Köpa häst i Danmark

Laika

Trådstartare
Hej!

Någon som nyligen köpt häst i Danmark? Jag har hittat min drömhäst, men när jag pratar med ägaren säger hon att man ha:

Intyg av veterinärer (förstår att detta är friskintyget)
Häst Levy Fund ( men vad är detta?)
Traces certifikat (och detta?)

Nån som har möjlighet och vet vad som krävs?
Jag har tagit hem en annan häst 2007 och då behövdes det bara friskintyg, har man ändrat på det nu?

Tacksam för svar
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Jag har ingen aning om vad Levy Fund mm betyder.

Men - rätta dig inte efter vad säljaren säger, det är för mycket begärt att h*n ska känna till bestämmelserna som gäller i andra länder.

För att ta reda på vad som gäller vid import av häst till Sverige går du in på jordbruksverkets sida och läser där. www.sjv.se
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Jag köpte en i höstas och då sa reglerna EU pass och frisk intyg utfärdat av motsvarighten till våran distriktare,max 48 tim gammal (tror jag det var)
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Det är just som Dobbis skriver som behövs för ta hästen från Danmark till Sverige, ett hälsointyg max 48 timmar innan transporten på börjas. Det ska utfärdas av "godkänd" veterinär vilket i Sverige är de veterinärer som jobbar för Jordbruksverket d v s distriktsveterinärerna. Man ska också vara noga med att veterinären sätter sin stämpel på intyget.
Det kan också behövas färdplan, godkänd transport och kompetensbevis om transporten är lång och/eller det sker yrkesmässigt.

De övriga sakerna som säljaren pratar om kan vara sådant som krävs för antingen rasföreningen eller vad jag kan hitta så är det sådant som krävs för att importera häst till Danmark från ett icke EU-land. Vilket betyder att säljaren blandar ihop ärtorna med morötterna så att säga. Det är alltså saker som behövs för att få in en häst i EU och inte bara flytta en häst mellan olika EU-länder som det handlar om i det här fallet. Om du nu bor i Sverige.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Tack för ditt svar, jo jag bor i Sverige.
Skall hämta hästen i Helsingör och bara köra den över med båten, och sen till alldeles utanför Göteborg.
Tror också att säljaren har blandat ihop allt:)
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Funderar på om levy fund kan ha något med moms att göra, eftersom levy kan betyda uttaxering/skatteuppbörd.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Funderar på om levy fund kan ha något med moms att göra, eftersom levy kan betyda uttaxering/skatteuppbörd.
...och då handlar det om hästaffärer inom och utom EU.
För moms gäller att om köparen köper i Danmark som privatperson (av en säljare som är momspliktig) så ska köparen betala dansk momd.
Om köparen också är momspliktig köper man hästen helt utan moms och clearar det i bokföringen med var andras VAT-nummer.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 724
Senast: Raderad medlem 142449
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 257
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 245
Senast: AmandaJ
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny här inne, så om tråden ligger fel så får ni ursäkta eller om nån admin kan flytta den rätt? :) Jag håller på och...
Svar
17
· Visningar
1 758
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp