B

Boyen

Har tittat i trådarna för kolik och hittat väldigt många bra tips men är ändå lite förvirrad. Min häst har mycket gaser och ofta hård avföring. Han har oxå ofta ont i magen, ser det på att han sparkar mot magen och slår kraftigt med svansen. Har märkt att det förvärrats efter det att jag gick över på Krafft Grund.
Ger honom nu 2 kg Krafft per dag + lusern pellets. Har inte haft hästen särskilt länge, tidigare gick han på havrekross och betfor.
Finns det något bättre alternativ? Han äter 10 kg hö/dag.
Han är ett halvblod som jag håller på att bygga muskler på och få på lite mer hull. Skrittar mest ännu.
Har förstått att jag kan då utesluta korn i och med att han har lätt för att få kolik. Men funderar på om jag ska ta tillbaka havrekrossen eller.... DET ÄR SÅ SVÅRT HJÄLP...

Sv: Kolikmage

Viktigast är att han får i sig tillräckligt med vatten. Många hästar dricker mindre på vintern när det är kallt, kanske vattentillförseln är dålig i vattenkoppen eller vattnet fryser i hagen? Prova ge honom lätt ljummet vatten i spann, eller överhuvudtaget spann i boxen som komplement till vattenkopp om han inte har det redan. Man kan också smaksätta vattnet med en skvätt betfor, melass eller äppeljuice koncentrat, det kan locka till mer drickande.

Blötar du krafften? Det behövs rejält med vatten för att lucernpellets ska svälla, även vanliga pellets slukar vatten, så är han hård i magen rekommenderar jag absolut att blöta fodret, inte minst eftersom mer vatten aldrig är fel.

I matväg är tillräckligt med grovfoder viktigt för att mag- och tarmkanalen ska fungera. 10 kg hö plus lucern bör dock räcka, men är det hösilage du har kan han behöva betydligt mer. Står han på halm kan det ändå räcka om han äter av halmen. Höets kvalitet kan också spela roll. Har du analys på det?

Några fodermedel som generellt ger lösare, eller mer balanserad mage är kli, betfor och linfröavkok eller linfrökaka. Ytterligare en ska som hänger ihop med en välfungerande mage är b-vitamin, så ett tillskott av det tillsammans med andra åtgärder kan hjälpa er att få systemet på rätt köl (kan ändå vara bra nu när det blir vårfällning).

Den gamla foderstaten med betfor kan ha hållt magen igång pga betforn. Havre är också fiberrikt, och bra av den anledningen. Kan du tänka dig att byta ut krafften mot pytsande så skulle jag prova att återgå till havre och betfor (om han funkade bra på det innan) med tillskott av lucern som nu för att få upp proteinnivån och med det musklerna. Plus linfrö och ev kli som tillskott, det höjer protein- och fosfornivån samt bidrar med b-vitamin och nyttiga fetter. Brukar ge fin päls också!

Att koka upp 1-2 dl linfrö i en liter vatten (låt koka 20 minuter för att bli av med cyanider från skalen) och fördela på två - tre mål hjälper bra för att smörja igenom tarmarna och hjälpa rent "akut" mot hård mage. Ett annat tips är psylliumfrön som "rensar" igenom tarmsystemet. Det rekommenderas ofta till hästar som drabbats av sandkolik för att förebygga återfall, själv förebygger jag gärna innan första möjliga anfallet och ger därför ett par msk i fodret varannan vecka eller så under de frusna och leriga årstiderna.

Hoppas det gav några idéer.

Jag skulle tippa på att magen har hållits igång genom betfor, eftersom den numera inte ingår i fodret kan orsaken finnas där, Naturligtvis även för lite vatten, finns det något som hindrar att ge lite betfor till hästen?

Tack för ditt svar! Du har rätat ut mina frågetecken. Jag kommer att följa dina råd. Går tillbaka på havrekrossen och betforen. Linfrön ska jag absolut prova. Du skrev väldigt bra tack igen!

Boyen skrev:
Tack för ditt svar! Du har rätat ut mina frågetecken. Jag kommer att följa dina råd. Går tillbaka på havrekrossen och betforen. Linfrön ska jag absolut prova. Du skrev väldigt bra tack igen!

Betfor är allmänt känd för en lösande effekt pga sin fiberrikhet, om du fodrar med hö och dessutom bytte foder raskt så är det inte konstigt att pållen får ont i magen. Betfor är det vanligste man tar till vid dessa problem, det ger en säker lösning sas.

Tack Boj för ditt svar. Har tvekat förut att ge betfor då det finns de som säger att betfor kan orsaka kolik. Men jag har ändrat mig ska börja ge det igen.
En undran till, kan ansträngning av hård träning ge kolik? Han fick kolikattack efter en jobbig skritt i skogen i snö. Hade innan bara ätit hö.

Jag tror att dessa små kolikattacker beror på en viss vätskebrist, det låter ju så med tanke på att det även kan hända efter arbete. Under arbetet tappar hästen en del vätska, med för lite i kroppen slås magen ut omgående.

Prova att ge betfor, det är inte kolikframkallande. En myt om betfor på samma sätt som att man inte skall ge betfor till eksemhäst.

Men, om jag vore du. När du sätter betforen, häll i ett stort överskott av vatten. När detta har svällt klart, ta ut merparten av vattnet i en anna hink och låt pållen dricka upp det istället. Det gäller att få igång drickandet, för en häst som dricker lite fortsätter även med detta. Det är på detta sätt som min häst har fått sina förstoppningar, men vi håller dem i schack med att låta honom dricka betforvatten och då dricker han även annat vatten med.

Precis som du redan fått mkt goda råd om: Se till att hästen får i sig ordentligt med VATTEN/VÄTSKA!

Hur dricker den? vattenkopp? Hink? Nu när det är kalla tider vill en del hästar inte dricka så mycket och skulle behöva erbjudas ljummet vatten så ofta det går.
Jag hade en kolikhäst (många förstoppningar) och upptäckte att hon drack nästan dubbelt så mycket om jag värmde upp det iskalla vattnet. :idea: Jag hällde först i kallt vatten från kran och kokade sen upp 2-3kannor vatten i en vattenkokare och hällde i. :d MUMS tyckte hon och drack massor! Riktigt varmljummet fick det gärna vara till henne.
Hästar vill gärna dricka MYCKET på en gång och det kan vara obehagligt att göra det med iskallt vatten (jag gillar inte det själv heller, gör ont i gommen och svalgen).
Se till att hästen ALLTID har tillgång till vatten när den äter, särskilt när den äter hö/halm.
En annan sak man kan pröva, för att få hästen att dricka mer, är att droppa i lite äppeljuice i vattenhinken. :d

börja med betfor igen som alla säger, det löser upp lite mer har jag hört.

Försök göra soppa av betforen istället, vet en som har det till sin häst, som äter betfor och linfrö faktiskt. Hon blötlägger det och har i lite för mkt vatten, men på så sätt så får hästen mer vätska.

Dricker den från vattenkopp så kan man även ha vattenhink, för att bara vara lite mer säker.

Tack alla för era bra svar!! Han dricker mycket och ur hink. Sätter in två hinkar i boxen på kvällen, dricker ur ca 1 ½ hink. Ska börja ge mer ljummet vatten nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 806
Senast: Blubbis
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?