Koikarparna dör i akvariet, Hjälp!

Basilika

Trådstartare
Vad kan det vara för fel? Jag har mina dammfiskar på inneförvaring. De har stått i akvariet sedan september förra året. Nu bara blir de alldeles snurriga och dör.

Jag vet ingen skillnad utom att pumphastighetsreglatorn gått sönder så pumpen står på full spruta hela tiden. Det jag är rädd för att det är någon unge som petat i något i akvariet. En del av barnens kompisar har tyckt det varit jättekul att hålla på och peta på fiskarna (de är jättetama) eller stoppa ner saker :crazy:

Sv: Koikarparna dör i akvariet, Hjälp!

Berätta mer. Vad för pump? Hur mycket är full sprutt? Vad har du för filtrering? Hur många och hur stora koikarpar? Har du börjat mata? hur stort är akvariet? Vilken temperatur håller det? Har du tillgång till vattentester? (Isåfall, nitrit och nitrat vore intressant)

Ojoj, jag är ingen akvarieexpert!

Vattnet håller rumstemperatur, dvs ingen värme i. Pumpen är av vanlig typ i akvarieaffärer, men en sorts "svampfilter" i och möjlighet att ha såna där kolgrejor när man sätter igång akvariet.

Jag byter aldrig vatten helt. Byter 1 hink när jag byter.

Fiskarna är olika stora. De äldsta är 4 år och 10-15 cm långa. Den första som dog är född för ett eller två år sedan och var ca 5 cm. Nu håller största firren på att kola samt en ur samma kull som den första som kolade :crazy:

Jag har inget att mäta vattenkvaliteten med och får inte tag i något i den här staden en röd dag men ska göra en insats i morgon.

Maten de får är från akvarieaffären och är för dammfiskar/koikarpar.

Vet du hur stort akvariet är? Om de akutdör nu idag tycker jag du ska byta hälften av vattnet på studs. Vad det än är som händer så spär du ut gifter, och ökar syresättningen när du byter vatten. Gör dock ingen helrengöring, utan lämna grus och hälften av vattnet i fred.

Koikarpar som har varit utomhus och vuxit till sig blir ofta rätt känsliga när de kommer in i varma, smutsiga akvarier, för smutsigt blir det ofta. Karpar är stora fiskar, och akvarierna tenderar att vara mindre än dammen, och blir alltså hårdare belastat än vad dammen blev av motsvarande mängd fisk.

Ok, tack för tips :) Jag ska byta mer vatten. Det är på 100 l, väl litet men jag trodde jag skulle sälja fiskarna efter vintern men har insett att jag gillar dem och har därför planerat för ett större akvarium.

Men när vi tagit in fiskarna för vinterförvaring har vi fyllt akvariet med vatten från dammen (som var ett cirkulerande system med ån intill). Men nu har de ju stått länge så det kanske är orsaken!

Men pumpen cirkulerar väl? Däremot tror jag det kan vara skitigt, dvs höga ammonium och nitrathallter. I ett hundraliters med karp som matades skulle jag inte våga byta mindre än 50% i veckan. Vattnet är duktigt belastat i det här läget. Om du tar dig till någon zooaffär, be dem testa vattnet (eller köp test). Nitrat bör vara under 20 mg per liter, nitriten ska vara noll.

Ja, den cirkulerar. Uppfödaren jag köpte fiskarna av sade att det räcker att byta en tiolitershink i veckan. Det har ju funkat i 4 vintrar. Jag tog ur pumpen nu. För jag vet inte om den är strömförande.

Jag ska springa direkt till akvarieaffären i morgon och köpa test! Tack för alla goda råd :bow:

Jo, men för varje vinter växer ju fisken, eller hur? Större fisk belastar akvariet mer, och så ta det gånger antalet fiskar du har.

Jag skulle inte ta bort pumpen, eftersom du riskerar en syrebrist när cirkulationen avstannar. Om du byter hälften av vattnet nu, klarar de sig antagligen om du köper ny pump imorgon. Däremot kommer alla filterbakterier att dö när de inte får genomströmning av syresatt vatten genom filtret. Då får du ge det nya filtret några veckor innan det får anses som igångsatt. Under den perioden riskerar du ökad nitrithalt, så då skulle jag tex inte mata alls under minst en vecka.

mvh

Klarar de sig utan mat i en vecka? OK, jag sätter tillbaka pumpen!

En del av dem är verkligen superslöa nu. Kan de krya på sig eller är det kört redan?

Ja, jag tömde ung. halva akvariet och fyllde upp nästan helt när vi började i tråden. För en timme sedan fyllde jag på igen.

Jag läste någonstans att lite saltblandning kan hjälpa mot nitrit. Har du någon erfarenhet av det?

Ja, salt kan även öka syreupptagningen och underlätta för fiskarnas osmotiska balans. Det kommer inte att skada om du pytsar i lite, men jag kan inte garantera att det hjälper heller.

Vi ska inte utesluta att det kan vara en förgiftning av ett främmande ämne heller, som du nämnde i början. är det något speciellt du misstänker att barnet kan ha pytsat i? Finns det några annorlunda prydnader, stenar eller plast i akvariet? Något som har kokats och sedan lagts i?

Min kompis hade fiskar och alla dog, utan en. Så dom åkte med fisken och tog med lite vatten i en liten påse med fisken och då sa den personen i djuraffären att det var MATförgiftning... Kan barnen haft i för mycket fiskmat?

Det finns några stenar, typ svart skiffer och en sån där rot som alltid funnits där. Nytt (6 mån?) är en plastväxt som jag satte dit för att ha något grönt i akvariet ;)
Annars vet jag inte vad det skulle kunna vara för förgiftning. Jo förresten, häromdagen hittade jag en bit av en konstgjord julgran på botten.. Någon unge (inte mina egna ;) ) har petat i pengar mm men det är ett par månader sedan så det känns avlägset.

Jag ska testa med lite salt och se om det händer något över natten.

Jodå, förra veckan tror jag det var skulle jag mata firrarna och upptäckte att det flöt mat över ung. halva vattenytan. Då hade min älskade prins varit där och gett dem mat för att impa på kompisarn :crazy:

Ja, det är ju inte nyttigt såklart. Det finns inget som heter exakt matförgiftning, men indirekt är det just vad det är. Belastningen, dvs matrester, fiskbajs, utandat kväve osv, blir högre än vad akvariets biologi kan ta hand om. Övermatningar brukar synas på nitratproven.

Uppdatering:
Jag bytte en tredjedel vatten till i morse för fler fiskar såg påverkade ut. Se'n åkte jag till akviarieaffären och köpte en flaska med nyttiga bakterier och nitritneutraliserare. Ytterligare två firrar har dött idag men de andra ser *hoppas* lite piggare ut :)

Tack för engagemang och goda råd :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 208
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama