köpa hus med stall - vad tänka på vid hus(stall)visning?

S

sunnanvi

Hej! Jag och min man håller på o letar hus med tillhörande stall eller möjlighet till lösdrift. Nu ska vi och titta på ett hus med stall i slutet på veckan. Stallet är en gammal ladugårdslänga som de byggt om till häststall, stallet har två boxar såvitt jag kan se på bilderna. Det står att vatten är in draget med värmekabel, men står inget om uppvärmning så jag antar att det är ett kallstall... Verkar vara lågt i tak av bilderna att döma (inte sagt att det är för lågt dock), och det finns en tillhörande ängsdel att använda till hage, men jag har inte sett någon gödselplatta? Antar att sådan borde finnas någonstans.

Vad ska man tänka på när man går på visning? Kvinnan som bott där har haft häst, men det är ju egentligen inte någon garanti för att stallet följer lagar o föreskrifter om hästhållning.... Brukar man begära att få stallet besiktat eller hur gör man? Kan man begära att få måtten på t ex boxar o takhöjd av mäklaren eller ska man gå runt med måttband och mäta själv? Ventilation har jag förstått är viktigt (i synnerhet om det är lågt i tak då det verkar, av vad jag läst mig till, som om luftfuktigheten stiger), men hur vet man om den befintliga ventilationen fungerar som den ska?

Känner mig lite osäker på vad man ska titta på, har bara haft mina hästar uppstallade förut och inte behövt tänka så mycket på stallets utforming. Har heller ingen erfaren stallägare jag kan ta med på visningen som kan följa med och titta på viktiga saker! Tänkte försöka googla och läsa på - och fråga er på buke :)
 
Sv: köpa hus med stall - vad tänka på vid hus(stall)visning?

Du kan och bör absolut gå runt och mäta själv. Det hade jag gjort. Ta och skriv ut vilka mått som gäller för den storleken på häst som du har. I gamla ladugårdar är det oftast takhöjden som ställer till det. Det är dessutom höjden under lägsta balken som gäller så har de inte satt väggarna under balkarna kan det bli väldigt lågt. Att det funnits hästar där tidigare är definitivt ingen anledning att förutsätta att det är godkännt. Dels kan de ha haft hästar där ändå eller kanske är det tänkt för ponny.
Du behöver inte ha platta, man kan tömma på vagn eller flak men du måste kunna lagra gödseln 6 månader. Inte nödvändigtvis på plats utan man kan tömma på annans platta eller i vissa fall i stuka. Man måste iallafall ha en plan.
Vad gäller ventilation så är den viktig men brukar inte vara så svår att öka i gamla oisolerade ladugårdar. Ett par ventiler längst ner på dörrarna och motsvarande högt i väggen eller schakt i taket är inte svårt att ordna.
Förutom måtten måste du kolla om stallet är säkert med galler, fönster, sparksäkra väggar och el m.m. Finns det utrymmena du behöver för foder, utrustning och hovslagare.
Hur mycket pengar och tid kostar det att göra iordning om det inte är riktigt rätt men ändå bra?
Finns det ridvägar? Är det långt till ridbana/ridhus om du behöver det?
Det hade varit bra om du hade kunnat hitta någon som kunde följa med. Alltid bättre med två som tänker och funderar.
 
Sv: köpa hus med stall - vad tänka på vid hus(stall)visning?

Jag anser att det viktigaste vid köp av hästgård och som är svårt att ändra på är läget och jordmånen.
Har man planer på lösdrift så får det inte vara fuktig jord, lera eller mossiga marker.
Själv så missade jag det senare och lösdrift är inget alternativ då hagarna blir för upptrampade vintertid.
 
Sv: köpa hus med stall - vad tänka på vid hus(stall)visning?

Ta med eget måttband och mät! Mäklare är ena listiga jäklar. :crazy:

Vi kikade på en gård för längesen där det skulle vara godkänd takhöjd,när vi började mäta så vart mäklaren helt skitnödig,visade sig att det bara var två meter (Är väll 2.20 det ska vara som MINST? 1,5 x mankhöjden på största hästen ska det också vara..) När vi påpekade detta skrattade hon bort det och sa att takbjälkarna inte räknades,utan det var taket som man mätte till...:grin: (Var alltså synliga takbjälkar,och naturligtvis så är det dom som gäller då,man ska väll även ha med i tanken att man ska ha en bädd i boxen också?)

Nu vet jag ju inte om hon faktist trodde att det var så,eller om hon visste mycket väl att det igentligen inte var godkänt,men vi gissar på det senaste med tanke på hur svettig hon vart när vi började mäta själva.

Mäklare är mäklare,ju snabbare dom får det sålt,destom bättre,och ju mer pengar dom får det sålt för,desto mer provision får mäklaren.
 
Sv: köpa hus med stall - vad tänka på vid hus(stall)visning?

Tack för era svar! Jag tar till mig allting, ska definitivt ta med mårtband då på visningen ;)

Zilla3 skrev att jag ska kolla att stallet är säkert med galler, fönster, sparksäkra väggar och el! Jag förstår ju att fönstrena ska ha galler för sig om de är i hästbox, galler mellan boxarna verkar inte finnas, men det kan väl inte vara så svårt att sätta upp. Men vad menas med sparksäker vägg? Boxarna verkar vara i trä. Tänker du om väggen är tunn? Och hur kontrollerar man elen?

Sen undrar jag vad man ska göra av bajset också, att hitta något flak med förvaring borde väl inte vara något problem, men sen då? Är det krav på att tömma flaket var 6e månad? Kvinnan som bott där lär nog inte vara med på visningen, men man skulle haft god lust att fråga! Vet att det finns bönder i byn, brukar bönder vilja ha det som gödsling? Hur gör ni med eran gödselstack?

Många frågor, men eftersom jag aldrig haft eget stall så har jag aldrig funderat i dessa banor....
 
Sv: köpa hus med stall - vad tänka på vid hus(stall)visning?

Ta med eget måttband och mät! Mäklare är ena listiga jäklar. :crazy:

Vi kikade på en gård för längesen där det skulle vara godkänd takhöjd,när vi började mäta så vart mäklaren helt skitnödig,visade sig att det bara var två meter (Är väll 2.20 det ska vara som MINST? 1,5 x mankhöjden på största hästen ska det också vara..) När vi påpekade detta skrattade hon bort det och sa att takbjälkarna inte räknades,utan det var taket som man mätte till...:grin: (Var alltså synliga takbjälkar,och naturligtvis så är det dom som gäller då,man ska väll även ha med i tanken att man ska ha en bädd i boxen också?)
.

Fast jag skulle föredra tumstock, det är säkrare än måttband.

Och det där med bjälkarna tycks vara öppet för tolkning. Jag har haft Länsstyrelsen hemma för ett 16½ tillstånd. Jag redovisade höjden under bjälkarna, men eftersom det inte finns bjälke i någon av boxarna pga väggarnas placering, menade hon att takhöjden var OK för större häst än jag hade räknat med - och än jag äger.
 
Sv: köpa hus med stall - vad tänka på vid hus(stall)visning?

Sen undrar jag vad man ska göra av bajset också, att hitta något flak med förvaring borde väl inte vara något problem, men sen då? Är det krav på att tömma flaket var 6e månad? Kvinnan som bott där lär nog inte vara med på visningen, men man skulle haft god lust att fråga! Vet att det finns bönder i byn, brukar bönder vilja ha det som gödsling? Hur gör ni med eran gödselstack?

Många frågor, men eftersom jag aldrig haft eget stall så har jag aldrig funderat i dessa banor....

Om det bara är två hästar, kanske det inte krävs "tät gödselförvaring" i den aktuella kommunen. Det skiljer.
 
Sv: köpa hus med stall - vad tänka på vid hus(stall)visning?

Ett råd är att kolla upp med kommunen som fastigheten ligger i vad som gäller för regler för gödselhanteringen. Samtidigt kan du ju då också kolla upp så att fastigheten har godkänt avlopp. Kan bli ganska stora extra utgifter om det inte finns. Vilket du då bör ta upp och ev begära prisreducering för om det nu blir köp av.
 
Sv: köpa hus med stall - vad tänka på vid hus(stall)visning?

Exakt väggarna kan vara för tunna. Jag har sett skräckexempel på väggar av 3/4" råspont. Duger inte.
Galler mellan boxarna finns det inte krav på utan det beror på egna behov om det ska finnas eller ej.
Elen är naturligtvis svårt att kolla utan att ta ut elektriker, kan vara befogat om man är tveksam och står i köptankar. Jag tänkte mer på att det inte är oskyddad belysning inne i boxarna eller att installationerna ser ut att vara från "1800-talet". Elen ska också vara jordad och helst med jordfelsbrytare.
Vad gäller gödseln så kan man kolla med bönder i närheten om någon har tillräckligt stor platta för att ta emot. Då måste man också vara överens om strömedel. En del vill inte ha halm i och andra vill inte ha spån, men det är ju en senare fråga. Man ska kunna lagra minst 6 månader, kan man lagra längre går det också bra. Har man vagn eller flak kan man tömma så ofta man behöver, bara lagringsytrymmet finns någonstans. T ex en närboende bondes platta.
Om det blir aktuellt med köp kan du kanske fråga förra ägaren hur de gjort, kanske finns det redan en överenskommelse som du kan "ärva".
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 496
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 920
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 256
Senast: MaRomer
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 927
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp