Köpa russ

anna_anna

Trådstartare
Har hittat ett russ som jag är intresserad av att köpa. Hon står uppe i Sverige så jag har ingen möjlighet att åka och titta, om jag köper kommer hon isåfall skickas med ett transportföretag. Hon har en extrem stam och gjort väldigt bra ifrån sig på travet. Däremot har hon haft problem med ena kotan, ibland dagen efter loppen har hon ömmat/haltat.

Meningen är att jag ska ha henne som avelssto men är sugen på att tävla henne något år innan hon lägger travskorna på hyllan.
Ägarna prutade själv ner priset med över 50%, så jag får köpa henne för en "strunt" summa. Alla försäkringspapper är i sin ordning, kommer ta över försäkringen.

Hur skulle ni göra? Vad rekommenderar ni för besiktning? Kommer isåfall göras på klinik.

Alla tips tas tacksamt emot!
 
Sv: Köpa russ

Röntga kotan hade jag absolut gjort, eventuellt UL beroende på vad veterinären råder till. Främst för att det inte är lönt att tänka på varken tävling eller avel om det felar från början.
 
Sv: Köpa russ

50% rabatt....ring ring ring säger det i mitt huvud. Jag hade nog kollat upp varför hon haltar. Har hon en skada? Går den att åtgärda? Är det en förvärvad skada så hon inte klarar ansträngningen så kan hon ju kanske hålla till ridning och avel,

men

är det så att hon inte håller för travet, ja då är hon ju inget att sätta i avel.
 
Sv: Köpa russ

Att hästen inte håller behöver ju knappast bero på att den är dålig! Fel träning är troligare orsak i såna fall...
Förslitningsskador är inte särskilt ovanliga inom travet

Om inga skadade ston skulle sättas i avel vore det nog tunt med hästar i Sverige.
 
Sv: Köpa russ

Men det är väl ändå viktigt att ta reda på varför en häst haltar efter ansträngning, eller?

Är det en förvärvad skada så påverkar inte det arvsanlagen och därmed är ju avel ett alternativ. Men håller inte stoet p g a någon medfödd svaghet ska hon väl inte sättas i avel???

Sedan beror det även på hur gammal stoet är och vad hon gjort i sitt liv. En tävlingshäst på 18 år visar säkert förslitningar vid röntgen. Men det är naturligt i det fallet och säkert inget som påverkar föl genetiskt.
 
Sv: Köpa russ

Tack för era svar! En veterinärbesiktning på klinik kommer att göras och även röntga. Någon som vet vad det kostar på ett ca? Har försökt ringa till kliniken i några dagar men det är bara upptaget under telefontiden. Har skickat iväg ett e-mail men inte fått svar.
Hon är blistrad ordentligt och sprutad fick jag till svar. Dom har inte röntgat henne eller kollat upp det ordentligt. Om det vore ett medfött fel så borde det väl visat sig redan från början? Inte efter flera år?

Som sagt, hon ska kollas upp ordentligt innan vi isåfall köper:)
 
Sv: Köpa russ

Det kan vara medfött men inte gett symptom förrän hästen defintivit gick sönder. Det händer ju titt som tätt. Benbitar brukar ju t ex inte ge sig tillkänna förrän hästen tränat några år, om det vill sig illa.

Priset för röntgen kan variera ordenligt. Min klinik tar hälften av vad stadens storklinik gör. Samma gäller för besiktningar.
 
Sv: Köpa russ

Tack än en gång:)

Det blev inget hästköp, när jag nämnde att jag ville kolla upp henne på klinik så blev det "sura" miner från ägarna så vi backade ur.

Har hittat två nya russ som jag är intresserad av..
Den ena har gått en bit under 1:55 och är 10 år. Hon kostar mer än vad jag har råd med men ägarna kan leasa ut henne tills jag har råd att köpa. Vill dock inte känna stress eftersom jag studerar. Hon kostar närmare 40 000 kr.

Det andra stoet är fyra år och har inte startat på travet, men är inkörd. Uppfödaren är över 80 år så han känner att det är dags o lägga av. Hon har en kanon stam och alla hennes syskon har gått under 2:00. Hon kostar strax under 15 000 kr. Båda stona har samma pappa.

Hur hade ni resonerat?
 
Sv: Köpa russ

Det yngre stoet.

Vad som helst kan ju hända med det andra medan du sparar ihop pengar till den. Den verkar dessutom prisvärd.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Jag har en häst til salu. Hade en supertrevlig tjej ute för ett par veckor sedan, verkade vara precis vad jag har tänkt mig och sökt...
2
Svar
32
· Visningar
3 951
Senast: Sambeon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp