Köpa ofärsäkrad häst,vad gäller och vilket föräskringsbolag är bäst?

Kokosboll

Trådstartare
Jag har hittat ett 6årigt varmblod,en vallack som helt enkelt lessnat på travet enligt ägaren och ska nu säljas som ridhäst,mkt trevlig häst. Hästen är tyvärr inte försäkrad till min förvåning fick jag veta när jag va o proved han,hur kan det blivit så? När en travhäst som inte presterar något bra ställer dom bara av hästarna helt då elr vad?:confused:

Ska köpa hästen för 6tusen kr och enligt ägaren är den fullt frisk osv. Men ska självklart veterinärbesikta den just för att man ska få papper på att den är fullt frisk o sen att man kan ha med det i försäkringen för om den går igenom besiktingen utan anmärkning på böjprov osv vist får man läkka till i försäkringen så det täcker hältor osv??

Om nu den här hästen inte går igenom veterinärbesiktingen o får nå anmäkrning på nå hälta,då får man alltså inte lägga till kostnader för hältor i försäkringen??

Är så dålig på det här med föräkringar. Mitt andra varmblod som jag har han köpte jag för tio år sedan,han gick igenom veterinärbesiktiningen och jag hade aldrig nåt med föräkringsbolaget o göra då han alltid varit fullt frisk osv.

Vilket försäkringsbolag är bäst tkr ni?=)
 
Sv: Köpa ofärsäkrad häst,vad gäller och vilket föräskringsbolag är bäst?

Det är långt ifrån alla travhästar som är försäkrade. Och det är ju inte som med en bil-att den måste vara försäkrad. Det är helt frivilligt att försäkra en häst, men själv skulle jag aldrig våga ha min oförsäkrad (med förra månadens veterinärkostnader på 26 000:- färskt i minnet).

Om hästen inte går igenom besiktningen så kommer den få en reservation, där försäkringen inte täcker den skadan och allt som relateras till den.

Jag har min häst försäkrad hos IF, men det berodde på att när jag tecknade försäkringen så hade de fortfarande fast självrisk (guds gåva till försäkringstagaren, imo). Men trots den numer rörliga självrisken så tycker jag att de är ett bra bolag, jag hade inga problem alls när min skrutt skadade sig i mars.
 
Sv: Köpa ofärsäkrad häst,vad gäller och vilket föräskringsbolag är bäst?

Tyvärr är det så att en vuxen häst som nyförsäkras får ett väldigt urholkat försäkringsskydd, även om den går igenom veterinärbesiktning UA och slipper reservationer i försäkringen.

Alla försäkringsbolag har inskrivet i sina avtal att försäkringen inte täcker sådant som förelegat innan försäkringen tecknades. Många åkommor går att härleda till första levnadsåret, och är hästen inte försäkrad sedan födseln blir det alltså ingen ersättning för dessa problem.

Ett prisvärt alternativ för en vuxen häst som ska nyförsäkras kan vara en A2-försäkring.
 
Sv: Köpa ofärsäkrad häst,vad gäller och vilket föräskringsbolag är bäst?

Har ringt o pratat emd agria nu och ska försäkra hästen dagen innan jag åker o hämtar honom o skulle de bli nå tok på veterinärbesiktningen som gör att jag inte köper honom så vare bara o säga upp försäkringen,hade vist 14 dagars ånger rätt:) Men fattar fortfarande inte att dom inte har den försäkrad ja menar ifall de skulle hända nåt usch de kan bli dyyyrt=/
 
Sv: Köpa ofärsäkrad häst,vad gäller och vilket föräskringsbolag är bäst?

Med tanke på vad en sådan häst är värd penngamässigt tror jag knappast det läggs pengar på försäkring. Händer det något så tas hästen helt enkelt bort.
 
Sv: Köpa ofärsäkrad häst,vad gäller och vilket föräskringsbolag är bäst?

Vad det gäller trav och galopphästar så finns det så mycket som försäkringar inte täcker vilket gör att det är väldigt sällan värt att försäkra hästarna.

Jag vet många som inte har sina hästar försäkrade, utan istället så lägger dom undan kanske en femhundring i månaden. Oftast så tjänar dom på det, jag la ner försäkringen på mitt halvblod när han var typ 17, för då visste jag att inga större operationer eller liknande skulle göras på honom. Blev han så dålig så skulle han få somna in, alltså var det meningslöst att ha honom försäkrad, Eftersom jag heller inte bryr mig om att jag inte fick ut några pengar när han avlivades.
 
Sv: Köpa ofärsäkrad häst,vad gäller och vilket föräskringsbolag är bäst?

När jag var på väg att köpa en varmblodstravare för ett år sedan så kollade jag med alla försäkringsbolag och det är väldigt stor skillnad på vad som gäller för just varmblodstravare! Så kolla försäkringsvillkoren noga! Många har automatiskt reservation på benen och kräver fullständig vet besiktning med arbetsprov för att ta bort den reservationen (tex Agria). Folksam däremot har inte något sådan reservation och kräver heller ingen besiktning så länge liv-försäkringsvärdet är lägre än 20 000. Hade jag köpt hästen hade jag därför valt dem.

Om hästen har gått på travet i några år så är tyvärr risken ganska stor att han kommer markera vid böjprov. Det betyder dock inte att han inte kommer hålla för ridning. (Men man kanske inte ska hålla på och hoppa 1,20-banor varje vecka med den...) Men man får ju då en reservation på försäkringen eftersom hästen bevisligen inte är fullt frisk.

I mitt fall hade jag ju valt att inte göra ngn vet besiktning, just för att kunna få en fullgod försäkring där jag ärligt kunde kryssa i att hästen är fullt frisk såvitt jag vet. Men jag kände ju hästen och hade ridit honom i ett år. Om du inte känner till hästen sedan innan så känns det kanske tryggare att göra en besiktning.
 
Sv: Köpa ofärsäkrad häst,vad gäller och vilket föräskringsbolag är bäst?

Min häst gjorde sin sista travstart på hösten som 9:åring. Jag köpte honom som 11:åring av travtränaren och tecknade en ny försäkring (A1) på honom då. Gjorde en gårdsbesiktning med godkänt böjprov och longering och fick inga reservationer på försäkringen. När hästen var 17 fick han knäledsinflammationer bak, men fram tills dess var han helt ren på böjprov. Efter att ha blivit pensionerad från ridning och fått ledinflammationerna behandlade och utläkta (berodde på överansträngning pga kissing spine) så är han nu helt ren på böjprov igen. (Hästen är 19 nu). Jag har aldrig haft några som helst problem med försäkring och ersättning (mer än att Argia lade till sitt tak för hältor för några år sedan...).
 
Sv: Köpa ofärsäkrad häst,vad gäller och vilket föräskringsbolag är bäst?

Såå nu har jag fåt hem häsen;D o han har blivit bästa kompis med min andra häst,så glad över denna häst så herreghud=) Han gick ingeom hela veterinärbeisktningen samt longering MEN när böjprovet gjordes på båda frambna så halta han till dom första två-tre stegen sen gick han rent..veterinären sa att det var fullt godkänt och att det va många hästar som kunde reagera så och att det absolut inte behövde vara nånting,hon mena på att jag inte skulle va orolig.. sen sa hon att det var upp till agrias vetrinärer och bedömma om jag får försäkra hästens ben för hältor elr inte,är dom riktigt jävliga kan dom begära ett nytt böjprov då han inte ska halta dom första två travstegen:S hur funkar det???
 
Sv: Köpa ofärsäkrad häst,vad gäller och vilket föräskringsbolag är bäst?

Du kommer säkerligen att få reservation på hältor. Förmodligen alla benen. I vissa fall kan reservationerna omprövas om hästen går UA senare, men inte alltid.

Det innebär isåfall att du inte får någon veterinärvårdsförsäkring vad gäller hältor (utan får bekosta allt själv) och om hästen blir utdömd p g a hältor får du inget livvärdesbelopp.
 
Sv: Köpa ofärsäkrad häst,vad gäller och vilket föräskringsbolag är bäst?

Fick inte förrsäkta han för hältor..måste gö ny besikting me böjprov pga av att halta till två steg på böjprovet:/

veterinären sa till mig att hästen gått igenom besiktningen annars skulle jag verkligen inte köpt honom och hon skrev en liten anmäkrning i parantes på böjrpovet att han markerar med hälta dom första två stegen men att det sedan försvann och han av helt ren. Har lämnat in papprena till agria och dom nekade mig full föräskring pga av att han halta till två steg på böjrpovet precis när jag sprang iväg med honom. Ringde upp veterinären som besiktade och berättade det och frågade om det kunde va nå tok om hästen inte va frisk då,men hon mena på att en häst får halta till två steg sådär när man böjt benet så pass rejält o sen ska springa iväg..va ju inte så att han halta hela tiden va ju precis när hon släppte ner benet o jag skulle springa iväg med han då halta han till två steg sen helt ren,och helt ren på longeringsprovet i alla gångarter i båda varven. Veterinären som besiktade skulle ringa agria och ifrågasätta dom så får se vad som händer...

Ska besikta om hästen i september med böjprov enligt agria..och ska då välja min veterinär o hålla tummarna att de inte blir nå haltsteg.. när jag köpte min första häst för tio år sen så halta han till två steg på böjrpovet precis när jag sprang i väg med honom och den veterinären sa att det va godkänt men han skrev inte med det som anmärkning,det var det den här veterinären gjorde så det blev att agria inte ville försäkra fullt ut.


Står såhär på rörelser böjprov: 1 grads hälta på lågt böjprov dom första två stegen sedan ren, Resten ua.
| Citat
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 103
Senast: Lisa_S
·
M
Hästvård Jag har ett litet problem eller ganska så stort faktiskt, fick reda på i går att tjejen som jag har min häst tillsammans med undanhållit...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: arabia
·
Hästvård Hej alla trevliga bukefalister! Det är såhär att vi har ett varmblod på foder som vi nu fått förfrågan om att köpa..Vi tycker...
Svar
3
· Visningar
804
P
Hästmänniskan Någon som suttit i samma sits eller vet var man kan hitta någon som varit i rätten om samma sak? I början på sommaren blev jag erbjuden...
2
Svar
38
· Visningar
3 169
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp