Kolla klippet: FEI efterlyser hästarnas väktare

Alla som på något sätt är inblandade i ridsport världen över har ett ansvar för hästars välfärd. Internationella Ridsportförbundet har nu publicerat sin strategi för att säkra hästvälfärden där visselblåsarfunktion är en viktig funktion.
 
Alla som på något sätt är inblandade i ridsport världen över har ett ansvar för hästars välfärd. Internationella Ridsportförbundet har nu publicerat sin strategi för att säkra hästvälfärden där visselblåsarfunktion är en viktig funktion.
Hur seriöst är det? En person som larmade på Falsterbo om både en blodig häst och rollkur blev ju avvisad, något som inte ens kom som en nyhet här på Buke.

"42-åriga Jenny larmade om blödande häst och ryttare som red häst i rollkur.

Efter det kallade säkerhetschefen på Falsterbo horse show på polis.

Jenny skulle avlägsnas från platsen.

– Säkerhetschefen sa att jag hade skrikit och stört ordningen. Det stämmer inte, säger Jenny
."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/6336ee/jenny-larmade-om-blodande-hast-polis-tillkallades
 
Det här känns lite som en bekännelse under bilan med tanke på att utredningen och planen tagits fram när de, efter många många år, insåg att "normalt" folk tittar på vad som sker och blir upprörda.
Det ska bli intressant att se om det där eviga dragandet i hästarnas munnar accepteras nu på OS. Den typen av tävlingar är ju ridsportens skyltfönster och det första ställe man bör införa åtgärder.
Det här med att människor ska vara hästens väktare gör att jag känner att men försöker skjuta över ansvaret på allmänheten utan att riktigt inse att de enda som kan lösa problemet är att man ändrar på vad som accepteras på tävling. Den dag det helt uppenbart inte är okej att misshandla sin häst på tävling den dagen kan "hästens väktare" bli en viktig funktion men innan dess är det bara tomma ord och att lägga ansvaret på någon som inte har mandat att lösa problemet.
 
Hur seriöst är det? En person som larmade på Falsterbo om både en blodig häst och rollkur blev ju avvisad, något som inte ens kom som en nyhet här på Buke.

"42-åriga Jenny larmade om blödande häst och ryttare som red häst i rollkur.

Efter det kallade säkerhetschefen på Falsterbo horse show på polis.

Jenny skulle avlägsnas från platsen.

– Säkerhetschefen sa att jag hade skrikit och stört ordningen. Det stämmer inte, säger Jenny
."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/6336ee/jenny-larmade-om-blodande-hast-polis-tillkallades
Bara som en liten förklaring, jag lägger enbart in nyheter jag hittar eller blir tipsad om. Denna tror jag att jag hittade men den är låst/Plus vilket jag inte lägger in. Ibland verkar tyvärr även en del öppna artiklar låsas senare vilket jag tycker är trist.
 
Någon som har Aftobladet Plus och kan ge ett referat vad tävlingsledningen svarat?
Hon avvisades bara från framridningen, inte tävlingen och det gjordes för att hon störde ryttarna, om jag minns rätt.
Det hade inte att göra med att hon pratat med steward och välfärd är högsta prio, kanske?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Varför är svensk ridsport så otroligt stark just nu? Hur viktig är du? Kan du sätta ord på vad hästarna betyder för dig?" Det var några...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp