Kolla Masken analys

M

Mount Never Rest

Igår kom Harrys resultat...

Strongylus/Cyathostominae 0
Parascaris equorum 0
Övrigt 0

:banana: :banana: :banana: :banana:

Någon mer som kollat sina hästar??

Sv: Kolla Masken analys

Vi har inte gjort årets än, men tidigare år har det varit 0 på de flesta hästar.

Enda undantaget är min då (förra året) 2-åriga häst som hade 2000 EPG av Stora och Lilla Blodmasken, samt ett hyfsat stort lager av styngflugelarver. :eek: Hennes hagkompis hade ett par hundra EPG av blodmasken under sommaren.

Men i övrigt brukar det vara rent, och jag hoppas att det är det i år också.:)

Min unghäst på snart 2 år hade i slutet av januari EPG av lillablodmasken 1600, inget av stora blodmasken. Och idag ska jag ta ett nytt träckprov och skicka in.

wow!! :bow:

Vad kostade det?

279.- från granngården. Finns väl på apoteket också(?)
Det hade kostat 195.- extra om dom behövt ta en odling för att utesluta stora blodmasken, men eftersom han var tom så behövdes ingen odling:banana:

Fick någon kommentar här hemifrån att avmskningen bara kostar omkring 160.- MEN jag föredrar att se om han behöver i stället för att proppa i honom i onödan, så att dom små :devil: blir resistenta

279.- från granngården. Finns väl på apoteket också(?)
Det hade kostat 195.- extra om dom behövt ta en odling för att utesluta stora blodmasken, men eftersom han var tom så behövdes ingen odling:banana:

Fick någon kommentar här hemifrån att avmskningen bara kostar omkring 160.- MEN jag föredrar att se om han behöver i stället för att proppa i honom i onödan, så att dom små :devil: blir resistenta

Ja, men det är ju 160 kr FLERA GGR... Dessutom är det ju för att kunna bekämpa så man får ner parasittrycket och slippa avmaska, dvs på sikt blir det en mkt lägre kostnad.

Har inte tagit den här våren, men de tidigare vårarna har det varit 0 EPG på "allt". Förra sommaren gick han i helt ny hage där inga hästar gått tidigare och tillsammans med de kompisar han gått med de senaste åren så om ingen massuppvakning av gamla inkapslade har skett så lär han han inte ha ägg nu heller.

Alla våra tre hade nollor i protokollet.
Jag tog träckprov förra våren också, och då hade vi bara två hästar. Den ene hade en liten mängd av lilla blodmasken, så han avmaskades. De gick sedan hela sommaren på 3 ha bete där det inte gått hästar på 50 år. I december avmaskade vi mot styngflugans larver.
Unghästen, som kom hem till oss i februari, avmaskades med dubbel dos Banminth före flytten.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 794
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 880
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka