kokar av ilska.

nullo-modo

Trådstartare
Är så arg så jag kokar.
I morse när jag tittar på tv och äter frukost så börjar hundarna låta och hästarna springer till ena sidan av hagen och ett ljud jag inte kan placera så på med byxor och ut och kolla.

När jag kommer ut ser jag 2 som är ute och går med en 2 årig hingst (står i ett stall ca 1 km hemifrån) och ljudet jag hör kommer i från kraftiga slag från grimskaftet som matas på varv efter varv på hästens bog när hästen står stilla, först så tror jag att det är när grimskaftet slår i asfalten som ljudet kommer i från men där hade jag fel.

Jag går in för att hämta mobilen för att filma och upptäcker att jag inte har minne kvar för det så blir till att rensa lite, när jag kan börja filma lugnar det ner sig så ingen idé att filma för att skicka till djurskyddet.

Vet inte vad jag vill med tråden, måste bara skriva av mej lite.
Har nu köpt mer minne till mobilen i fall det upprepas och stallägaren har fått reda på vad som hänt.
Men vad kan man göra nu då ord står mot ord så blir svårt att anmäla.

Vill bara kräkas då hästens ägare har sagt till stallägaren att dom bara vifta med grimskaftet framför hingsten, jo men visst då hade jag inte hört det in i huset.
:arghh::cry::rage:
 
Fykatten! "Hoppas" att det händer igen och att du har möjlighet att filma och anmäla.
Alternativt att det aldrig händer igen.
 
Fykatten! "Hoppas" att det händer igen och att du har möjlighet att filma och anmäla.
Alternativt att det aldrig händer igen.

sorgligt nog hoppas jag det händer igen då tydligen den ena av tjejerna är tydligen en som åker runt och hjälper till med problem hästar, fick jag höra nyligen så ägaren har betalat för misshandeln :crazy:
 
Senast ändrad:
Näe.. dubbelt tråkigt. Då finns ju risken att fler hästar råkar illa ut.
Gäller att hålla ögonen och öronen öppna!
 
Säg till hästägaren, hen kanske inte har en aning om vad som pågår.
Det är skillnad på att vifta med grimskaft och på att slå hästen.

En av våra brukar ha lite bråttom när vi leder, då gungar jag grimskaftet framför hästen, grimskaftet rör inte vid hästen alls, hästen håller sig bakom.
 
Säg till hästägaren, hen kanske inte har en aning om vad som pågår.
Det är skillnad på att vifta med grimskaft och på att slå hästen.

En av våra brukar ha lite bråttom när vi leder, då gungar jag grimskaftet framför hästen, grimskaftet rör inte vid hästen alls, hästen håller sig bakom.

Hästens ägare var med och tittade på medans tränaren matade på slagen.
 
Visst står ord mot ord om du inte har bevis, men dom människorna har kanske fått anmälningar på sig tidigare, från annat håll.
Om du anmäler så finns då redan en grund för att du talar sanning.

Om du inte säger något, så kommer du bara att må illa själv.
 
@nullo-modo Om hästen stod still när de slog upprepade ggr så kanske slagen var berättigade? Det kan ju vara så att det är en häst som går över sin ägare stup i kvarten, vilket det låter som, eftersom den inte flyttade sig trots att den blev slagen upprepade ggr.

Till er som inte säger att man får slå på hästen, har ni hanterat hingstar? Vet ni hur det går till när hingsten ser en annan häst och SKA fram? Vad gör ni när erat viftande inte ens gör att hästen vrider på ena örat? När hästen då sedan går iväg, utan er?

Stå vid sidan av och vifta med armarna och hoppas att hästen kommer tillbaks? :crazy:
 
Jodå jag är inte ovan vid hingstar då jag både jobbat som skötare och hovslagare i trav stall och att slå på en hingst triggar bara hormonerna mera inte mindre.
 
@nullo-modo Om hästen stod still när de slog upprepade ggr så kanske slagen var berättigade? Det kan ju vara så att det är en häst som går över sin ägare stup i kvarten, vilket det låter som, eftersom den inte flyttade sig trots att den blev slagen upprepade ggr.

Till er som inte säger att man får slå på hästen, har ni hanterat hingstar? Vet ni hur det går till när hingsten ser en annan häst och SKA fram? Vad gör ni när erat viftande inte ens gör att hästen vrider på ena örat? När hästen då sedan går iväg, utan er?

Stå vid sidan av och vifta med armarna och hoppas att hästen kommer tillbaks? :crazy:
Nej, jag har inte hanterat hingstar, så jag frågar dig

Om en hingst bestämmer sig för att gå fram till ett brunstigt sto, hjälper det då att slå hingsten med grimskaftet?

Menar du att hästen lugnar ner sig?
 
Nej, jag har inte hanterat hingstar, så jag frågar dig

Om en hingst bestämmer sig för att gå fram till ett brunstigt sto, hjälper det då att slå hingsten med grimskaftet?
Det beror givetvis på hingsten, vissa hingstar (som jag tycker ska kastreras för övrigt, men det är en annan diskussion) hjälper det inte. Där spelar det ingen stor roll vad du än gör faktiskt.

Men bra hingstar så skulle jag säga att jo då, det hjälper alla gånger. Men jag ser det som en inlärningsfas. Behöver man slå på hingsten varje gång så håller jag med om att man antingen gör nåt fel, eller så ska åter igen hingsten inte vara hingst.

Men nu var det en tvååring i tråden, den har mest troligt precis upptäckt att han är hingst och vet inte riktigt hur han ska bete sig, kanske är han inte så mkt hanterad heller. Då kan det alla ggr krävas att man drämmer till den både en och 10 ggr för att bryta det hela.

Min hingst behöver jag bara ta lite i grimskaftet på och smacka så går vi därifrån utan något som helst problem.

Sedan kan man lösa sådana problem väldigt enkelt. Man släpper helt enkelt ihop den lille slyngeln med en annan äldre hingst, eller med ett riktigt tjurigt sto som inte är brunstigt. Men då är ofta inte hästen speciellt vacker efteråt, och får ta emot betydligt mer stryk, och det är nog inte på alla hästar som det funkar så bra att de sedan är snällare med människan med.
 
Sedan kan man lösa sådana problem väldigt enkelt. Man släpper helt enkelt ihop den lille slyngeln med en annan äldre hingst, eller med ett riktigt tjurigt sto som inte är brunstigt. Men då är ofta inte hästen speciellt vacker efteråt, och får ta emot betydligt mer stryk, och det är nog inte på alla hästar som det funkar så bra att de sedan är snällare med människan med.

Detta ser jag lite då och då som tips...Men det jag undrar över varenda gång jag ser det hur är det tänkt att det ska lösa människa - häst relation eller ev hanteringsproblem genom att släppa in den hos andra hästar där den kan få lite däng?

Hur ska hästen koppla ihop situationen "jag får stryk av annan häst, sedan är jag lugnare mot matte"??

Tycker det låter väldigt konstigt.

Har också hanterat hingst men tycker inte heller att man behövt dänga på dem 10 gånger i alla fall..Som vilken annan häst som helst kan det förvisso kräva en hårdare korrigering någon gång vid något tillfälle/när det börjat gå överstyr..men precis den korrigering vilken annan häst som helst hade fått inte bara för att den är hingst i sig. Så har jag förhållt mig och även de andra där jag hanterade hingst, aldrig nåt problem. Alltså man utgår från att man har regler och inte bara för att den är hingst när det kommer till uppförande.

Alla hästar blir liksom farliga om man inte sätter gränser eller uppfostrar dem, men det kan inte komma plötsligt utan då har man nog en odräglig häst i vart fall som helst iom att man aldrig uppfostrat el tränat den så lär man hamna längst bak i snöret ändå.

Av händelsen i sig hade jag också reagerat, men jag hade nog kutat dit och frågat vad sjutton de höll på med/frågat om de vill ha hjälp iom att det måste sett väldigt illa ut
 
Senast ändrad:
Detta ser jag lite då och då som tips...Men det jag undrar över varenda gång jag ser det hur är det tänkt att det ska lösa människa - häst relation eller ev hanteringsproblem genom att släppa in den hos andra hästar där den kan få lite däng?

Hur ska hästen koppla ihop situationen "jag får stryk av annan häst, sedan är jag lugnare mot matte"??

Tycker det låter väldigt konstigt.

Har också hanterat hingst men tycker inte heller att man behövt dänga på dem 10 gånger i alla fall..Som vilken annan häst som helst kan det förvisso kräva en hårdare korrigering någon gång vid något tillfälle/när det börjat gå överstyr..men precis den korrigering vilken annan häst som helst hade fått inte bara för att den är hingst i sig. Så har jag förhållt mig och även de andra där jag hanterade hingst, aldrig nåt problem.

Alla hästar blir liksom farliga om man inte sätter gränser eller uppfostrar dem, men det kan inte komma plötsligt utan då har man nog en odräglig häst i vart fall som helst iom att man aldrig uppfostrat el tränat den så lär man hamna längst bak i snöret ändå.

Problemet är väl att man hamnar betydligt fortare längst bak i snöret med en hingst. Det räcker ju med att du tar ett felsteg så hamnar man där, så det behöver inte vara så illa som du verkar beskriva det.

Givetvis slår man inte hästen bara för att den är hingst, och det har jag heller inte skrivit.

Jag vet tex att min hingst har i unga dagar dragit som en avlöning när folk har gjort fel. Tex, en polare glömde backa honom när hon skulle ta på grimman och gick själv runt huvudet på honom. Hon kom 2 meter, sen sprang han iväg utan henne. Idag är han 5 och mer mogen, och tar betydligt mer hänsyn till att folk inte alltid "gör rätt", men som 2 åring var han väldigt hingstig och fanns det en ursäkt till att inte lyssna så tog han den.

Med hingstar så kan det komma plötsligt, det är ju just det som är grejjen! Helt plötsligt en dag upptäcker han att han är hingst.
 
Problemet är väl att man hamnar betydligt fortare längst bak i snöret med en hingst. Det räcker ju med att du tar ett felsteg så hamnar man där, så det behöver inte vara så illa som du verkar beskriva det.

Givetvis slår man inte hästen bara för att den är hingst, och det har jag heller inte skrivit.

Jag vet tex att min hingst har i unga dagar dragit som en avlöning när folk har gjort fel. Tex, en polare glömde backa honom när hon skulle ta på grimman och gick själv runt huvudet på honom. Hon kom 2 meter, sen sprang han iväg utan henne. Idag är han 5 och mer mogen, och tar betydligt mer hänsyn till att folk inte alltid "gör rätt", men som 2 åring var han väldigt hingstig och fanns det en ursäkt till att inte lyssna så tog han den.

Med hingstar så kan det komma plötsligt, det är ju just det som är grejjen! Helt plötsligt en dag upptäcker han att han är hingst.

Jag tror på majoriteten är det vi människor som felar, handhavandefel helt enkelt där man sätter sig själv med hingst i farliga situationer.
Alla ska inte hålla hingst.

Kolla bara på alla travbanor..Hur många stall innehar INTE hingst?
Så vitt jag vet är hanteringsproblemen nästintill obefintliga där och på många andra ställen.
Bollarna ryker ofta direkt när man upptäcker avvikelser för man vill inte hålla hingst som man ska behöva puckla på el riskera skador i onödan. (hos de seriösa).
 
Jag tror på majoriteten är det vi människor som felar, handhavandefel helt enkelt där man sätter sig själv med hingst i farliga situationer.
Alla ska inte hålla hingst.

Kolla bara på alla travbanor..Hur många stall innehar INTE hingst?
Så vitt jag vet är hanteringsproblemen nästintill obefintliga där och på många andra ställen.
Bollarna ryker ofta direkt när man upptäcker avvikelser för man vill inte hålla hingst som man ska behöva puckla på el riskera skador i onödan. (hos de seriösa).

Min erfarenhet är precis tvärtom! Att de får behålla kulorna så länge de bara springer bra.

Jag tror oxå att det är vi människor som felar många ggr. Men sen är det ju lite så att hingstar ofta särbehandlas. Om hingsten aldrig får se andra hästar ens från hagen, inte har gått med dem sen han var 1,5 eller liknande. Inte tusan är det konstigt om han blir smått knäpp när han ser andra hästar då. Min hingst går med sällskap i hagen och trivs väldigt bra med det, och jag tror att fler hingstar skulle må betydligt bättre om de fick göra det.
 
I mina ögon så i självförsvar är allt tillåtet då man hanterar häst-oavsett kön-för hästar är stora och starka och dels tål de en hel del och en människa har inte en chans igentligen.
Hoppas du kan filma det nästa gång-eller kanske kan du gå dit och prata med dom om vad som hände..det kanske inte var som du uppfattade det..

För en del så är våld lösningen och i allt för många fall så blir det en lösning. Det fungerar och så tycker man det är så det ska vara.

Jag har haft mycket med hingstar att göra och även hållit egna.

Många hingstar med dåligt beteende hålls antingen inne allt för mycket, får för lite kontakt med andra hästar eller för lite hantering alt för lite motion och det tror jag är största anledningen till att de blir så odrägliga.

och om det nu är en så svår hingst varför kastreras den inte ist för att misshandla hästen?
Är det en så jobbigt hingst att man måste slå den till lydnad så tycker inte jag det är ett bra avelsmaterial att föra vidare.
Hästar med dåligt psyke eller är svårhanterliga är inte heller särskilt lätt sålda och ärvs beteendet vidare i aveln så sprids det fort bland stoägare.

Jag fostrar hingstar som vilken annan häst som helst.

Men det som fungerar med en individ kanske inte fungerar på en annan vare sig människa eller häst.
 
Detta ser jag lite då och då som tips...Men det jag undrar över varenda gång jag ser det hur är det tänkt att det ska lösa människa - häst relation eller ev hanteringsproblem genom att släppa in den hos andra hästar där den kan få lite däng?

Hur ska hästen koppla ihop situationen "jag får stryk av annan häst, sedan är jag lugnare mot matte"??

Tycker det låter väldigt konstigt.

Har också hanterat hingst men tycker inte heller att man behövt dänga på dem 10 gånger i alla fall..Som vilken annan häst som helst kan det förvisso kräva en hårdare korrigering någon gång vid något tillfälle/när det börjat gå överstyr..men precis den korrigering vilken annan häst som helst hade fått inte bara för att den är hingst i sig. Så har jag förhållt mig och även de andra där jag hanterade hingst, aldrig nåt problem. Alltså man utgår från att man har regler och inte bara för att den är hingst när det kommer till uppförande.

Alla hästar blir liksom farliga om man inte sätter gränser eller uppfostrar dem, men det kan inte komma plötsligt utan då har man nog en odräglig häst i vart fall som helst iom att man aldrig uppfostrat el tränat den så lär man hamna längst bak i snöret ändå.

Av händelsen i sig hade jag också reagerat, men jag hade nog kutat dit och frågat vad sjutton de höll på med/frågat om de vill ha hjälp iom att det måste sett väldigt illa ut
Jag kan inte relatera till hingst då jag inte har någon MEN jag har en unghäst som var lite ouppfostrad som vi släppte till några äldre kallblod. Kallisarna sa i från vänligt men bestämt och efter några dagar hade jag en MYCKET behaglig och trevlig häst som fått fostras av kloka, rättvisa äldre ston. Kan tänka mig att det kan vara samma sak med en hingst, den kan lugna ner sig med rätt sällskap. :) Jag har nu efter några veckor öst över beröm över mina kallisar som gjort att jag har en ängel till unghäst. MEN det bör kanske just vara goda ledare som fostrar dom små liven.

Så mig har det i alla fall hjälpt på traven. Och ja, jag har haft några unghästar innan detta busfrö.
 
Detta ser jag lite då och då som tips...Men det jag undrar över varenda gång jag ser det hur är det tänkt att det ska lösa människa - häst relation eller ev hanteringsproblem genom att släppa in den hos andra hästar där den kan få lite däng?

Hur ska hästen koppla ihop situationen "jag får stryk av annan häst, sedan är jag lugnare mot matte"??

Tycker det låter väldigt konstigt.

Har också hanterat hingst men tycker inte heller att man behövt dänga på dem 10 gånger i alla fall..Som vilken annan häst som helst kan det förvisso kräva en hårdare korrigering någon gång vid något tillfälle/när det börjat gå överstyr..men precis den korrigering vilken annan häst som helst hade fått inte bara för att den är hingst i sig. Så har jag förhållt mig och även de andra där jag hanterade hingst, aldrig nåt problem. Alltså man utgår från att man har regler och inte bara för att den är hingst när det kommer till uppförande.

Alla hästar blir liksom farliga om man inte sätter gränser eller uppfostrar dem, men det kan inte komma plötsligt utan då har man nog en odräglig häst i vart fall som helst iom att man aldrig uppfostrat el tränat den så lär man hamna längst bak i snöret ändå.

Av händelsen i sig hade jag också reagerat, men jag hade nog kutat dit och frågat vad sjutton de höll på med/frågat om de vill ha hjälp iom att det måste sett väldigt illa ut

Vissa individer har inte lärt sig gränser och inte mött motstånd de de inte kunnat forcera med visst mått av våld. Ibland har de visserligen fostrats väl av mamman som föl. Men därefter fått gå med andra hästar som inte satt gränser och själva vuxit sig betydligt starkare fysiskt.
Såna hästar kan absolut gå med såna som kommer trycka till dem.

Förr gjorde man ofta så med nykastrerade hingstar för att fort få dem att komma ner på jorden.

Möter de motstånd öht så är det lättare att som människa ta igenom problembeteende sen. Ibland behövs det inte ens då.

Dock måste man ju ha en häst som gör genomtagningen på ett hyfsat skadefritt sätt. Man kan ju aldrig garantera något. Men vissa kan man läsa i flockar och se att de sällan skadar "på riktigt" sas.
Dock vet man ju inte. Så det är en risk i det så klart.
 
Jag tror på majoriteten är det vi människor som felar, handhavandefel helt enkelt där man sätter sig själv med hingst i farliga situationer.
Alla ska inte hålla hingst.

Kolla bara på alla travbanor..Hur många stall innehar INTE hingst?
Så vitt jag vet är hanteringsproblemen nästintill obefintliga där och på många andra ställen.
Bollarna ryker ofta direkt när man upptäcker avvikelser för man vill inte hålla hingst som man ska behöva puckla på el riskera skador i onödan. (hos de seriösa).

Travare hålls dels av proffs, ofta. De är dessutom lättare mentalt än vissa andra raser. Och framför allt så rastas de ju oftast rejält. Utöver att de inte helt sällan utsätts för situationer där de måste stöta på andra hästar av olika kön etc.
Man börjar ju också med dem i tidiga år. Dvs de är inte lika befästa i skitbeteende eller lika starka.

Jag kan nog påstå att de flesta som håller på med häst heltid, proffs, har nog dängt till en häst någon gång. Men inte i bestraffande syfte kanske. Utan mer bara för att markera att "du går inte på mig etc". Börjas korrekt hästhantering och hästhållning i tid behövs det inte bråkas.
Men en häst som lärt sig springa över folk eller rent av gå till attack och är stor, vuxen etc kan man behöva korrigera. Det blir livsfarligt annars. Vissa av dem har redan skadat alldeles för många.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 608
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 573
Senast: super
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 840
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 274
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp