Köpa häst utan ägarbyte?

Karro333

Trådstartare
Hej
Har precis köpt min första egna ponny ! När jag hämtade hem honom från tidigare ägaren skrev vi köpekontrakt och jag fick besiktningsprotokoll och hästens pass. Eftersom han är en Irländsk import som kom till Sverige för ett halvår sedan, har han ett irländskt pass. Är han inte regitrerad i sverige då? Ska man inte få med ett ägarbytes papper som jag kan skicka in så att jag står som ny ägare?
 
Sv: Köpa häst utan ägarbyte?

Vad är det för stämplar jag ska leta efter? Importstämpel? För det har jag inte sett någon? Finns däremot stämplar från det irländska förbundet. Och han är chippad.
 
Sv: Köpa häst utan ägarbyte?

Det är normalt den som utfärdat passet som sköter ev ägarregistrering. Men det är inte alla som har den funktionen i passet, det är mest utfärdare inom rasföreningar till renrasiga som är intresserade av nya ägare.

Det som gäller rent juridiskt är köpekontraktet och/eller kvitto på att hästen är betald, inte ägarbevis eller något som står i passet-
 
Sv: Köpa häst utan ägarbyte?

Jag har aldrig gjort ägarbyte på importer eftersom det krävs att passet skickas iväg.
 
Sv: Köpa häst utan ägarbyte?

Vet du (eller någon annan) hur man gör om man vill sälja hästen om man inte har fått något ägarbevis att skicka in till avelsföreningen?
 
Sv: Köpa häst utan ägarbyte?

Jag dödade originalhandlingen och skickade med köpekontrakt etc och så fick jag ett nytt ägarbevis.
 
Sv: Köpa häst utan ägarbyte?

Jag knapplånar tråden lite och ställer en liknande fråga så slipper jag göra en ny tråd :)
Jag har köpt en häst som har ett tyskt pass. Hästen kom till Sverige för 8 år sedan, det finns inga ägarbyten i passet trots att jag är 3:e ägaren i Sverige. Köpekontrakt och besiktningspapper fick jag med (plus pass). Ägaren innan har köpekontrakt från den dom köpte ifrån. Om jag nu vill stå som ägare kan jag då göra ett nytt svenskt pass i ASVH och registrera henne där? Eller måste det stå i passet vem som är ägaren? Räcker inte köpekontraktet? Vart vänder jag mig om det hemska skulle hända och jag måste ta bort henne, vart skickar jag hennes nuvarande pass, till Tyskland? Jag ska fråga den rasförening hon borde tillhöra men det får ske i morgon :)
 
Sv: Köpa häst utan ägarbyte?

*kl*

Lite nyfiken på var det står ägare i era utländska pass? I inget av mina utländska pass skriver man in ägare, dessutom gäller det inte som ägarhandling utan det gör köpekontraktet/kvittot.

Varför krångla till det genom att tilläggs regga i Sverige ?
 
Sv: Köpa häst utan ägarbyte?

Vet du (eller någon annan) hur man gör om man vill sälja hästen om man inte har fått något ägarbevis att skicka in till avelsföreningen?

Ägarbeviset är ditt köpekontrakt och inte reghandlingar. Den enda ras vad jag vet där man måste anmäla ett ägarbyte är fullblod när det gäller halvblod så finns det inget tvång att anmäla det till dem
 
Sv: Köpa häst utan ägarbyte?

*kl*

Lite nyfiken på var det står ägare i era utländska pass? I inget av mina utländska pass skriver man in ägare, dessutom gäller det inte som ägarhandling utan det gör köpekontraktet/kvittot.

Varför krångla till det genom att tilläggs regga i Sverige ?

På min polska häst står det både uppfödare och ägare som "utfärdat" passet.
 
Sv: Köpa häst utan ägarbyte?

Nu är jag inte med alls? Dödade originalhandlingen? Hur gör man det?

Ansöker om det hos registerförande förening som sen annonserar i t ex Ridsport. Man får oftast förklara varför och så får man skicka med bevis på att man faktiskt äger hästen. Som kvitto och/eller köpekontrakt.
 
Sv: Köpa häst utan ägarbyte?

Ägarbeviset är ditt köpekontrakt och inte reghandlingar. Den enda ras vad jag vet där man måste anmäla ett ägarbyte är fullblod när det gäller halvblod så finns det inget tvång att anmäla det till dem

Vad händer om man inte anmäler ägarbyte på ett fullblod?
Äger man inte hästen då?

När det gäller islandshästar ska man iaf registrera ägarbyte och skicka in passet till SIF.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 845
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 832
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp