Köksfläkt - snabbfråga

tanten

Trådstartare
Jag är mitt i beställning av nya köksskåp.

Nu vill de veta hur jag ska placera kolfilterfläkten - dessa livets stora frågor...
Ska den monteras med underkant i linje med underkanten på skåpet bredvid eller med ovansidan mot skåpet?

Skåpets undersida är 48 cm ovanför spisen. Blir det snålt med en fläkt som kapar det utrymmet med de där 8 centimetrarna?

Hur högt har ni mellan spis och fläkt?

Kravet är att det ska vara 65cm mellan fläkt och spis/häll.
Krav från vem? :confused: Är det nya riktlinjer?
När jag talat med köksföretaget har de inte ens nämnt något sånt och de ritar massor av kök hela tiden. Den person jag har kontakt med har inte sagt nåt.
jag har faktiskt frågat om vad hon brukar ha som standardmått och fick inget rakt svar.

Dessutom är 65 cm jättemycket? Var finns kök med 65 cm mellan bänkhöjd och skåpens undersida? I mitt kök skulle det innebära att skåpen skulle sitta på ungefär 155?

Nu blev jag förvirrad

Jag hade tagit med extra utrymme under! Min fläkt är i höjd med skåpens underkant (är en sån gammal fläkt som sitter i ett skåp) och det är supertrångt!

Jag hade tagit med extra utrymme under! Min fläkt är i höjd med skåpens underkant (är en sån gammal fläkt som sitter i ett skåp) och det är supertrångt!
Kan du mäta hur långt avståndet är?

Under mina skåp satt det "kjolar" när jag flyttaade in. Dvs en dekorlist. Den har jag tagit bort och då höjdes ju frihöjden, Tänkte att det kjolen täckte kunde motsvara ungefär fläkten när jag nu sätter dit de där två nya skåpen?

:banghead: Att sådanan där små detaljer ska krångla till vardagen. Jag har nog med bekymemr ändå just nu. Hinner inte lägga energi på det där också. Och ändå - det jag bestämemr mig för får jag leva med resten av livet.

Mätte hemma hos mig också imorse eftersom jag tycker det är trångt (mot den nybyggda lägenheten jag bodde i tidigare, den nuvarande är nog ombyggd på 90-talet). 50 cm är det, så jag skulle också tro att det blir trångt för dig att ha dom under skåpen, även om din fläkt kanske inte sticker ut lika mkt som min.

Vi har 558 mm mellan häll och fläkt. Och jag tycker den är på tok för lågt satt. Jag håller på att bli vansinnig eftersom den ständigt är ivägen (synfältet) när jag står vid spisen. SÅÅÅ himla lång är jag inte.

Jag köpte ju ett nytt Ballingslöv kök innan jul med häll och då sa dom 65cm för fläkten. (till nya huset)
Här hemma har jag 58cm och det är lite trångt..

Jag köpte ju ett nytt Ballingslöv kök innan jul med häll och då sa dom 65cm för fläkten. (till nya huset)
Här hemma har jag 58cm och det är lite trångt..
Jag har också 58 cm men för mig är det helt ok, jag är inte så lång och så finns det inga överskåp på sidorna om fläkten.

Kan du mäta hur långt avståndet är?

Under mina skåp satt det "kjolar" när jag flyttaade in. Dvs en dekorlist. Den har jag tagit bort och då höjdes ju frihöjden, Tänkte att det kjolen täckte kunde motsvara ungefär fläkten när jag nu sätter dit de där två nya skåpen?

:banghead: Att sådanan där små detaljer ska krångla till vardagen. Jag har nog med bekymemr ändå just nu. Hinner inte lägga energi på det där också. Och ändå - det jag bestämemr mig för får jag leva med resten av livet.
Hittar inget att mäta med.. Men nu när du säger det så har faktiskt vi också en sån bredare dekorlist!
Oavsett hade jag satt fläkten i överkant, bra med extra utrymme över spisen :)

Liknande trådar

Hemmet Jag har en smal spis som ska bytas mot en bredare. Skåpet bredvid ska bytas och så är det två skåp ovanför. Ingen köksfläkt .(hur tänkte...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix