Köpa tillbaka såld ponny?

skjona

Trådstartare
Bytte för några månader sedan vår C-ponny mot en större ponny varvid vår ponny hamnade hos en familj vi umgås lite med.De köpte inte honom direkt av oss.

Min flicka tävlade honom på nationell nivå och vi har vårdat honom som ett barn.Varit minutiöst noga med foderstaten,skott på klinik och haft ett träningsprogram vi följt,alltid värmt upp ordentligt innan tävling och kylt och linimentat efter.o.s.v.För övrigt har vi hanterat honom på ett lugnt och sansat sätt eftersom han är fullblodskorsning och lite känslig.
Han stod ganska högt i rang hos dem andra hästarna här och hade en självklar och stolt utstrålning.

Han har aldrig varit halt eller skadad när vi hade honom och precis innan vi sålde blev han undersökt från topp till tå och befunnen helt frisk och dessutom i väldigt bra kondition.
Nu till problemet;Familjen som har honom nu slarvar med allt,byter foder hit och dit med dålig mage som följd,rider inte regelbundet och stressar så han blir helt upp och nervänd.De säger att han inte verkar trivas-konstigt.......:grin:och han verkar rädd i boxen.?
Det är för övrigt mycket vana hästmänniskor och mannen har tävlat själv på hög nivå och även dottern så jag fattar inte detta.

Mitt hjärta blöder för vår fina ponny och jag vet inte om det bara är jag som övereagerar ,ska jag låta dem få mer tid eller försöka köpa tillbaka ponnyn och vad ska jag då i så fall göra med honom?Ska han bara gå som sällskaps häst vilket jag inte tror han trivs med?Han är inte så gammal och har många tävlingsår kvar.
Jag kan inte sova på nätterna för jag oroar mej så för honom.....
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Köp om ni har råd och fixa nån liten ryttare som kan vara medryttare och även tävla honom åt er under er uppsikt. Det kanske finns nån yngre lovande ryttare som inte har råd att ha flera hästar eller en tillräckligt bra att tävla med i er egen klubb?
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Kan ni prata med de nya ägarna, kanske lite förutsättningslöst höra efter hur han har det, och berätta lite mer om hur ni gjorde med honom, och vad ni tyckte funkade bäst? De kanske inte vet hur ni skötte det med foderstat, skötsel, träningsupplägg etc, utan faktiskt skulle uppskatta lite mer bakgrundsinfo om hans tidigare liv? Man behöver ju inte skrika "Ni gör fel! Hästmisshandlande idioter!", utan mer i stil med "När vi hade honom tyckte vi att han funkade bäst med denna foderstat/träningsupplägg/vad det nu är, säkert kan man göra på andra sätt också, men då vet ni vad han är van vid, i alla fall" Man behöver ju heller inte lägga upp det som att det är de som gör fel, utan säga saker i stil med "Ja, han är ju lite känslig med sina fullblodsnerver, andra hästar brukar ju klara förändringar fint, men för honom blir det bara för mycket, han behöver lite "skyddad verkstad" och att allt ska vara likadant varje dag." Dvs lägga upp det som att problemet är hästens känsliga psyke, snarare än deras bristande hästkunskap.
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Tycker att vi har pratat med dem och när vi gör det så är det helt o.k.och vi berättar hur vi brukar göra och vi förstår varandra så väl och tycker helt lika.
Men på något sätt så är alla i den familjen väldigt oorganiserade och praktik och teori går inte ihop .
Vi är värsta kontrollfreaken tycker säkert dem....
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Tycker också att det känns lite pinsamt och vet inte riktigt hur jag ska lägga fram detta att vi inte tycker att de hanterar honom rätt.Vi vill kunna umgås i framtiden också utan några misshälligheter men jag står inte ut med tanken på att han inte trivs och att jag har svikit honom.
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Halv-foder-värd? Så set står hästen i ert/ditt stall och ni kan holla reda på hästen men de andra sköter den :DJA jag tycker ni ska köpa tillbaka hästen :D :laugh:
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Tycker också att det känns lite pinsamt och vet inte riktigt hur jag ska lägga fram detta att vi inte tycker att de hanterar honom rätt.Vi vill kunna umgås i framtiden också utan några misshälligheter men jag står inte ut med tanken på att han inte trivs och att jag har svikit honom.

Vill du inte tala om hur det är men vill ha tillbaks ponnyn så kan du köra med upplägget att du saknar ponnyn och hör om de möjligen kan skiljas från den.
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Tycker också att det känns lite pinsamt och vet inte riktigt hur jag ska lägga fram detta att vi inte tycker att de hanterar honom rätt.Vi vill kunna umgås i framtiden också utan några misshälligheter men jag står inte ut med tanken på att han inte trivs och att jag har svikit honom.

Det här är ju tyvärr nackdelen när man säljer sina hästar, det kanske inte alls blir så bra i slutänden som man hoppades och trodde. Sedan tror jag iofs att hästar kan trivas även om de hamnar i helt andra förutsättningar och med människor som tänker annorlunda än en själv (förutsatt att hästen inte plågas). Ibland förmänskligar vi ju våra hästar lite efter hur vi själva tänker....

Varför kan du inte prata med de nya ägarna om dina tankar?
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Har pratat med de nya ägarna nu om att vi skulle vilja köpa tillbaka ponnyn,de skulle tänka lite på det och återkomma.Hoppas......
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

*KL*

Ja står i ungefär samma läge här!
Ja lånade ut en hingst på foder med ev senare köp. Han var 3 år då, Fodervärden köpte honom och hade honom i 2 år sen såldes han bakom ryggen på mig för jag skulle ha förtur med ett bestämt pris(detta för att dem skulle få köpa honom BILLIGT!!! riktigt billigt alltså.

Han har nu flyttat mellan olika försäljningsstall runt om i Sverige nu är han till salu 3 mil från mig. Jag ska åka å titta på honom(nu valack) nån dag fram igenom.

Han är en väldigt energisk ponny med mkt vilja å bockar dessutom av barnen de e därför han säljs hela tiden. Men nu ska jag ha honom så han inte blir såld hej vilt iallafall!!

Hoppas du får köpt din guldklimp oxå!
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Bakom ryggen?
Fanns vite bestämt i kontraktet? Annars är det svårt att både ha kvar kakan o äta den.
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Jag instämmer med vallhund. Finns inget vite i kontraktet, är en sådan klausul ingenting att komma med i rätten. Det måste finnas en konsekvens (vid brott mot klausulen) i avtalet.
Visst ska man följa de avtal man skriver, oavsett. Och visst är det surt när någon inte gör det. Men samtidigt måste man själv också se till att de villkor som är med i avtalet är juridiskt giltiga.
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Jag instämmer med vallhund. Finns inget vite i kontraktet, är en sådan klausul ingenting att komma med i rätten. Det måste finnas en konsekvens (vid brott mot klausulen) i avtalet.
Visst ska man följa de avtal man skriver, oavsett. Och visst är det surt när någon inte gör det. Men samtidigt måste man själv också se till att de villkor som är med i avtalet är juridiskt giltiga.

Ja förstår hur du menar å vet om de därför kunde ja inget göra åt saken.
Dock trodde jag att ja kände personen ifråga å kunde lita på de vi skrivit och sagt ang affären å inte skulle behöva ta till något extra elle så om ni förstår.:confused:
Men när de kommer till hästar och pengar kan man inte lita på någon har ja fått lära mig den hårda vägen. Dock är de mest hästen som blir lidande av mitt misstag.
:cry:
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Jag förstår vad du menar. Dock är jag ännu mer noga med alla villkor, de gånger vänskap och affärer blandas - för att undvika att det blir missförstånd/tjafs om vad som gäller.
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Usch vad hemskt när det blir så... Skönt för honom att få komma "hem" igen...:laugh:

Hoppas det slutar lika bra för TS.

Mvh Domino_s
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Tyvärr inte,de har beslutat sej för att inte sälja tillbaka honom.
 
Sv: Köpa tillbaka såld ponny?

Tyvärr kommer jag inte köpa tillbaka ponnyn.:cry:
Förstår att folk inte vill ha kvar honom och blir rädd.
Dom kan inte läsa av hästen. Han är vansinnig och ilsken, någonting riktigt hemska har hänt någonstans med ponny.:crazy:
Trodde de var bockningen som var problemet men han är riktigt arg. känner att det tyvärr blir övermäktigt att börja jobba med honom nu.
Känner mig väldigt elak mot honom igen men om jag inte hinner ge honom den tiden han måste han för att bli bättre så är de väl bara onödigt lidande för båda:confused:

Tråkigt att dem inte vill sälja till dig skjona! men nu vet dem att du är intresserad ifall dem ändrar sig.:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vill lägga denna tråd under alla prefix egentligen men det här får fungera. Jag har hamnat i en jäkligt knivig sits. I september sålde...
Svar
18
· Visningar
2 925
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp