Koka upp torrfoder?

em-pirre

Trådstartare
Om hunden har förrådskvalsterallergi, borde det ju åtminstone lindra att koka upp torrfodret? Eller händer nåt med fodret?

Att frysa ner förstår jag att inte fungerar, men uppkokning brukar ju hjälpa (även kvalstrets saliv och avföring borde ju "neutraliseras").

Tänker jag helt fel här? Ska träffa en BARF-matförsäljare i veckan, och antagligen börja handla där. Skulle dock bli hälften billigare ifall det gick att koka upp torrfodret.:angel: Barf fordet skulle kosta över 1000 kr/månad

Sv: Koka upp torrfoder?

Vad jag hört så försvinner massor av näring ur torrfoder om der utsätts för varmt/kokande vatten så det är nog ingen bra idé.

Varför funkar det inte med frysen?
Jag har en kvalsterallergisk hund och jag förvarar hans godis(veterinärt torrfoder) i frysen med förhoppning att det skulle hjälpa. Ställer påsen direkt i frysen efter öppning, är där kvalster ändå?

Det lät väldigt dyrt med Barf... vi barfar väl typ, men jag tycker det är superbilligt. Har ju en liten hund, men jämfört borde det väl inte skilja? För oss är barf lätt billigare än torrfoder.

funkar utmärkt med fryst torrfoder till min släktings kvalsterallergiska hund.

kokar du fodret så förstörs (eller iaf förändras mycket) proteinerna, så det skulle jag låta bli

Håller med övriga: frys fodret!
Det rådet fick jag av veterinär i samband med att min hund visade positivt för inomhuskvalster.

Ska du ha färskfoder rekommenderar jag vom og hundemat före barf.

Nu är inte jag någon foderexpert för fem öre, men borde du inte bara kunna ge blodpudding? I vår affär kostar 500g 6 kr vilket är mycket billigare än de barf foder jag har sett. Om man känner ett jaktlag kan man annars också få resterna från dem för en billig peng :)

Nu är inte jag någon foderexpert för fem öre, men borde du inte bara kunna ge blodpudding? I vår affär kostar 500g 6 kr vilket är mycket billigare än de barf foder jag har sett.

Det innehåller på tok för mycket salt och kalcium/fosfor-balansen är helt åt skogen (0,18).

Som jag misstänkte, det var inte så lätt :p Men säg om man köper billig ugnnötslever då? Den ligger ofta på 20-30 kr/kg och är inte behandlad så som blodpudding. Och då också komplettera med tex älgben?

Färskfoder är ju ett alternativ också.

Om man ska barfa och hålla ner kostnaderna får man nog själv vara lite om sig och kring sig. Hålla utkik efter extrapriser i affären, och kanske skaffa lite känningar bland jägare. Jag köper ibland direkt från slakteriet.

Nötlever är väldigt magert (ca. 127 kcal/100 g). Utgår jag från min hund så skulle jag behöva ge 550 g/dag ungefär. Kostnadsmässigt så överstiger det Nordic special+ som jag jag ger henne.

Men oavsett kostnaden så är enbart lever inte något vidare (några ben då och då väger inte upp). Kalcium/fosfor-kvoten är 0,02 och mängden retinol (78100 µg, räknat på 550 g) är direkt giftig på sikt.

Knapplånar mig själv.

Som tur är så är em-pirre en klok, vettig och sansad person. Men tänk om det hade varit någon annan som hade läst tipset om blodpudding eller nötlever och sedan tänkt "Perfekt!", loggat ut för att aldrig mer titta i tråden?

I all välmening så vill jag bara uppmana till försiktighet rörande vilka tips och råd som man ger! :)

Okej, tack! Jag försöker lära mig mer om hundfoder därför blir det detta trådkap. Men att ta slaktresterna från en älg och ge under året vore okej?

Och jag menar inte att ge tips och råd, blodpuddingen är något vi har diskuterat här hemma och jag var mest nyfiken på om det gick. Är verkligen en hel vetenskap med hundfoder som är väldigt intressant att lära sig och jag tackar dig en än gång för att du tar dig tid att svara på mina korkade frågor :)

Svarar alla:

Misstänkte att det inte funkar med att koka, men måste ju fråga :)
Hunden har ju fö andra allergier: Potatis, majs, durra, tomat, ärter, bryggjäst, gris, mjölk (enligt blodprov alltså, vill inte prova ifall de stämmer...)

Veterinärer här säger som nån tidigare i tråden, att kvalstren dör vid frysning, men allergenerna dvs avföringen och saliven finns kvar.

Bor ju i Finland, i en mindre stad, och här finns inget slakteri, och all blöt mat kostar ungefär som barf maten gör. Dessutom svårt att hitta mat som inte innehåller de ovannämnda produkterna.

En 30 kg hund ska väl i princip äta 750g kött och 450g köttben per dag enligt barf. Tillkommer mineraler, vitaminer och oljor, om jag förstått rätt.
Räknat enligt
Hundens vikt * 0,25 = Mängden mat
Mängden mat * 0,65 = Ben
(Mängden mat * 0,25) * 0,15 = Grönsaker
(Mängden mat * 0,25) - Grönsaker = Kött, inälvor och fisk

Färdig barfbat (korvar) ska hon ha 1kg om dagen av, de kostar ca 3-4 euro för 750g.

Som tur är så är em-pirre en klok, vettig och sansad person.
Hehe, det är väl självklart ;)

Senast ändrad:

Dessutom innehåller just lever stora mängder vitamin a och d, att utfodra en hund på enbart lever ger alltså en överdosering av dessa vitaminer vilket kan ge skador hos hunden.

Va?? Vad har du fått de siffrorna ifrån? Min 30kgs hund äter 600gr kött/köttben om dagen, utdrygat med grönsaker.

En BARF-info bok på biblioteket, skriven förra året. Färdigfodret, som innehåller både bendelar, kött och grönsaker ska hon ha 1kg om dagen av. De kostade 1,65€/500g

Nöt märgben kostar 1,4 €/kg

Senast ändrad:

Lite mer noggrant uträknat torde Dagsransonen se ut ungefär såhär (lite OT/spinoff):

Allt som allt 750g mat om dagen, av vilket:
ca 500g köttben
ca 30g grönsaker
ca 160g inälvor,kött, fisk

Låter det mer logiskt? Ni som är kunniga och som barfar, vad ska jag tillsätta i mineral/vitamin/tillskott? Ska maten blandas eller mixas eller?

torrfoder är så hårt processerat redan så en till kokning gör nog varken till eller från näringsmässigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka