kolik utan annledning!

N

Natascha

för två dagar sen så fick min häst kolik.
Vet, kom och fixade till det, men vi fann ingen anledning till varför hon fått det. Men vet, sa att på hösten så kan dom få kolik utan anledning.
någon annan som haft "mystiska koliker".

Sv: kolik utan annledning!

Går hästen fortfarande på bete? Det sägs att höstgräs och speciellt när det varit frost på natten är en dålig kombination både för fång och kolik. Ingen som har matat hästen med en massa äpplen i hagen?

ingen vad jag vet som matat med äpplen.
grannen gjorde det lite i sommras men inte nu vad jag vet. Dom brukar tala om det.
och dom gick i paddocken den dagen som detta hände. :confused:

När det börjar bli frost så bildas det visst en slags skyddande hinna på gräset som vissa hästar kan vara känsliga mot,kan även fått i sig ngn giftig växt utav misstag.Du har inte börjat gett nytt hö man kan behöva vänja in dom och blanda med det gamla höt.Jag hade en häst som fick kolik och det ända jag hade gjort var att jag tog hö från ett annat ställe på skullen som var ifrån en annan vall,det kan visst skilja mycket från vall till vall beroende på vilket år vallen är inne på,ju äldre desto sämre hö, det bästa höt får man på 3 års vall.

nej inget frostit gräs eller "nytt" hö.
Inget ändrat i foderstaten.

Hästar kan även få sandkolik om man utfodrar höt där det är sandigt ,men det är inte alltid det finns någon förklaring,ibland får man jätteont i magen utan att man vet varför,hästar kan få gaskolik också det fick min gamla häst när jag hade glömt krubb bitar remmen fick då isig för mkt luft.

Ja gas kolik var det, men hon är inte krubbbitare, utan det var för att det blev förstoppning.
Och sand är det inte i paddocken än (inte färdig) bara tillplattad jord.

Natascha skrev:
Ja gas kolik var det, men hon är inte krubbbitare, utan det var för att det blev förstoppning.
Och sand är det inte i paddocken än (inte färdig) bara tillplattad jord.

Hej

Hästen kan få i sig sand/jord av att gå på tillplattad jord också. Gaskolik kan uppstå av olika anledningar. Två av dom är tex. av blodmaskinfektion och skämt foder (ofta är det mask det rör sig om i många av fallen). Om det bara hänt en gång och du inte märkt något efter det så kan det ju också varit en fis på tvären ;) .

Tja, avmaskad är hon så det var nog en fis på tvären ;)

Mitt sto fick gaskolik, till synes utan anledning för ett par veckor sedan. Hon går på bete och inget hade ändrats i foderstaten. Vet. trodde att det var en fis på tvären där också.

Har du kollat vattenkoppen. Händer att dom dricker för lite om dom gått på bete o haft vatten i tunna eller badkar som är lättdrucket. Vattenkoppen ger på några modeller ett lite snålt flöde o många hästar ledsnar att vänta o slutar dricka när törsten är släckt men behovet är större.

Eftersom min häst fick 5 kolikanfall i april så kan jag berätta min historia om det kan vara till någon hjälp i sökande efter orsaken till koliken. Min häst fick kolikanfallen helt plötsligt ungerfär 1 gång per vecka under april månad. Han gick ute i en ganska lerig hage. Han käkade lera vilket han gör i dag också. Först trodde veterinären att han fick kolik för att han åt i sig jord och annat när han fick slut mat. Jag fick rådet att köpa halm och ge fri tillgång i hagen. Det hjälpte inte. Jag fick rådet att skicka in ett träckprov och kolla blodmask. Det visade måttliga mängder blodmaskägg. Kolikanfallen fortsatte. Jag hade gett honom små mängder havre och det var fjolårshavre med ganska hårt skal. När jag plockade bort havren helt efter sista kolikanfallet försvann koliken. Jag gav ingen havre under tiden han hade kolik men efter några dagar efter han blivit bättre började jag om med havren och så fick han ett nytt anfall. Jag tror att det var den som spökade. Jag har tidigare utfodrat honom med havre och det har gått bra men just den där havren tror jag inte var bra för honom. Veterinären trodde att det var skador i krösrotskärlen som orsakade koliken men det trodde inte parasitologerna jag pratade med på SLU. De menade att det var fel tidpunkt för min häst att få kolik på våren om det var skador i krösrotskärlen. Det brukar inträffa på hösten i september och det har tydligen med stora blodmaskens vandringar i blodomloppet. Kanske din häst har mycket blodmask. Har du tagit träckprov? Har du avmaskat regelbundet? Min häst har inte visat några tecken på kolik sedan jag plockade bort fjolårshavren och jag ger honom ingen havre överhuvudtaget för han är ganska lättfödd och är inte helt igångsatt ännu efter hälta.
När min häst fick kolik så hade han ingen hög puls, inga slemhinneförändringar, ingen förstoppning men kraftiga smärtor och mycket lite gasavgång. Knappt en enda fis. Kolikanfallen började alltid på samma sätt. Han började flemma och gapa sedan började han stå och tänja med kroppen och sedan började han rulla och stöna. Han låg också ibland på rygg med alla benen i luften och stönade. Anfallen släppte en gång innan veterinären han komma men i övrigt så behövdes det kraftiga smärtstillande mediciner innan anfallen var över. De varade sista gången en hel kväll och natt 9 timmar och veterinären fick komma tre gånger.
En annan lite konstig sak som inträffade någon dag efter det sista kolikanfallet var att det kom ut en ganska stor parasit som jag trodde var en bandmask. Den parasiten är ett mysterium för den var för stor för att vara vanlig bandmask. Den var 7 - 8 cm lång och platt och rosavit i färgen. Jag var i kontakt med SLU om den och dom ville att jag skulle skicka ett extra träckprov till dem för att undersöka om det kunde vara bandmask i allafall. Träckprovet visade inga bandmaskägg men då hade han i stället höga halter av blodmaskägg. Jag avmaskade med dubbel dos fyrantel för att vara säker på att ta död på ev bandmask om det nu var en sådan som kom ut. Vi lär väl aldrig få veta och det var synd att jag inte tog reda på den och skickade in den. Den var så äcklig så stor och köttig. En annan möjlighet är att den stora parasiten hade täppt till någonstans och orsakat smärtorna. Kanske du kan få några tips från min historia. Det är väldigt jobbigt med kolik för det kan ju snabbt bli väldigt allvarligt.

Tom skrev:
Har du kollat vattenkoppen. Händer att dom dricker för lite om dom gått på bete o haft vatten i tunna eller badkar som är lättdrucket. Vattenkoppen ger på några modeller ett lite snålt flöde o många hästar ledsnar att vänta o slutar dricka när törsten är släckt men behovet är större.
Jag har hinkar inne i stallet så jag ska veta hur mycket de dricker, och dricker gör dom :smirk:
men jag är lite inne på att det kan ha varit havren. jag har faktiskt kvar av fjolårs havren. Ska nog göra mig av med den nu.
Men hon har ju varit bra nu (peppar peppar)
men tack för alla svar jag fått.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Kristall10
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka