Köpa häst, hur tänker du som säljare.

Rumbla

Trådstartare
Jag har för avsikt att köpa häst och har börjat kolla runt på olika sajter. Många anger att de inte vill sälja till en nybörjare alternativt att deras häst inte är lämplig för nybörjare. Jag är lite nyfiken på hur man tänker kring begreppet nybörjare.

Jag känner mig som en nybörjare, även om jag red i fyra år som barn och ytterligare ett år nu som vuxen. Varje gång jag lyckas få hästen att gå i form är en seger och att jag klarar det varje gång och i varje gångart är inte en självklarhet. Jag bedömer dock att jag kan kontrollera hästen i samtliga gångarter och tycker det är kul att rida och jobba, inte bara åka häst.

Är jag att räkna som nybörjare utifrån "säljperspektivet"? Eller syftar man på de som verkligen är nya?

Mitt mål är givetvis att hitta en så perfekt häst som möjligt och ibland så låter hästarna toppen när de beskrivs i annonsen, bra gångarter,lätt och trevlig i all hantering, van vid barn, lastas enkelt osv och så avslutas det med att det inte är en nybörjarhäst.

Är det lönt att kontakta en sådan ägare för min del. (Avskyr att slösa andras och min egen tid ) ☺

Vad ser du som säljare som nybörjare?
 
Det här med att kunna rida sin häst i ändamålsenlig form och balans är imo tämligen skitviktigt, och känner du dig begränsad i hur väl du lyckas lotsa hästen dit så behöver du ha en häst som går där mer eller mindre av sig själv. Så tänker jag :)
 
Jag hade tänkt att det är en häst som kan bralla till/lätt tar över/blir lite nervös om ryttaren är det/är väldigt känslig och liknande. Alltså inte en supertrygg ridskolehäst. Huruvida man betraktar någon som nybörjare eller ej beroende på hur länge den har ridit är ju jättesvårt att säga.
 
Jag har för avsikt att köpa häst och har börjat kolla runt på olika sajter. Många anger att de inte vill sälja till en nybörjare alternativt att deras häst inte är lämplig för nybörjare. Jag är lite nyfiken på hur man tänker kring begreppet nybörjare.

Jag känner mig som en nybörjare, även om jag red i fyra år som barn och ytterligare ett år nu som vuxen. Varje gång jag lyckas få hästen att gå i form är en seger och att jag klarar det varje gång och i varje gångart är inte en självklarhet. Jag bedömer dock att jag kan kontrollera hästen i samtliga gångarter och tycker det är kul att rida och jobba, inte bara åka häst.

Är jag att räkna som nybörjare utifrån "säljperspektivet"? Eller syftar man på de som verkligen är nya?

Mitt mål är givetvis att hitta en så perfekt häst som möjligt och ibland så låter hästarna toppen när de beskrivs i annonsen, bra gångarter,lätt och trevlig i all hantering, van vid barn, lastas enkelt osv och så avslutas det med att det inte är en nybörjarhäst.

Är det lönt att kontakta en sådan ägare för min del. (Avskyr att slösa andras och min egen tid ) ☺

Vad ser du som säljare som nybörjare?
Jag hade nog sett dig som väl grön, men sedan beror det ju på vilken häst man har till salu och var du skulle ha den. Ridningen är ju inte allt utan även kunnandet på backen, vad kan du om hantering, skötsel, foder, hur kommer den stå uppstallad, hagvistelse mm? Kommer den att stå på en anläggning och du planerar att rida för instruktör och vill tävla, eller blir det en lösdrift och som skogsmulle?

Den häst som är toppen för en kan ju vara botten för en annan beroende på vilka förkunskaper man har och vilka mål man sätter upp med sin häst.
 
Jag hade nog också petat in dig i nybörjarhörnan. Jag har mest sålt yngre hästar som är i början av sin utbildning. För att de ska fortsätta vara snälla, väluppfostrade djur behöver de en fastare hand, även om de är som lamm när jag visar dem.

Det krävs mer erfarenhet för att märka skillnad på "häst gör inte som jag vill för den fattar inte/kan inte" och "häst gör inte som jag vill för den kollar om den kan komma undan".

Att man är tydlig i sin kommunikation är jätteviktigt, men att vara en bra lyssnare är nästan ännu viktigare, och klart svårare!
 
Grön är jag absolut. Gällande det på backen är jag inte helt oerfaren men väljer att stalla upp hästen på en större ridanläggning där även min dressyrlärare finns som stöd, just för att kunna vara frågvis varje dag. Bästa sättet att lära ☺

Jag har en mycket god grundbalans (där är jag trygg) och är van att rida "skvättiga" hästar som studsar vid otäcka upplevelser. Samtidigt har jag också tuggat grus när vår lilla unghäst har brallat loss med både kickar och bockningar så god balans, men inte fastlimmad
 
Nybörjare för mig är nybörjare på riktigt, alltså i det läget där man försöker lära sig rid lätt, styra och stanna. Man kanske har galopperat några gånger.

För mig hade du inte varit nybörjare, utan möjligen mer en ryttare som "inte kommit så långt än", dvs steget efter nybörjare.
OM jag vore du hade jag nog kunnat tänka mig att kontakta säljaren och fråga vad denne menar med nybörjare. Säg att hästen låter som det du söker, men att du är lite osäker som ryttare utan att för den skull vara helt nybörjare. Nämn då också att du har stöd av tränare.
 
Jag tänker att häst som "inte är för nybörjare" antagligen har något beteende som är lite besvärligt att hantera.
Hur duktig man blivit efter ett års ridning som vuxen beror ju på hur ridningen gått till, vilka hästar man fått rida och så vidare.

Som säljare skulle jag inte vilja sälja till någon jag bedömde kanske inte kunde klara hästen eftersom det skulle innbära risker för köparen, och för hästen i form av sannolikhet att den säljs vidare.
Jag sålde en femåring för 5000kr i somras, egentligen en trevlig ponny men lite knepig. Lågt pris eftersom jag ansåg att det skulle bli rätt hem, till en person med oändligt tålamod som klarat av knepigare djur än min. Den köparen känner jag sedan 6-8 år tillbaka och jag hade gett henne hästen gratis för att kunna placera den.
Alltså: jag hör till dem som tycker att rätt hem är väldigt viktigt, och då kanske man inte säljer häst med speciella egenskaper till en person som verkar ha otillräcklig erfarenhet.
 
Jag tänker att det beror lite på vad för häst du letar efter.
Vill du ha en yngre, inte klar, fin och "ball" häst så skulle jag nog se dig som för ovan/okunnig och inte sälja till dig.
Om du däremot är på jakt efter en trygg läromästare, kanske lite äldre, så skulle jag kunna tänka mig att sälja häst till dig om du skulle ha den på en anläggning där det finns kunnigt folk att få stöd och råd av.

Då tänker jag att det är så mycket kring att ha häst som man måste hålla koll på, inte bara ridningen. Man ska kunna reda ut olika situationer som kan dyka upp oväntat. Hästen kanske vägrar gå framåt på uteritten, eller hoppar runt i spolspiltan, går inte att ta i hagen, får kolik, ja du fattar. Allt kan ingen, men för att få en kul upplevelse som hästägare gäller det att man kan tillräckligt eller tar hjälp.

Att kunna rida hästen i form ser även jag som viktigt. Då tänker jag inte att "i form" behöver betyda tävlingsform för högre dressyrklasser, men en ändamålsenlig form som passar den individen och gör att den använder kroppen på ett bra sätt. Då är det bra om hästen är så välutbildad att den ganska lätt arbetar i en bra form. Det blir nog onödigt svårt för dig att försöka lära dig själv och en häst samtidigt. Den gamla regeln "orutinerad ryttare - rutinerad häst, rutinerad ryttare - orutinerad häst" är alltid bra att gå efter.
 
Har precis letat häst och också dragits med uttrycket "ej nybörjarhäst.." Och "kräver rutinerad ryttare".. Jag är absolut ingen nybörjare i den bemärkelsen, men jag vill inte ha en häst som inte är schysst o snäll att rida. Mina kompisar har hela tiden varit på mig att jag underskattar mig själv o min ridning, men det handlar mer om att jag vill ha det enkelt!

Att lägga ut en köpesannons är ett bra tips, jag fick jättemänga svar, även om hästar som redan låg ute på annons men som jag aldrig skulle kontaktat själv pga annonstexten. När säljarna mejlade mig skrev de alltid mer utförligt och tydligare. Så ta kontakt! Kolla på filmerna, hur rids hästen idag? Ser det enkelt ut eller är det en väldigt duktig ryttare som rider? Visa din tränare. Ta kontakt o fråga! De vill ju sälja sina hästar så du slösar definitivt inte med deras tid!
Åk o provrid! Du måste känna på
många olika. Känns det inge bra är det bara att avbryta.

Lycka till! Jag letade häst i 10 månader innan jag hittade min drömhäst förra veckan!
 
Har precis letat häst och också dragits med uttrycket "ej nybörjarhäst.." Och "kräver rutinerad ryttare".. Jag är absolut ingen nybörjare i den bemärkelsen, men jag vill inte ha en häst som inte är schysst o snäll att rida. Mina kompisar har hela tiden varit på mig att jag underskattar mig själv o min ridning, men det handlar mer om att jag vill ha det enkelt!

Fast... Jag kan tänka mig att skriva ej nybörjarhäst även om hästen är tillräckligt snäll, frågan är väl om jag vill ta risken (som ju är väääldigt hög) att hästen blir ett buffligt monster eftersom inte köparen har tillräcklig kunskap.

Ej nybörjarhäst kan för mig betyda att man vill att den ska få en duktig ryttare/ägare, för att med rätt ryttare är den jättesnäll, med fel ryttare allt annat än nybörjarhäst.
 
Fast... Jag kan tänka mig att skriva ej nybörjarhäst även om hästen är tillräckligt snäll, frågan är väl om jag vill ta risken (som ju är väääldigt hög) att hästen blir ett buffligt monster eftersom inte köparen har tillräcklig kunskap.

Ej nybörjarhäst kan för mig betyda att man vill att den ska få en duktig ryttare/ägare, för att med rätt ryttare är den jättesnäll, med fel ryttare allt annat än nybörjarhäst.

Såklart är väl alla hästar snälla med rätt ägare/ryttare/ridning. Men för mig är en nybörjarhäst en ridskolehäst som precis alla kan rida och hantera. Men jag utgår inte ifrån att de som säljer tänker lika. Därför man lär ta kontakt och gärna provrida.

En nybörjare är för mig någon som söker en första häst att lära sig rida och hantera. Tror dessa hästar är svårare att få tag på. Men det behöver inte krävas en rutinerad ryttare bara för att hästen inte är en nybörjarhäst. En ryttare med god egen balans, bra kroppskontroll, sunt förnuft och en bra tränare är nog toppen för de flesta vanliga hobbyhalvblod.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 856
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 437
Senast: __sofia__
·
Ridning I annonser står ofta "ingen nybörjarhäst" och jag funderar på vad det innebär. Jag ser mig inte som nybörjare, red i min ungdom och har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 278
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp