Kolik, större risk mot vinterns slut?

bigganl

Trådstartare
När jag skrev i en annan koliktråd kom jag att tänka på detta.
Jag har bara varit med om ett fåtal lindriga koliksymptom på egna/foderhästar. (Vi har inte behövt tillkalla veterinär)
Detta har hänt 3 eller 4 ggr sammanlagt om jag minns rätt, men det som slår mig är att det alltid varit vid samma årstid. Just när vintern är på väg att ge sig sas. När det börjat töa. Ingen av hästarna har varit ute för någon förärdning i fråga om foder, träning eller utevistelse. Snön har legat kvar så de har inte kunnat komma åt något från marken heller. (har ingen sant i hagarna heller)
Finns det något samband med årstiden eller är det bara en slump?
Vad säger ni som kan mer om detta?

Sv: Kolik, större risk mot vinterns slut?

Ju jättesvårt att säga. Jag har generellt varit i princip helt förskonade från koliker på mina hästar. Det som varit har varit gamla hästar kring de 30 som fått koliker pga förämdrad magtarmfunktion med ålder, eller så har det funnits klara förklaringar till koliken på det fåtal yngre.

Däremot har jag haft en som iaf två år i rad fick kolik på senvintern/tidig vår, MEN där det då gick att få tag på/gräva upp saker i hagen. Dvs anledningen till koliken var mest troligt 'ätit något olämpligt i hagen'. Hon var en dammsugare, och av åsikten att ruttna löv är fullvärdig hästmat typ :crazy:

Och som motvikt till det har jag haft ett antal hästar, inklusive ur samma kategori som ovan, som inte fått kolik.

Så, det är ju omöjligt säga vad just dina hästars koliker kan ha berott på, kan ju mycket väl hänga ihop med årstiden på något sätt. Har de ätit/druckit lite mindre den perioden kanske? Eller kunnat gräva upp ngt under snön? Börjat äta träd/knoppar/kvistar osv?

Och viktigt - har de vatten i hagen, eller har de druckit smältvatten t ex?

Jag har haft en kolikhäst på 25 år. Jag tror att jag är förskonad pga 12-14 timmars utevistelse om dagen i hagar på flera hektar. fri tillgång till vatten dygnet runt samt fri tillgång på grovfoder. De jag känner som har hästar på stall där hästarna står i rasthage och är ute 4 timmar per dag har kolik i stallen var och varannan dag. Hästar behöver rörelse för att hålla igång magarna, och dom ska äta större delen av dygnet.

Beror nog mycket på det, men också mycket på individ.

Jag har ju samma grundförutsättningar som dig, ibland har det varit lösdrift/ute dygnet om med. Jag skulle tro det är därför jag varit förskonad förutom de fall med klar, annan förklaring jag nämnt.

Men just att stoet N fick koliker iaf 2 år i rad (de andra inte) pga mest troligt ätit något olämpligt, medan andra som ätit 'diverse' inte fått det visar ju på individuella skillnaden. Har fö haft hästar på strikt boxvila (inga promenader ens) flera månader i sträck utan minsta kolik med. Inte heller fått kolik pga 'portionerat' vatten osv.

Så, mycket sitter absolut i hästhållningen, men en hel del i individen med. Vissa individer tycks oavsett vad man gör ha lättare resp svårare att få kolik helt enkelt. Det är naturligtvis ingen ursäkt för att INTE göra vad man kan hästhållningsmässigt, menar det mer som att de som gör vad man kan men ÄNDÅ får koliker inte nödvändigtvis har fel/brister i sin hästhållning per automatik.

Jag blir så glad när jag läser sånt här:banana:I vårt stall har jag nyligen haft en diskussion om både vatten och foder, hur viktigt det är. Hästar mår bäst av att vara ute och röra sig i hagen istället för att komma in tidigt för att de måste fodras!:confused:Uppfattningen här är nämligen den att, vintertid behövs inget foder för då behövs inget vatten, då räcker det att äta lite snö och halm. De får ju gudbevars komma in tidigt för att fodras????Kolikhästar har förekommit, konstigt? Det verkar bara jag tycka. Alltså byter man stall! Den här hästhållningen var inte vad jag trodde det skulle vara:cry:

Den här hästhållningen är vanlig enligt de som tycker detta? Skulle vara väldigt intressant att höra hur andra har det.

Jag har haft en kolikhäst på 25 år. Jag tror att jag är förskonad pga 12-14 timmars utevistelse om dagen i hagar på flera hektar. fri tillgång till vatten dygnet runt samt fri tillgång på grovfoder. De jag känner som har hästar på stall där hästarna står i rasthage och är ute 4 timmar per dag har kolik i stallen var och varannan dag. Hästar behöver rörelse för att hålla igång magarna, och dom ska äta större delen av dygnet.

Jag menar naturligtvis inte att jag blir glad över att någon häst får kolik utan jag blir glad för att det finns de som vet hur det ska vara. Sen kan det också, som det sägs bero på individ. Men generellt sett så mår väl ändå en häst bäst av fri tillgång på grovfoder, lång utevistelse, vatten i hagen.

Ja just rörelse, och grovfoder ofta tror jag är extremt viktigt. Att endast gå i rasthage kan ju verkligen inte vara bra för hästar. Det vet ju alla att boxvila är enormt påfrestande för hästens tarmar, ändå väljer man att låta hästen stå i rasthage och större delen av dygnet på box. Mycket konstigt tycker jag. För mig är det djurplågeri.

Naturligtvis finns det individer som är extra känsliga, där inget hjälper, eller fall där de ätit olämpliga saker. Men i det stora hela tror jag det hänger på hästhållning, om man utgår från den friska individen

Jag har en kolikhäst, som just nu står på strömsholm.

Vi har testat allt möjligt, stora hagar, små hagar utan något skräp att äta, mycket mat, lagom med mat,
skrittmaskin på morgonen, mycket motion, alltid har hon vatten, hink i hagen och hink i boxen.

Får knappt något kraftfoder, absolut inte pellets, noga uträknad foderstat. När hon får kraftfoder är det uppblött.
Får alltid grovfoder 15-20 minuter innnan kraftfoder.

Värst var det när hon gick i en stor hage, stor hage alá lösdrift som inte ens blir lerig på hösten.

Nu är hon som sagt på strömsholm, och veterinärerna hittar än så länge ingen anledning till varför hon får kolik.
Idag ska hennes buk få sig en UL och gastroskopi och tarmbiopsi ska göras.

(Ingen mask, inget konstigt med blodprov osv.)

Senast ändrad:

Jag pratade med en veterinär på strömsholm som ansåg att det är vanligast med mycket koliker på hösten.
Men i vår så var det tydligen en hel del koliker, varför frågade jag inte. Men jag kan göra det på onsdag när jag hämtar hem min ponny!

Det vore jätteintressant om du frågade vad kolik kan bero på. Hur man kan göra för att förhindra kolik! Vilka de vanligaste orsakerna är?

Naturligtvis finns det individer som är extra känsliga, där inget hjälper, eller fall där de ätit olämpliga saker. Men i det stora hela tror jag det hänger på hästhållning, om man utgår från den friska individen

Jag förstår vad du menar och säger inte emot. Men jag tror att den friska individen tolererar det mesta. Berörde ju det i mitt tidigare inlägg, att jag inte haft problem med koliker annat än där det funnits klar underliggande orsak (sjukdom, inte fick igång magen efter full narkos etc) - OAVSETT om de gått på lösdrift i stooora hagar och haft fri mat och vatten 24/7, eller om de stått på boxvila månader i sträck med begränsad grovfodergiva på minimiTS.

Dvs jag kan inte påstå att de inte fått kolik tack vare att jag har stora hagar, lång utevistelse osv. Helt enkelt eftersom de inte fått kolik när de haft 'sämsta möjliga' förutsättningar heller.

Sen som jag skrev är det ingen anledning att INTE ge dem så mycket rörelse osv som möjligt. Men just att svaret inte verkar vara så enkelt som att jag sluppit det pga mycket rörelse, lång utetid osv. Utan snarare att jag sluppit det delvis pga det och delvis pga att de flesta individer helt enkelt har hög tolerans och klarar även icke-optimala förutsättningar utan att få kolik.

Veterinären jag pratade med idag lovade att skicka med ett dokument med fakta från ett seminarium de haft nyligen, rörande återkommande kolik.
Det kan jag ju alltid dela med mig av!

Ska fråga veterinären massor av saker, så att jag inte missat att göra något som jag skulle kunna göra för att min ponny ska hålla sig frisk.
Kan alltid ställa frågorna du undrar över också! :)

Jag drar bara mina paraleller på erfarenheter, har ingen aning om vad forskningen säger. Det jag upptäckt är att det verkar vara en trend på sk "tävlingsstall" att hästarna får kolik relativt ofta. Däremot de hästar jag har/haft samt hästar runt mig som lever på ungefär samma sätt som mina får det aldrig.

jag tror som du att hästar som lever ett väldigt onaturligt liv ned lite utevistelse, mkt stress och för lite grovfoder samt mkt kraftfoder är långt mer utsatta för kolik än hästar som får vara mkt ute och får äta mkt hö.

men dom ggr mina hästar haft kolik så har det nästan alltid berott på saker dom stoppat i sig i hagen under vinter/vår... så det är lite tvådelat!

Konstigt nog så förekommer det inte att hästarna häromkring stoppar i sig konstiga saker i hagarna. Trots att jag i den stora hagen fakriskt har ett par ekar tex. Hagen är på 7 ha. Men å andra sidan så har dom massor av gräs och fri tillgång till grovfoder, och då äter dom i regel inte konstigheter.För har dom något annat att tugga på så äter dom ju inte sand/lera/giftiga växter etc.

Säg inte de, efter vintern så vill de gärna ha det som de kommer åt under den snö som är kvar. Gäller iallafall mina kusar. Trots mycket hö ute och fri tillgång av halm som duger alldeles utmärkt hela vintern, så nu när snön börjar smälta så väljer de ätt börja leta och gräva bort snön och knapra på de som finns under.
Mina hästar går oxå på stora arealer (ingen liten rasthage) med mycket varierande terräng, buskar träd och gräs men det verkar inte hjälpa det heller ialla lägen.

men gräs på den här årstiden ÄR dåligt. det spelar ingen roll hur mkt hö man ger, hästarna står ändå och äter antigen gammalt gult gräs eller gnager på dom små gröna strån som kommit upp. och får i sig massa jord samtidigt. :grin:

menar du att dina hästar väntar med gräset och bara äter hö tills juni??? så förnuftiga tror jag inga hästar är tyvärr.

och jag fattar inte hur du vågar ha ekar i hagen. :crazy: det är så många hästar som dött! var ett fall för nåt år sen där dom hade resonerat som dig och trott att hästarna inte åt av eken. gick bra tills dom en dag hittade alla hästar döda eller döende i hagen..... tror det var 10 stycken och alla dog. :crazy:

dels så kan ett litet intag av giften över lång tid göra hästen sjuk, dels kan nivåerna i eken variera, och dels kan dom helt plötsligt få smak för den och börja vräka i sig.
såga ner ekerna om du är rädd om hästarnas liv!

. Men å andra sidan så har dom massor av gräs och fri tillgång till grovfoder, och då äter dom i regel inte konstigheter.För har dom något annat att tugga på så äter dom ju inte sand/lera/giftiga växter etc.

Fetstilsmarkerat lite.

Grejen är, som även Centaur påpekat, att gräset på senvinter/tidig höst inte är direkt nyttigt. Det där halvruttna äcklet är liksom inte direkt tjänlig föda.

Ändå så har samtliga mina, inklusive annars kräsna saker, drabbats av uttalad våranorexi så fort det gått att komma åt gräs. Grovfodret ratas/de backar av i mängd, för det är ju gräääs. Eller ja ngt substitut för det iaf.

Ingen fri tillgång i världen hjälper mot det, oavsett årstid. Giftiga växter har jag såvitt jag vet (jag kollar rätt ofta) inga i hagen, men ruttet gräs är värre. Och när de drar upp ruttet gräs med rötterna får de i sig jord med. (Sand är jag förskonad från, finns inte här, på gott och ont).

Så går utmärkt att äta olämpliga saker i hagen den här perioden - och alla mina har med hjärtans lust ägnat sig åt just det. Dock utan kolik som följd rent generellt (förutom det nämnda stoet 2 år dock, av 8 eller nåt). Men känsligare individer hade mycket väl kunnat få feljäsningskolik av att äta just gräset.

Det minimerar ändå risken att de äter giftiga växter mm om de får tillräckligt med grovfoder. Det sk. gräset är intressant men förhoppningsvis äter de lite av det. Jag har tidigare haft min häst i stora hagar med massor av "konstiga" saker att äta av, men de har ändå ätit grovfodret även när gräset börjat komma. De bör erbjudas grovfoder tills de inte vill ha det längre. Där jag är nu så säger man att hästarna klarar sig på det som finns i hagen, de behöver inget grovfoder. Det finns tom ekar i en del hagar! Hur kan man förändra deras synsätt på hästhållning eller vilka råd kan man ge till dem som är ansvariga? Om min häst blir sjuk t ex, vem står ansvarig? Är det min sak att byta stall?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka