är det mkt logiskt om man ser hur samhället förändrats i fråga om hur mkt folk har att göra med jobb och hets i sina scheman .

Vi har det ju lite speciellt med egen anläggning osv som sagt med ridhus osv . Det är passen som sköts kollektivt och då kommer man ner i pris och det blir attraktivt pga det . Inget kollektiv i övrigt i fråga om hönsgård med tyckande , tänkande , styrande och ställande . Funkar bra , har låg omsättning på folk och snarare för mkt förfrågningar som det tackas nej till , dels pga plats och dela pga att de inte bedöms vara passande.
 
Sv: Kollektivstallen på utdöende?

Hej!

Här är det nästan tvärt om.. Ja eller, det dräller av delkollektiv, men rena fullservicestall- knappt ett enda.

/Lavinia, vill ha hästen ordentligt inackorderad med samma folk som hanterar henne varje dag
 
Sv: Kollektivstallen på utdöende?

Då stämmer den teorin också :)
När jag bodde på norra sidan tyckte jag det drällde av kollektivstall, men på södra sidan verkar det mkt sämre. Hittat ngt, med visserligen rätt ordentligt hög kallhyra, men hagarna var vedervärdiga. Sen vet jag att det finns ett vettigt, men det är tvärfullt. Jag har ställt mig på kö, men de ska ju få två (helst tre) lediga samtidigt också.
Det blir väl helinackorderat ändå till slut för det verkar inte finnas så mkt andra alternativ :p
 
Sv: Kollektivstallen på utdöende?

Tycker också att det finns en hel del del och helkollektiv här omkring. Och ffa tycker jag att många stall oavsett vilken form de drivs i verkar stå med tomma boxar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp