P

pillan54

Min 4åriga sto har haft ett antal vad vi trott varit kolik anfall med men utan någon andledning.. ingen förändring i maten eller någonting. Veterinären känner ingenting.. ger henne bara vätska och smärtstillande sedan efter några timmar är det bra igen och hon är pigg och glad.
Veterinären tycker det är konstigt för en sån ung häst att ha så ont i magen så många gånger.. Hon har väldigt svårt att hålla hull på 2dagar har hon bara rasat i vikt och ser ut som hon skulle vara 24år ist för 4år.. hon verkar inte ta åt sig av proteinet. Vi funderara på att åka iväg med henne och ta ett prov på tarmen och träckprov ifa hon har nån parasit eller mask.

Nån som har nån erfarenhet eller vet nånting?

:confused:

Sv: Kolik?!

Åk iväg och få kollat henne ordentligt! Det kan t ex vara så att hon har fickor på tarmen. Upptäcks detta i tid går det att åtgärda, väntar man för länge kan hela tarmen bli obrukbar.
Allt du beskriver stämmer med de symptom min första häst fick. Han blev behandlad under flera månader av veterinären för diverse kolikanfall ungefär som din. När han kom till klinik upptäcktes en ficka på tarmen stor som en badboll. Kan bara säga att det var försent som det upptäcktes. Trots bukoperation gick hans tarm inte att rädda. Så han fick slaktas knappt sju år gammal.

Tycker det låter bra att göra ett träckprov.

Kan berätta om min pålla, hon fick några täta kolikanfall för 2 år sedan (lindriga, precis som din). Jag skickade in ett träckprov och det visade sig att hon hade bandmaskinfektion! Även fast hon var avmaskad enl. regelboken.
Fick Droncit utskrivet av vet. och efter det upphörde kolikerna.

tack så jättemycket för era råd.. jag ska verkligen åka iväg med henne.. har redan avlivat en häst för ett år sedan vill inte göra det igen. hon får special foder för att hon varit så mager och inte lagt på sig men hon går inte upp och musklar sig inte alls.

Kan vara sand/gruskolik , vår ponny fick täta kolikanfall,ingen förstoppning hjälpte bara med smärtstillande o muskelavslappande.
Var också ganska tunn o åt dåligt. Vetrinären misstänkte magsår o hon blev utredd på djursjukhus .Där hittade de grus i tarmarna rensade med loppfrön i 5 dagar sen var hon bra ,började äta blev rund o tom tjock och har inte haft kolik sen dess (tidigt i våras)Prova att slamma upp bajs i vatten o se om det finns grus. Ge loppfrö kan du göra utan diagnos .

Det du beskriver låter som en inflammation i tunntarmen, men självklart skulle det kunna vara annat också Men absolut, se till att få hästen utredd för ännu går det att åtgärda om det skulle vara så olyckligt.

hon går ju även med föl men hon är 6månader och väldigt självständig.. men jag vet ju att stona kan magra av efter ett tag men hon har ju aldrig tagit åt sig fodret hon får

Jag skulle också åka i väg och få det ordentligt undersökt.
Dricker hon ordentligt? Det kan ju också vara en orsak till kolik. Många hästar dricker sämre när det blir lite kallare ute, jag ser till att mina hästar alltid har ljummet vatten i hagen, de dricker nästan dubbelt så mkt jämfört med om de får kallvatten.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 892
Senast: Nominous
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: JAMarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama