Z

Zonya

Under en tidsperiod på ca fem år har tre hästar tagits bort pga kolik på en ridskola jag känner till. Är detta normalt???:eek: Har aldrig hört om så många dödsfall av kolik i ngt annat stall...:confused: Har ni???

Sv: kolik

Zonya skrev:
Under en tidsperiod på ca fem år har tre hästar tagits bort pga kolik på en ridskola jag känner till. Är detta normalt???:eek: Har aldrig hört om så många dödsfall av kolik i ngt annat stall...:confused: Har ni???

Nej det har jag inte hört förut.. om det nu e så att det e av kolik dom tagit bort dom för så kan det ju inte vara något bra stall.. vad ger dom dom igentligen?? :confused:

Ibland är det inte beroende på vad man ger, utan på vad man inte ger. Vätskebrist kan ibland leda till kolikartade symptom, men om hästar har dött av det vet jag inte. Däremot vet jag att man har fått ta bort hästar med typ tarmvridning och liknade för att det inte finns möjligheter till buköppning.

Håller med. Har även en ridskola här i närheten med samma frekvens, de ger inte sina hästar vatten i hagen på dagarna.

De har tidigare gett ett "färdigt" kraftfoder, vilket inte behövs vätas före, men om man väter det sväller det upp rejält. De har nu bytt foder och de får havre och melass (tror jag). Men det senaste fallet skedde efter foderändringen. De tidigare fallen vet jag inte orsaken till koliken, den senaste sa de att var sandkolik. Skumt tycker jag. De har vatten i hagarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 795
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 964
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info