Kolikur, eller vad heter det?

Zandrah

Trådstartare
Hej!
Tänkte ge min häst något för hans glanslösa och mkt fula päls, vilket jag tror kan bero på någon obalans i magen....
Vet. rek. Kolikur....det heter så va? :confused: Någon som vet hur jag kan få tag i det??
Ska ge honom olja extra B-vitaminer, men tänkte köra en sån där kur och se om det händer något....
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

Colicure ges i en tredagars period, åtminstone var det så för några år sedan. Jag vill minnas att vi fick betala runt 900-1000 kr för en sådan kur. Men den hästen hade kraftig diarre och här rekommenderade man colicure för att återställa balansen, men inte har jag hört att den skall hjälpa mot glanslös päls.
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

ok....
Det var vet. som sa att man kunde prova det då ifall det var så att hans tillstånd berodde på obalans....
Men oj, va dyrt, kanska bättre att börja med oljan ändå då :angel:
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

Coli Cure säljs bland annat av Aubiose: http://www.aubiose.se/produkter
Och där kan du nog få rätt pris.

Steg ett för mig skulle vara att se över HELA foderstaten så att den är i balans: olja kommer ju att påverka kvoten mellan smb rp /MJ och har du inte ett bra hö så kanske det inte är så bra.
Och kanske så är det något som inte stämmer med nuvarande giva, och därmed är det detta som syns på din häst ...

Annat som hjälpt många magar är Probimin, som finns hos:
www.top-speed.se Detta för magar som inte är i balans, men det tycks ju vara idén med Coli Cure också.
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

min häst hade obalans i magen en period..lösmage..jag gav honom en jäst kur 5 dagar....10 jästpaket och vatten
man blandar ett pak jäst med lite vatten drar upp den i en spruta utan kanyl och sprutar i munnen:) ett paket morgon och ett paket kväll i 5 dagar..
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

Är din häst både dålig i magen och har glanslös päls? Eller är han bara tråkig i pälsen?

Du skulle kunna prova att ge foderjäst :idea: . Det innehåller mycket b-vitaminer och gör att hovar och hårrem blir bättre. Det kan också ges som en kur vid mag- och tarmstörningar.

Min häst har varit lös i magen en längre tid och trots att han är nästintill helt bra rekommenderade veterinären att ge foderjäst under en tid. Dessutom brukar jag ju ge b-vitamin vid fällningen och det finns ju också i foderjästen.
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

Om det går kan man även försöka blanda ut det med kraftfodret (om hästen får kraftfoder vill säga). Jag har också provat jäst, min pålle åt det om jag blandade ut det i lite betfor.
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

Hans foderstat som den är är bra, innehåller allt och höet är av toppkvalite.
Han har haft detta problem sen han kom, vilket är resultatet av en lång lång tids dåligt allmäntillstånd....han har varit i MKT dåligt skick, vilket kan ses i andra trådar...såg gott som halvdöd när han kom i somras och hade såklart redan DÅ problem.
Jag vet ju att detta tar tid att få ordning på, och tar tid att få hästen i balans, men det är därför som jag ska ge honom något extra tillskott förutom de mineraler han redan får....
Olja har jag gett på en annan jag hade och det var jättebra, men den tog det oxå tid att få fin päls/hullfason på men nu är han så kraftig att olja verkligen inte behövs, och det tog över 1 år innan han blev bra!
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

Tack för alla svar!:)

Han är inte lös i magen, endast väldig väääldigt ful i pälsen. Sen har han väldigt svårt att lägga på sig trots att han äter som, ja, 3 hästar! Detta oxå pga hans bedrövliga skick som han varit i......jag har bara haft honom 6 månader..
När han kom hade han hårlösa fläckar och var tufsig och ful, nu är han oxå glanslös och ful samt tappar hår (vet trodde på streptotrikos så han får även behandling mot det). Det glanslösa blir dock såklart inte bra av klorohex....

Kanske man skulle prova foderjäst? Jäst är ju även bra för oss människor så det borde ju ha någon bra effekt även på hästar :idea: som så verkar. Då står det väl kanske mellan olja och foderjäst då....
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

Tack för fler detaljer :)
(Jag har inte sett fler trådar, så jag svarade bara på ditt första inlägg).

Om han har svårt att lägga på sig så skulle jag under våren göra ett träckprov för att kolla ev maskstatus (syns ju lätt i pälsen även det). Och tänderna, om det inte är gjort.

Vi hade för några år sedan en gravt avmagrad äldre herre (tidigare vanvårdad). För hans mage och balans var Probimin en ovärderlig hjälp; hans lösa avföring var borta på en dryg vecka och sen började hullet också komma i en allt bättre takt. Har numera alltid en burk hemma, för att det är bra att han.

Annars rekommenderar jag foderjäst mera än olja. Fullt med smb rp och bra för både mage och aptit. Lätt att få tag i på GG också, och något som många som ger vid pälsbyte.
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

Hej hej! Jag undrar om du inte menar Kiselgur? Har gett min häst det i ca 3 veckor nu (för hans fula päls). Tyckte mig se skllnad efter en vecka. I dag är det stor skillnad! Trots att han, trots anfall av Kung Bore, fäller för fullt. Kiselgur är både drygt och billigt.
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

Vad kostar Probimin? Hur länge räcker en burk och vart köper man det?
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

Du kan ju prova Kraffts mag-tarm pulver. Kostar 210:- för 500 g. (Finns på Granngården.)
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

Det är Probimin jag är intresserad av men tack ändå.
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

He, he...:p Tänkte inte på att det kunde missuppfattas, menat som svar till Zandrah. Sorry!:o

Såg förresten i en annan tråd att man kunde köpa det hos vet, eller beställa på www.top-speed.se
 
Senast ändrad:
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

ang skrev:
Tack för fler detaljer :)
(Jag har inte sett fler trådar, så jag svarade bara på ditt första inlägg).

Om han har svårt att lägga på sig så skulle jag under våren göra ett träckprov för att kolla ev maskstatus (syns ju lätt i pälsen även det). Och tänderna, om det inte är gjort.

Hejhej!
Han har inte mask, han är reg. avmaskad....när han kom skulle det dock inte förvåna mig om han hade både det ena och det andra....men nu är han fin på så sätt iaf.....tänderna gick vi oxå igenom när han kom i somras, just för vi oxå tänkte att det var därför han hade svårt att tillgodogöra sig maten....men men de var fina

knepig herre det där....alla saker man SKA kolla liksom är kollade....men som sagt det är väl svårt att få hästen i balans när han varit så vanskött *suck*
Men men vi jobbar för fullt, och jag ska ta till mig alla råd jag fått här :) :)
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

Ja, colicure behöver du inte använda till din häst när den inte är lös i magen. Det är en sorts magbakterie som man köper. Det är 3 dl för 800 kr som man ger 1 dl per dag direkt i munnen.
Däremot b-vitaminer och linfröolja. Eller linfrön som du lägger i hett vatten ca 12 timmar. Det kan du ge om det bara är pälsen som är ful. Matolja är också bra. Men bäst är linfrön tycker jag.
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

OK, vet du hur lång hållbarhet det är på linfrömjöl??
Har nämligen en hink här hemma som är ett år gammal.....
Skulle ha den till min andra häst som jag sålde.....kanske den är fr gammal att använda? Nån som vet?
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

Har aldrig hört linfrömjöl. Vad är det? Däremot hela linfrön. Har du hela linfrön så är det nog ingen fara att använda dom nu.
 
Sv: Kolikur, eller vad heter det?

Det är linfrön fast de är som krossade...eller malda....samma konsisten som vetekli, och man blandar det med varmt vatten så det blir som gröt :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 329
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp