Lunchfodrar ute, kanske två kilo höensilage vid tolvtiden och tar in hästen vid två. Den står då lite med bakbenen bakom sig men inget jag tänker märkvärt på. Men sedan börjar det....hästen kan knappt gå! Vill inte röra sig och det tar mycket lång tid att få in den i stallet. Ringer vet under den evighetspromenaden som gissar kolik och tycker jag ska avvakta. Ingen temp, men stenhård i kroppen känner jag när täcket tas av. När jag drar ur tempen bajsar hästen, tycker de sista bollarna verkar hårda. Hästen kissar, ej rött som vid korsförlamning, men vill som sträcka ut sin kropp. Visar intresse och äter hö, dricker vatten...bajsar några gånger. Ganska hårda bollar. Lägger på dubbla yllefiltar och hon blir mjukare i kroppen, rör sig bättre och verkade nu vid kvällsfodring tämligen återställd. Har inte utsatts för ändrade rutiner annat än att den började äta höensilage ute för drygt två veckor sedan. Äter torrhö inne och mindre än ett kg kraftfoder....vilket varit samma under en längre tid. Rids och tränas som vanligt, vilar nån gång ibland men är då alltid ute i stor hage. På mig låter det som korsförlamning men kan de få de bara av att vistas i hage? Kommer de inte alltid ihop med arbete? På mig låter det också som kolik, men då ej förstoppning, den har inte sparkat mot magen eller visat klassiska koliksymtom? Fått i sig nåt skit i hagen? Visar inte heller fångsymtom, ingen värme eller puls i hovar och står inte heller " så".. CNågon som varit med om liknande ?