Körprov BE

Sv: Körprov BE

Hej!
De har ändrat på manövreringbanan/ backbanan så den är lättare än vad lovisaelinora sa. Man backar bara in mellan koner som svänger ca 45 graders vinkel, som att man skulle backa in i ett garage och det har man 10 min på att göra.
Konstigt att de har gjort någonting lättare.....!
När jag tog BE -85-86nånting så var det först slalomkörning och direkt ur den backning 45 graders vinkel in mellan pinnar.
Alla pinnar var f ö avkapade för MCförarna så jag såg ingen av dem i backspeglarna ö h t utan fick fara som ett jojo i bilen för att få syn på dem...
 
Sv: Körprov BE

kl lånar tråden lite,
vad är det för ekipage man ska köra med egentligen? kan man t ex ha en bil för får dra 1300kg och ett lite tyngre enkel axlat släp bara eller är det en viss tyngd på släpet som man måste ha? (vill gärna köra med min egna bil när jag kör upp. (framhjuls driven och super lätt att backa/svänga med :love:)). fick köra upp 5 gånger på bil pga att jag blev så nervös så vill ha en trygg bil.

Här har du lite fordonssvar;

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil-med-tungt-slap/Korprov/Fordon/
 
Sv: Körprov BE

Skrev teorin idag, klarade den. :) Nästa steg är uppkörningen. Kommer köra eget ekipage, tar troligen en lektion med bilskollärare, kan backa men vänder på skallen OCH kollar speglarna, men hörrni som gjort det. Vad kan ingå i uppkörningen? Tips mottages tacksamt!

Det jätteheta tipset är att titta längst bak i teoriboken där uppkörningsbanan är uppritad och alla avstånd står.
Förutom den banan ingår ett kortare parti körning i trafik.

Lycka till!
 
Sv: Körprov BE

kl

dum fråga kanske, men när man backar... måste man använda endast backspeglarna? då en av mina backspeglar är obrukbar och ingen av dem går att ställa in (förutom genom att använda våld), så brukar jag helt enkelt se ut genom backluckan :D, mycket lättare att komma rätt då.

med bilar där det är mindre sikt bakåt är det jätte jobbigt att backa i vinkel XD. backa rakt bakåt med endast backspeglar går ju, men det är när man parkerar släpet som jag behöver kolla rak bak för att komma rätt.
 
Sv: Körprov BE

Du får gå ut och kolla om du vill, men upplever inspektören det som osäkerhet kommer du att kuggas. Du ska ju visa att du är säker och kunnig på detta, att du känner ekipaget och dess begränsningar.

Dessutom är fordonet knappast trafiksäkert om backspegeln inte går att använda, och det lär ju vara ett fordon som inte ens godkänns för trafik.
 
Sv: Körprov BE

Jag körde upp och klarade provet för snart 3 v sedan, då gick jag ut och kollade hur långt kvar jag hade innan "garaget" tog slut, gick in och backade de sista 50 cm tills ekipaget var inne.

Den som körde upp innan mig (jag var sjukt tidig på plats) backade, körde fram, backade, körde fram och trixade på det viset en hel del innan han backade in hela sitt ekipage i garaget och han klarade manöverprovet. Det är rätt så skönt på uppkörningen för man får veta efter varje del om man klarade den.

Det viktiga är att man inte kör in i en av konerna. Och säkerhetskontrollen och lastsäkringen. Man får ha med en egen checklista för säkerhetskontrollen. Där får det stå vad du ska kontrollera men inte hur. Har man en sån minneslapp så vill de att man går igenom kontrollen utan att titta alltför mkt på den eftersom de vill att man ska visa att man kommer köra säkra ekipage sen också. Men att först kontrollera alla bitar och sen titta på fusklappen för att se att man inte glömt något - det får man göra.
 
Sv: Körprov BE

När jag körde upp körde man slalom in o ut. Svårt innan man kom på tekniken.

det värsta med hela biten är att konerna är så små o att man inte får köra på dem:D

Jag lastade med blöta torvbalar o fick köra hem lagligt:angel:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 032
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi fick hem vår 8v valp i fredags. Vågen visar 1,8 kg. :heart I familjen (men inte i samma hushåll) finns en 6 årig Bostonterrier på 10...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: spinxx
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 507
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 341
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp