Köpare som gått upp i rök

Merope

Trådstartare
I somras lade jag ut mitt hingstföl på annons så att han skulle bli tingad innan han va leveransklar (vilket han blir nu i januari-februari). En intresserad hörde av sig via mail och vi kom överens om att hon skulle betala in handpenning, vilket hon gjorde och allt var i sin ordning.

Sedan dess har jag haft kontakt med henne via mail till och från, skrivit uppdateringar om hingstungen och så vidare, hon har svarat och allt har låtit bra. Jag informerade om när hästen skulle vara flyttklar, så ingenting var oklart där.

Men så för ett par månader sedan slutade hon att svara. Jag har skickat fyra eller fem mail till henne som hon inte besvarat öht, i de tre senaste har uppmanat henne att svara snarast och varit tydlig med att det är bråttom eftersom jag behöver veta hur det blir med "resten" av affären. Inte ett knyst tillbaka.

Jag har bara personens namn och mailadress och vet att hon bor i Stockholmstrakten, men på den basen är det ju rätt svårt att spåra någon, jag har försökt googla mig till ett telefonnummer eller adress men inte hittat något.

Så här i efterhand kan jag ju konstatera att det var jäkligt dumt att inte ta telefonnummer och adress, men då tänkte jag inte alls på det eftersom handpenningen var betald och inget verkade det minsta konstigt.

Hur går jag till väga nu? Känner att jag inte kan ha is i magen längre eftersom det gått så lång tid och hästen behöver flytta snart.
Nu vet jag inte riktigt vad jag har för rättigheter och skyldigheter, eftersom handpenningen är lagd men personen verkar ha "gått upp i rök". Tar tacksamt emot råd!
 
Sv: Köpare som gått upp i rök

Du kan söka på facebook med hjälp utav mailen om människan är registrerad där med den adressen. Har aldrig slagit fel för mig. Det juridiska vågar jag inte orda om. Lycka till!
 
Sv: Köpare som gått upp i rök

Om man ska tro det bästa, så har det hänt något med mail adressen. Bytt dator, fått ny telefon, bytt jobb, flyttat eller något annat som tvingat fram ett byte.

Hur betalades handpenningen? Om du har ett BG som det betalades till, så får man ju ett kvitto på inbetalningen. Dessa innehåller i regel fler uppgifter som kan använda för att söka adress/telefonnummer via. Vet du bankkonto numret som det betalades från? Clearing numret kan hjälpa dig lite på traven.

Dessutom så kan mailadressen, om det inte är hotmail eller gmail eller liknande vara till hjälp för att crosssöka. Var det kanske en jobb-mail? Ring till företaget och fråga efter N.N.

En vanlig googling (avancerad sökning) på namn, område i Stockholm, ordet "häst" mm kan ju göra att man hittar t.ex. ett tävlingsresultat med häst, en stalltjänstgöringslista eller liknande, som gör att man kan leta telefonnummer via hitta.se mycket precisare. Det bor mycket folk i Stockholms län, men om man ska leta i t.ex. Täby blir det lättare än i hela länet.
 
Sv: Köpare som gått upp i rök

Kan du ta reda på vilket kontonummer människan har? I så fall är det ju lätt att gå via banken och be dem skicka ut ett meddelande i snigelpost att hon ska höra av sig.
 
Sv: Köpare som gått upp i rök

Hittade människan på facebook, men hon verkar inte vara aktiv där :crazy:

skogaliten: Det är väl det jag hoppas på också, men samtidigt tycker jag det är konstigt att hon inte hört av sig på eget bevåg själv när det gått så länge, jag gav henne ju både telefonnummer och bloggadress (som man också kan kontakta mig via). Om människan nu inte slarvat bort dem, det vill säga. Tyvärr har jag bara ett vanligt bankkonto så det stod ingen information om betalaren i betalningen, inte heller vilket konto pengarna betalades ifrån, annars hade det varit en bra idé. Mailen hon använder är hotmail så den ger inte heller några ledtrådar :(

deathslyna: Jag tror inte det, i alla fall stod det inget sådant med betalningen och jag vet inte hur man annars kan ta reda på sådant, vet du?
 
Sv: Köpare som gått upp i rök

Jag tycker att du ska fråga banken om de kan spåra köparen åt dig. Om du får tag på adressen så kan du skicka ett rekommenderat brev där du skriver att om inte affären fullföljs senast ett visst datum kommer du att anse att affären inte kommer att bli av och att handpenningen är förverkad. Du har ju rätt att behålla handpenningen om köparen drar sig ur.
 
Sv: Köpare som gått upp i rök

Får man göra så? Eller att hon ska höra av sig till banken? För bankerna får väl inte ge ut uppgifter så som namn, adress osv. till någon som bara har kontonumret?
 
Sv: Köpare som gått upp i rök

Men du har namn och vet ungefär vart hon bor och kanske i ungefärlig ålder?

Då är det ju bara att gå in på ratsit.se och börja söka efter ngn som kan tänkas stämma?
Väl där får du ju fram namn, adress och när människan är född, då är det ju enkelt att spåra vidare via hitta eller eniro?
 
Sv: Köpare som gått upp i rök

Får man göra så? Eller att hon ska höra av sig till banken? För bankerna får väl inte ge ut uppgifter så som namn, adress osv. till någon som bara har kontonumret?

Nej det får de inte, däremot kan banken själva skicka brev. Jag har gått den vägen när jag försökte få tag på en som jag gjorde felöverföring till. Den egna banken kan då kolla vilken bank kontohavaren har och ge den uppgiften, sen kontaktar man den banken och ger kontonumret och så skickar banken ut ett brev till kontohavaren där den ber att man kontaktar antingen banken eller personen som efterlyser. Får banken inget svar däremot kan man inte göra så mycket mer. Kanske kan banken, om de är serviceminded, få tag på nära anhörig eller så.
 
Sv: Köpare som gått upp i rök

Jag hade jobbat på att försöka få fram personnummer och kolla var personen är skriven. Parallellt försökt med banken.

Sedan hade jag direkt annonserat ut hästen på nytt, jag tror inte affären kommer att gå igenom. Troligen har väl köparen upptäckt att ekonomin inte räcker till, fått kalla fötter och försvunnit.
 
Sv: Köpare som gått upp i rök

Hittade människan på facebook, men hon verkar inte vara aktiv där :crazy:

skogaliten: Det är väl det jag hoppas på också, men samtidigt tycker jag det är konstigt att hon inte hört av sig på eget bevåg själv när det gått så länge, jag gav henne ju både telefonnummer och bloggadress (som man också kan kontakta mig via). Om människan nu inte slarvat bort dem, det vill säga. Tyvärr har jag bara ett vanligt bankkonto så det stod ingen information om betalaren i betalningen, inte heller vilket konto pengarna betalades ifrån, annars hade det varit en bra idé. Mailen hon använder är hotmail så den ger inte heller några ledtrådar :(

deathslyna: Jag tror inte det, i alla fall stod det inget sådant med betalningen och jag vet inte hur man annars kan ta reda på sådant, vet du?

Nu svarar jag lite hit och dit...

När du fick betalt, så innehåller kontoutdraget ett verifikationsnummer. Med hjälp av det numret, samt datumet och beloppet, så kan din bank hjälpa dig att ta reda på vilken bank pengarna skickats från. Den banken (alltså den försvunna köparens bank) kan ta reda på köparens kontonummer (och därmed namn personnummer och adress) om det finns skäl för det.
Ingen av bankerna kommer att lämna ut uppgifterna till dig, men som någon sa, banken kan skicka brev till den tänkta köparen, i synnerhet som det finns en handpenning som annars kan bli förverkad.

Har du provat att googla med lite extra knorr? Med lite envishet kan man hitta både folk och fä, jag "hittade" t.ex. en sedan länge såld häst och dess ägare så. I synnerhet om kan få fram lite mer personlig info via den inaktiva Facebooken att stoppa med i googlingarna.
 
Sv: Köpare som gått upp i rök

Upplysning. se är en väg att gå, brukar räcka med namn och ort för att få fram personnumer och adress
 
Sv: Köpare som gått upp i rök

Hittade människan på facebook, men hon verkar inte vara aktiv där :crazy:
Om du ser personens vänner på facebook så kan du ju försöka få kontakt med någon av dessa. Det är en longshot men något jag hade försökt med i en sådan situation.
 
Sv: Köpare som gått upp i rök

Jag har bara personens namn och mailadress och vet att hon bor i Stockholmstrakten,...

Så här i efterhand kan jag ju konstatera att det var jäkligt dumt att inte ta telefonnummer och adress, men då tänkte jag inte alls på det eftersom handpenningen var betald och inget verkade det minsta konstigt.

Skrev ni inget kontrakt när hon betalade in handpenningen?

Min tanke också...

Känns inte som det finns mer än mailadress.
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 839
Senast: Jeps
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 045
Senast: Lobelia
·
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 880
Senast: Sockerbit
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 567
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp