Körprov BE

LJOSSA

Trådstartare
Skrev teorin idag, klarade den. :) Nästa steg är uppkörningen. Kommer köra eget ekipage, tar troligen en lektion med bilskollärare, kan backa men vänder på skallen OCH kollar speglarna, men hörrni som gjort det. Vad kan ingå i uppkörningen? Tips mottages tacksamt!
 
Sv: Körprov BE

Det viktigaste att träna in är säkerhetsgenomgången.

I det praktiska provet ingår att koppla ekipaget (backa till, koppla, kontrollera), göra säkerhetskontrollen, sedan kommer en eller ett par frågor om funktioner (redogöra för bromsar, däck, lastning t ex). Sedan är det manöverprov i gården (köra rakt fram, backa 90 grader in i ficka, köra fram, backa rakt bak i ficka, köra fram och svänga 90 grader och ut ur manövergården).

Är allt grönt så långt blir det ut i trafiken och några praktiska övningar i verkliga livet s a s.
 
Sv: Körprov BE

Då borde det funka redan nu. Är det trångt med backningen? Backar man i "portar" med konor eller?
 
Sv: Körprov BE

Japp det är konor man backar in mellan. Avståndet i körgården beror på avstånd mellan första och sista axel i ditt ekipage. Det finns en maxtid, men den har jag inte varit i närheten av ens under träning (finns säkert att hitta på någon körkortssajt)
 
Sv: Körprov BE

Tack för solklara svar! Då ska man bara låna ihop ett ekipage då. :)
 
Sv: Körprov BE

Jag körde upp med egen bil och körskolans (permanentlastade) släp för att undvika problem med lastsäkringen. Tog körlektioner innan för att köra in mig på deras släp och få säkerhetsgenomgången korrekt.
 
Sv: Körprov BE

Knapp

Jag körde upp med egen bil och körskolans (permanentlastade) släp för att undvika problem med lastsäkringen. Tog körlektioner innan för att köra in mig på deras släp och få säkerhetsgenomgången korrekt.

Precis så gjorde jag också. För övrigt har jag för mig att maxtiden då jag körde upp (2006) var 10 minuter.
 
Sv: Körprov BE

Hej!
Jag körde upp för BE för ca 1 vecka sen. Det är som föregående skriver. Träna mycket på säkerhetskontrollen och när du kör titta mkt i backspeglarna. De har ändrat på manövreringbanan/ backbanan så den är lättare än vad lovisaelinora sa. Man backar bara in mellan koner som svänger ca 45 graders vinkel, som att man skulle backa in i ett garage och det har man 10 min på att göra.
 
Sv: Körprov BE

Jag körde upp för ett år sen och precis som Lovisaeleonora skriver, säkerhetsgenomgången är det viktigaste! Att du ska veta vad det är för bromsar etc. Gör upp ett bra schema för det, som du kollar igenom minst två gånger innan du kör så du får in rutinerna.
Allt från att kolla att tutan fungerar till att du provbromsar släpet och kollar påskjutsbromsen.

Backningen på gården är oftast snett bakåt mellan konor in i ett "garage".

Men ta några lektioner så du inte slänger pengarna i sjön.'

Och förresten, Grattis till att du klarade teoriprovet!
:D
 
Sv: Körprov BE

Tack för alla svar. Vilken kunskap som finns samlad här, det slår mig gång på gång!
 
Sv: Körprov BE

kl lånar tråden lite,
vad är det för ekipage man ska köra med egentligen? kan man t ex ha en bil för får dra 1300kg och ett lite tyngre enkel axlat släp bara eller är det en viss tyngd på släpet som man måste ha? (vill gärna köra med min egna bil när jag kör upp. (framhjuls driven och super lätt att backa/svänga med :love:)). fick köra upp 5 gånger på bil pga att jag blev så nervös så vill ha en trygg bil.
 
Sv: Körprov BE

Du nämner att det ska vara täckt släp och halv max last.

Ett tips, jag tog hästtransporten och la botten full av ¨spånbalar, tror det gick in 12 och en halv bal så blev golvet täckt.
Mer än halva maxlasten på mitt släp och det var ingen risk att lasten skulle flytta på sig heller, så jag slapp surra något :D
 
Sv: Körprov BE

Då ska man veta och kunna redogöra för säkringsmetoden (förstängning), vilket inte alla kan och vet. Om bilen idag får dra släpet på B-kort, går ju inte det släpet för uppkörning för BE. Det är ett lätt ekipage.

Jag behöver i o f s inte tipset, det var sex år sedan jag tog BE, tack i alla fall.
 
Sv: Körprov BE

Knapp

Har man ett eget tungt ekipage på uppkörningen bör man ha någon med BE-kort som kör dit det och eventuellt hem det också utifall man inte klarar uppkörningen...

Finns de som glömmer bort detta och kör sitt tunga ekipage själv till uppkörningen.
 
Sv: Körprov BE

:D Hi hi, nä jag tänkte nog mest allmänt på det här med lasten, vad man ska lasta med om man kör upp som privatekipage.
Funderade på stenplattor etc, men kom på att spånbalar hade jag o egen transport som jag inte fick köra själv med B kort, så för min del var det enkelt.

*kl*
Ytterligare ett tips då:
Jag hade med min gubbe - som har BE o fick köra ekipaget till själva uppkörningen. Han åkte med när vi var ute o körde i trafiken och det tyckte jag var skönt och det gjorde mig mindre nervös. Uppkörningskontrollanten var en pratglad herre, så de två prata för fullt och jag kunde ägna mig åt själva körningen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 032
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi fick hem vår 8v valp i fredags. Vågen visar 1,8 kg. :heart I familjen (men inte i samma hushåll) finns en 6 årig Bostonterrier på 10...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: spinxx
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 507
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 341
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp