ThroughMyEyes
Trådstartare
Jag tog träckprov på mina två ponnys och fick veta att enbart den 28 år gamla hästen behövde avmaskas. Hon hade bandmask och liten blodmask. Vi avmaskade henne igår. Hon blev jättedålig och hade symptom på kolik så veterinär fick komma ut och behandla henne. Hon hade alltså kolik.
Nu undrar jag, vad beror detta på? Vad var det som hände? Ska jag strunta i att avmaska henne när hon får mask nästa gång? Ska man över huvud taget avmaska? Hon var ju frisk trots masken. Hon hade 450 ägg per gram av lilla blodmasken och "förekomst av bandmaskägg" och mådde bra.
Det är troligtvis 7 år sedan förra avmaskningen. Den gången fick hon också kolik.
Kan man bara byta beten till våren och sedan strunta i att avmaska?
Nu undrar jag, vad beror detta på? Vad var det som hände? Ska jag strunta i att avmaska henne när hon får mask nästa gång? Ska man över huvud taget avmaska? Hon var ju frisk trots masken. Hon hade 450 ägg per gram av lilla blodmasken och "förekomst av bandmaskägg" och mådde bra.
Det är troligtvis 7 år sedan förra avmaskningen. Den gången fick hon också kolik.
Kan man bara byta beten till våren och sedan strunta i att avmaska?