Kolik pga halm?

Saile

Trådstartare
Jag köpte hem havrehalm till mina hästar då hösilaget är lite för näringsrikt för min redan runda häst.
På lördag kväll fick han första halmen, blandade ett halvt kilo med högivan. På morgonen hade han petat ut dom grövsta halmstråna men ätit upp allt annat.
Fick lite att pilla i medan jag gjorde ordning honom innan ridningen på förmiddagen, men han åt inte så mycket av det.
Han hade druckit mer än han brukar under natten, var även första natten inne för säsongen.
Han hade vart lös i magen under natten och även något lös dagarna innan men hade vart mer löst över natten.
Under ridturen var han pigg och glad men stannade och drack en del.

Sedan fick han äta resten av sitt lunch hö i slowfeednät i hagen.
Vid 17 ringde dom om att han hade fått kolik.
Det är första gången på hans 11 åriga liv som han fick det.
Kan det bero på halmen?
Vågar inte ge honom mer av den.

Jag köpte hem havrehalm till mina hästar då hösilaget är lite för näringsrikt för min redan runda häst.
På lördag kväll fick han första halmen, blandade ett halvt kilo med högivan. På morgonen hade han petat ut dom grövsta halmstråna men ätit upp allt annat.
Fick lite att pilla i medan jag gjorde ordning honom innan ridningen på förmiddagen, men han åt inte så mycket av det.
Han hade druckit mer än han brukar under natten, var även första natten inne för säsongen.
Han hade vart lös i magen under natten och även något lös dagarna innan men hade vart mer löst över natten.

Kan det bero på halmen?

Hur väl tröskad är havre halmen? Har varit med om att det varit mycke havre kvar i axen på havren. Luktar halmen gott? Är den gul o fin eller lite grå? Kanske kombo första natten inne och nytt foder att äta? Hoppas hästen mår bra nu.

Omöjligt att veta förstås, men låter inte omöjligt. Jag har helt slutat med halm till min kolikhäst. Sedan dess har han inte haft ett enda anfall...

jag tror också mer att den fick kolik av att sova inne än av halmen.

har den varit risig i magen några dagar innan kan koliken bero på något den fick i sig för några dagar sedan också. ibland kan kolik föregås av lösare bajs för att systemet "upptäckt något" och försöker göra sig av med det lite snabbare men misslyckas. så det kan också vara en rätt stor slump, hästen åt något i hagen för 3 dagar sedan och fick inte typiska koliksymptom förrän idag. man kan inte helt veta men det låter som sagt osannolikt att den skulle få kolik av ett halvkilo halm ett halvt dygn tidigare.

Kan det bero på halmen?

Om din häst normalt brukar ha bra avföring men varit lösare några dagar innan så skulle jag säga att det var något på G redan innan han fick halmen. Att stallas in som per automatik innebär mindre rörelse kan ha 'varit nådastöten' för magen. Hur har buken känts? Har han sett mer svullen ut?

Hur väl tröskad är havre halmen? Har varit med om att det varit mycke havre kvar i axen på havren. Luktar halmen gott? Är den gul o fin eller lite grå? Kanske kombo första natten inne och nytt foder att äta? Hoppas hästen mår bra nu.

Jag kan inte se någon havre kvar! Det är lite grönt gräs blandat i men vad jag har förstått så är det vanligt?
Den är gul och luktar gott!

@Corax
Nu efter har han varit avslappnad över buken och bajset har varit normalt.

En av mina gamla hade en vinter med flera koliker (bara 1 år av den 15 jag hade henne).

Den vintern kunde koliken utlösas av bara några timmar på box eller foder som var svårsmält (Så som halm) med behövs mer en 1/2 kg.

Tvivlar starkt att det berodde på halmen i detta fallet. För många år sen hade jag en unghäst som fick en jätteförstoppning pga halm. Men då åt hon upp all halm i boxen när det var nystrött (tydligen dög inte höet...). Så det var en stor mängd halm hon tryckte i sig och hon blev då som sagt förstoppad och inte lös i magen som din @Saile.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 965
Senast: Egonson_
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama