Koll på Jahrbuch??

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,
Jag har ett lettiskt sto som jag är nyfiken på vad hon skulle få för färg på pappren vid registrering i ASVH. Har förstått att Lettiska avelsförbundet inte är godkänt och därför krävs en individprövning på stoet och hennes stam.
Mitt sto har följande stam:
Pappa: Calano II som i sin tur är efter Calato som i sin tur är efter Capitol I, dvs Holsteiner stam.
Mammans sida: Morfar är Vintas (trakhener) som i sin tur är efter Homeras.
Morfarsfar är Alamo (Holsteiner).

Ställde frågan till ASVH och fick följande svar:
ASVH godkänner inte den lettiska stamboken och därför blir det grå papper. Vad gäller fadern ser han ut att vara holsteiner och för att vara godkänd av oss måste han finnas med i tyska Jahrbuch. Likaså med mormors far Alamo.

Jag undrar därför om någon har koll på tyska Jahrbuch och kan hjälpa mig ang Calano II och Alamo?

Tusen tack på förhand! :bow:
 
Jahrbuch - Hannoveranare eller Holsteiner??

Kan någon hjälpa mig och reda ut begreppen?
Jag sökte på Jahrbuch Hengste (hingstar) och får fram denna sida:
http://www.hannoveraner.com/1041.html
Kan jag ha fått fel svar från ASVH då? Det är ju Hannoveraner! Hingstarna jag undrar över är Holsteiner. Är de verkligen reggade i Jahrbuch ??? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Jahrbuch - Hannoveranare eller Holsteiner??

Lustigt svar av ASVH. Tyska Jahrbuch är en årsbok som redovisar avel och sportsresultat för hästar i Tyskland. Om en hingst är med där eller ej borde inte spela någon roll, det som borde spela roll är vilka förbund hingsten är godkänd i. Det är inget register och inget förbund, utan helt enkelt en årsbok med resultat. Har de verkligen skrivit så som du kopierade??

(Det du fått fram har inget med det asvh menar utan är hannoveranerförbundets avelsårsbok.)

När jag kollade i årsboken för 2008 så finns Calano 2 med men han är bara godkänd i Zdpf, dvs sydtyskt avelsförbund som inte godkänns av ASVH. Han har två tävlande avkommor i Tyskland men båda de är från Lettland, så han ser inte ut att ha verkat i avel i Tyskland alls.

Det finns ingen avelshingst under namnet Alamo som kan stämma in med den du söker.

Med andra ord inga gröna papper tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: Koll på Jahrbuch??

Tusen tack för din hjälp! :bow: Du borde kanske börja jobba på ASVH :idea:

Synd bara att det inte blev några gröna papper...


Vad händer om jag med grå papper tar ett föl med en i ASVH godkänd hingst, blir det grå papper på fölet oxå?

Förresten, så kollade jag på Alamo. Han är inte alls Holsteiner (fel av mig, jag gick på ASVH:s svar). Ska infoga en bild från en stambok, återkommer. Se här för Alamo: http://www.trk-base.com/horse.php?screen=1&id=24139
 
Senast ändrad:
Sv: Koll på Jahrbuch??

Den som Hydriot menar är den jag har, bla för 2008. Alltså tyska förbundets årsbok med resultat för avel och sport. De är inte snälla och lägger ut allt på nätet som asvh och ridsportsförbundet, de snålar och säljer det dyrt på cd-rom varje år.

Calano ser mest ut att ha tävlat som unghäst i Tyskland, har har resultat tom. 1,30 som unghäst, han tävlade sista året i Tyskland 1999. Född 92 om det är rätt hingst?

Han godkändes i Zdpf i februari 1995.

Avkommorna är som sagt var födda i Lettland och har tävlat lätt hoppning i Tyskland.
 
Sv: Koll på Jahrbuch??

Jepp, det måste vara rätt hingst. Han är född 1992 efter Calato - ue: Caletto
Det var i alla fall kul nyheter, jag visste inte ens han tävlat i Tyskland! Här finns han på bild för övrigt:
http://www.elkorfoto.lv/img/9/album/cf65903cb2f1c963ccd5b17b789d736a/large/94db3016.jpg

Tack för infon!! Fanns det bild där?

Men om du ASVH svarade så galet, så undrar jag vad de egentligen skulle svarat. Det vill säga var ska en häst vara godkänd för att de ska godkänna den? Jag har förstått att de inte godkänner Lettiska avelsförbundet men att man kan få till en individprövning (för mitt sto då alltså). Men vad krävs egentligen då?
 
Sv: Koll på Jahrbuch??

Sannolikt att hennes föräldrar är godkända i förbund som är godkända av ASVH.
Med t ex fadern godkänd i Holstein och modern registrerad i Dansk Varmblod - typ.
Även om avkomman (din häst) är registrerad i det Lettländska förbundet skulle då stammen vara godkänd i ASVH.
 

Liknande trådar

Avel Hej, Önskar som rubriken avslöjar tips på högställd hopphingst med goda gångarter. Hingsten ska finnas på färsk sperma. Det gör inget...
Svar
9
· Visningar
1 731
Senast: Stenmagi
·
Avel Hej, Avel är ett nytt område för mig. Är dock väldigt nyfiken på att lära mig mer. Har funderingar kring linjeavel. Hur räknar man ut...
2
Svar
24
· Visningar
3 768
Senast: Miaa
·
Avel Hej, Är sedan ett par månader ägare av ett lettiskt sto född jan 2005. Hon fick ett hingstföl nu i februari. Jag börjar så smått...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cheran
·
Avel Håller på att kolla upp stammen på en häst i min närhet och stöter på lite okända (i min värld) förbund. "Pferdezuchtverband Sachsen...
2
Svar
21
· Visningar
4 412
Senast: vickypicky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp