Köpa något större äppelträd

sassiball

Trådstartare
När jag köpte mitt hus för 9 år sedan planterade jag två likadana svagväxande äppelträd som skulle växa upp lite lagom symetriskt hade jag tänkt.

Men det ena växte jättedåligt och har inte gått upp många gram i vikt medan det andra ser ut precis som jag tänkt mig, ca 2 m högt och en krona som är ca 1 m i diameter. Jag klipper det varje år lite lagom och är så nöjd med det.

Men det andra vill jag byta ut till ett lika stort. Tänkte vara noga och lägga ordentligt med bra gjord under för jag tror det är det som är problemet, är nästan bara sandjord där trädet står så det har väl haft svårt att ta upp näring och vatten, jag har försökt gödsla men utan framgång.

Vet någon vad ett sådant träd kostar som är några år redan?
Jag satte upp en köpesannons på facebook om ett liknande träd och fick svar, men då fick jag själv gräva upp det från någon annans trädgård och just nu är jag höggravid, vet inte om jag orkar det.
 
Sv: Köpa något större äppelträd

Man prissätter träd efter omkretsen på stammen 1 meter upp, fruktträd kan prissättas efter år, men om du mäter omkretsen på trädet kan jag ev hjälpa dig.

Sen är det ju så att du kan visst byta jord, men i längden gör det ingen större skillnad. Det gäller att hitta växter som trivs där du vill ha dem. Sen måste man såklart ha rätt förutsättningar för att lyckas, dvs vattna rikligt, inga hiskeliga vintrar, helst skyddat osv. Det kan ju vara så att trädet var dömt att misslyckas från start, kanske hade det rotsnurr eller någon skada. Har det stått äppelträd eller några andra träd på platsen innan?
 
Sv: Köpa något större äppelträd

Nej det har det inte, ska ta ett par bilder på träden så du ser skillnaden :) tack för svar.
 
Sv: Köpa något större äppelträd

IMG_0064_zps8a96ace5.jpg


Här är bilder på träden, tyvärr öser det ner idag så kortet blev inte så bra. Det högra ser ut som jag vill ha det, nämligen ett litet friserat träd. Det andra har inte växt överhuvudtaget. Svårt att se med häcken i bakgrunden kanske..
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Mitt fina system för nybörjare (mig) Gardening by Google har slagit i en total vägg. Hur jag än vänder mig och vrider mig så verkar...
2
Svar
33
· Visningar
4 536
Senast: Chili
·
Trädgård & Växter Jag har ett prydnadskörsbär i trädgården som jag behöver lite råd om. Grannarna har likadana träd (jag tror det är japanskt körsbär med...
Svar
4
· Visningar
2 256
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter I år vill jag försöka få ordning på min intetsägande och något bortprioriterade trädgård och alla tips, idéer och funderingar är...
Svar
14
· Visningar
2 350
Senast: Luff
·
Hundhälsa Hej! Detta är min första valp och jag har massa prestationsångest. Så här behövs massa valpråd från kunniga hundmänniskor :-) Det är...
Svar
8
· Visningar
4 916
Senast: siba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp