Köpa shettis med tyskt pass, hur gör man?

B

bonde

Jag har efter ett lååångt letande äntligen hittat en shettis jag (dottern) vill ha.
Hästen har tyskt pass (full stam) & är över 107 cm, ska man regga in den i svenska shetlands sällskapet?
Om inte vart ska man anmäla ägarbytet?
Säljaren tog in hästen till Sverige förra året, då kan väl inte jag åka på nån importmoms?
Det är inte säljaren som står som ägare i passet utan den som hon köpt den av.
Hur kan jag kontrollera att det är sant, så att den inte är stulen?
Säljaren verkade bra, men man veta ju aldrig...
Hon pratade dessutom väldigt lite svenska och jag kan ingen tyska.
Jag ska ringa till shetlands sällskapet imorron, men jag vill veta nu!
 
Sv: Köpa shettis med tyskt pass, hur gör man?

Ingen som vet nåt???
Shetland sällskapet & ASRP hade inte telefontid idag och på hästavelsförbundet kunde de inte hjälpa mig eftersom hästen redan har pass.
Kanske någon som vet om man chippar eller tatuerar alla shettisarna i Tyskland? Hörde något om det, men vet ej om det stämmer.
Vad heter den tyska motsvarigheten till vårt shetlands sällskap?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 735
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 719
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 361
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 639
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp