kolik? 'snabbt svar'

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Har en häst som har stått på boxvila från fre. Har fått hösilage som vanligt men ingen kraft. därimot betforslabb och mycket morötter för att hålla igång magen. Nu när jag kom upp i kväll och mockade så hittade jag bara typ tre skitar. På ett helt dygn. Va ute och gick med honom i ca en halvtimme men han bajsade inte då heller. Verkar pigg och glad och det kommer ljud från magen.
Bad stallägaren att gå in och kolla i boxen när hon kvällsfodrar vid ca 21.30 om där är någon skit.

Vad tycker ni att jag ska göra om där inte är? Har jag anledning att oroa mig?

Tacksam för snabba svar :bow:

Sv: kolik? 'snabbt svar'

Så länge han verkar pigg och glad o du hör "normala" ljud i magen behöver du nog inte oroa dig. Min fröken visar i alla fall väldigt tidigt och tydligt när nåt är galet.
Kan ju bli så eftersom han har rört på sig mindre än vanligt. Men du kanske ska köpa paraffinolja o ge honom i förebyggande syfte, bara under vilan. Linfröpellets kan vara bra med:)
Hoppas det går bra!

Hej!

Tvärtemot vad man kan tro, så är morötter stoppande.
Det är alltså inte bra att ge för mycket. Detta enligt vår veterinär som behandlade vår inackorderade ponny för kolik.

Som föregående så funderar jag också på morötterna... Och vad är "betforslabb"? ;)

Jag skulle nog satsa på att ge en ganska rejäl mängd normalt blötlagd betfor, eventuellt avsköljd om hästen är känslig. Det är bra fibrer för en stillastående häst. :)

Jag hade nog ringt en veterinär åtminstone för att få en åsikt om han inte börjat bajsa snarast.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18