Köpa ponny eller häst?

T

TaylorSwift

Nu ska jag köpa häst och har varit runt och kollat litre men inte hittat något intressant än.
Min stora fråga är om jag ska köpa ponny eller häst.
Jag vill helst ha en ponny så att jag kan träna/tävla mina sista ponny år, är 15.Men "problemet" är att jag är 175cm lång så jag behöver en maxad d-ponny helst lite kraftigare också.
Är rädd för att jag kommer bli förstor. vad tror ni? Jag är smal och har långa ben, rider med bra balans och följsamhet men jag hade ju tänkt tävla i hoppning och så vad tror ni?

Också känner jag att om 3 år kommer mina ponnyår att vara över och då kanske det känns tråkigt att inte ha lagt de 3åren på att rida ihop sig med en större tävlinghäst? Men då kanske jag ändå vill lägga ridningen åt sidan ett tag och resa och lite så...
Tankarna faller på att skaffa mig en maxad d-ponny, renrasigt lite yngre som jag kan utbilda och tävla sedan om jag känner att jag vill fortsätta med en storhäst avla med henne vis sidan om eller sälja/låna ut opå foder och skaffa annan häst.
Men då kommer ju storleks problemnet tillbaks...

Hoppas någon förstår mitt röriga inlägg och kan hjälpa mig skingra tankarna...
Ska försöka få in en bild med.
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

På (gamla)foderhästen i sommras... Blunda för usel sits ^^
maxad d (148,8)

Ni får föreställa er ett huvve p denna ^^


En maxad d-ponny jag provred förra hösten.


På min kompis maxade c-ponny av kraftigare typen(ursäktar verkligen migsjälv här :crazy:
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

om det e en häst eller ponny skulle inte jag tycka var den viktigaste frågan.. viktigare är det att du verkligen trivs med hästen/ponnyn :D
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

Jag tycker du sitter och drar upp knäna på nästan varje ponnybild, det gör man ju ofta när man "känner sig för lång".
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

Tack för ditt svar!
Jag tror inte jag drar upp benen för att jag känner mig för lång, iaf inte medvetet, har inte kännt mig stor på någon av dessa ponnyer och om jag hade gjort det hade jag iinte övervägt att köpa mig en ponny, frågan är om ni tycker jag ser (ohälsosamt) stor ut på ponnierna?
hade en ganska ostadig skänkel innan (gamla bilder) vilket nog leder till att jag drar upp benen...
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

om det e en häst eller ponny skulle inte jag tycka var den viktigaste frågan.. viktigare är det att du verkligen trivs med hästen/ponnyn :D

Självklart letar jag framförallt feter en trevligindivis och en bästa kompis men jag viill veta omm jag kan hitta en ponny som jag tycker mycket och och köpa utan attt oroa mig för hästens hälsa?
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

Även om du inte viktmässigt är för stor för att rida ponny (iaf tror jag inte det som det ser ut på bilderna) så finns det en risk att du förstör din egen sits genom att rida ponny. Det ser ut som om du inte släpper ned benen ordentligt (vilket ofta är längdrelaterat)...

Jag förstår att man inte vill tävla mot tanter och farbröder om man inte behöver, men samtidigt så ska man se till sin egen ridutveckling i första hand. Det finns inget som kan förstöra ens sits så mycket som om man rider på en för liten ponny.
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

Varför inte kolla på något lättare kallblod om du nu inte vill tävla mot stor häst, de tävlas i ponnyklass. Jag har själv Nordsvenska brukshästar som är lätta i typen som jag lätt hoppar 120cm med och ja, man kan rida nordsvenskar. Hästen blir vad man gör det till, mina är mjuka och följsamma, de trampar under sig bra, har bra steg och är lugna och sansade. Jag behöver inte jobba dem varje dag, har de stått ett halvår är de fortfarande lika coola. Halvblod och fullblod är inte de enda raserna som är riddugliga ska du veta. Detta säger jag med risk för att få en rejäl attack från andra här på forumet. Senast idag kom det halvblodsfolk och frågade vad det var för ras jag tränade och som gick i så fin form. De höll på att svimma när jag sa att det var nordsvensk brukshäst.
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

Jag säger dels som Klaris. Men tycker ändå du bör satsa på en stor häst. Det kommer blir mycket lättare osv. Och blir du väl fäst vid hästen, och du är 18 år och fortfarande vill tävla den, så kan du det, till skillnad från en ponny. Så jag tycker du skall satsa på en stor häst.
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

Jag hade nog satsat på en häst, om jag var du. Tycker du ser lite stor ut på de ponnierna du visade på bilderna faktiskt. Du har ju ändå bara ett par år kvar som du kan tävla ponny. Så hade jag varit du så hade jag definitivt valt en häst, med tanke på din längd och ålder :)
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

jag tkr häst,du ser helt klart ut att vara på gränsen till för lång om inte tom för lång ut på bilderna:P
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

jag för står dig för när jag var 15 så hadde jag samma problem. jag var dock "bara" 172 (i dag ca 174)
jag köpte mig iallafall en d-ponny maxad och inte kraftig men häller inte jätte smal. jag var absolut inte förstor för den eller för många andra ponnyer jag red (de bror ju helt på hur ponnyn är byggd) jag fick ofta höra att de va bättre att köpa storhäst men jag hadde ju bara några få år kvar på ponny som jag inte ville "missa" ponny tiden finns bara 1 gång man kan inte gå tillbaks till den.
jag ångrar inte att jag köpte ponny för dom få stunder som vi hadde de bra(han vart halt och jag tog bort han i sommras:,( hade han i 2 år:heart)var helt underbara och de finns inget att ångra!
nu e jag 17 och ska köpa stor häst jag vill fortfarande rida ponny sista året ut men de går ju inte att köpa 1 d-ponny för att ha den i ett halvår och sen sälja den.
jag tycker att det finns både nack och fördelar med att köpa ponny och storhäst nu.! gör presis som du vill men inte fel att köpa ponny för att du e 15 å 175 lång!! bara du känner att du trivs och att hästen bär upp dig bra så du känner att du inte sj är förlång för då kan de påvärka din sits negativt.
lycka till
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

Jag förstår att du kanske vill ha ponny då du fortfarande bara är 15. Men jag tror du skulle få ut mer av din ridning av en häst, du är väldigt lång och det kanske t.o.m skulle förstöra din ridning om du skaffade d-ponny. Visst att man kan köpa en d-ponny med din längd om man vill skogsrida och sådär men jag tycker nog att om du vill hoppa och verkligen satsa så är det bättre med stor häst för dig. :)
Du kan ha minst lika roligt med en storhäst, flera av mina kompisar som är i din ålder har skaffat storhäst och de tycker att det är mycket roligare :)
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

häääst lätt xD jag är ca 160 och väger kanske 50 kg, jag har lbivit rekomenderad maxad d, så tkr JAG iaf att du såg lite lång ut.. men du ska ju satsa på det som känns rätt :) ;)
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

Nu tänker jag vara kärringen mot strömmen här,.....

Jag är lika lång som du och byggd på samma sätt (fast jag är ju inte 15 då utan 30 år äldre så det pyser ut lite mer på mig :crazy::o) och jag har just köpt en maxad D som jag INTE känner mig för stor på. Jag tycker det viktigaste är 1) att man inte är för tung för hästen 2) att man inte "känner sig" stor på den när man rider. Sen om jag ser lite för lång ut, ja då bjuder jag på det....

Och jag tycker INTE du ser för stor ut i bilderna.

Och jag tycker annars att din plan låter väldigt vettig och välgenomtänkt.

Lycka till hur du än gör :bump:
 
Sv: Köpa ponny eller häst?

Jag tycker stor häst, eller möjligtvis en D-ponny med rejält djup i bålen! 175 är generellt sett för långt för att rida ponny stadigvarande, risken är att du tappar din sits, och om du vill tävla hoppning kan ju längden påverka balansen. Jag tcyker du ser väl lång ut på den bruna D-ponnyn du provred härom veckan, och på skimmeln likaså.

För HÄSTENS skull är det inga bekymmer, men för din egen ridning tror jag på stor häst. Om du ändå väljer renrasig, stor ponny, så är ett tips en rejäl connemara eller Welsh Cob. De har ofta massa och djup, och det behövs till din längd :). Den bruna ponnyn på bilden såg däremot ganska nätt ut.

Lycka till hur som helst!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
999
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
669
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 146
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 197
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp