Köpa föl osett

lizzie

Trådstartare
Ni som köpt föl och har långt till säljaren *läs halva landet*. Hur har ni gjort? Köpt föl osett? Eller åkt och tittat på det? Skickat en bekant (någon från Buke tex)?

Jag räknar med att använda transportföretag om det blir lång resa för föl/unghästen.

Att jag undrar är för att jag är inte på att köpa ett föl/åring, men de jag fastnar för på annonsidor befinner sig ju typ minst 30 mil från där jag bor.

/Lizzie
 
Mitt senaste föl för fyra år sen stod ca 35 mil från mig och åkte i princip ner och hämtade det utan att ha sett det. Dock bodde en kompis till mig granne med uppfödaren och det var hon som rekommenderade denna häst till mig.
Egentligen så tycker jag att det kanske inte är lika viktigt att behöva se föl innan man köper dom, för i princip så kan de ju växa upp och bli i princip vad som helst. Och de flesta brukar vara så söta att man faller för dom ändå :grin:
Men ett bar bilder och kanske en video kan ju vara trevligt att se innan man köper det så att man ialla fall kan se att allt verkar stå rätt till
 
Jo, jag resonerar som du. Ett föl kan ju växa upp och bli precis vad som helst och hur det blir att rida den vuxna häster återstår att se. Det är ju stammen och föräldrarnas merit som får ge någon typ av vägvisning vad det kanske kan bli av fölisen.

Bilder kan ju i alla fall säga en del om exteriör - sedan är alla föl söta så man sötdöden dör :p. Men bra videofilmen kan visar ju hur den rör sig också.

Vilket är bäst - att köra föl/åring i hästtransport eller lastbil?

/Lizzie
 
Jag hade inte vågat köpa någon häst osedd.
Kanske om en speciell vän tittat på den och godkänt den först.

När jag köpte min senaste så stod hon 80mil bort enkel väg och jag körde hem henne i vanlig transport.
Året innan körde jag hem två unghästar på samma avstånd i vanlig transport.
Men det är bekvämare att köpa den tjänsten av en transportör.

Är det bara 30 mil hade jag definitivt kört hästen med eget släp.
 
Fast 30 mil är väl inte så långt att åka? :)

Jag hade tyckt att det var viktigt att åka och kolla att fölet är relativt exteriört korrekt (även om det såklart kan ändra sig och bli vad som helst sen) och få veta att det är någorlunda tamt osv. Veta vad jag köper helt enkelt. Har man en bekant i närheten så är det väl super om den kan åka i stället. Fö tycker jag inte att en uppfödare är särskilt seriös om den säljer osett (i generella termer, finns ju alltid undantag).

Jag åkte från norr om Sthlm till Tyskland med bil (och färja) för att bara titta på en 3-åring jag bestämt mig för :) Körde personbil och löste transport senare och idag står hon på gården. Har även flugit till Polen och köpt häst.

Om du är rädd för att bli "besviken" när du åkt så långt kan du ju se till att titta på flera när du ändå är ute och åker.

Om det är pengarna/tiden du tycker är jobbig att lägga på att åka och titta - tänk på den stora mängden tid och pengar du kommer lägga på fölet sen. Det är en mikrodel av att åka och titta och försäkra dig om att det är "rätt" häst :)
 
Fast 30 mil är väl inte så långt att åka? :)

Jag hade tyckt att det var viktigt att åka och kolla att fölet är relativt exteriört korrekt (även om det såklart kan ändra sig och bli vad som helst sen) och få veta att det är någorlunda tamt osv. Veta vad jag köper helt enkelt. Har man en bekant i närheten så är det väl super om den kan åka i stället. Fö tycker jag inte att en uppfödare är särskilt seriös om den säljer osett (i generella termer, finns ju alltid undantag).

Jag åkte från norr om Sthlm till Tyskland med bil (och färja) för att bara titta på en 3-åring jag bestämt mig för :) Körde personbil och löste transport senare och idag står hon på gården. Har även flugit till Polen och köpt häst.

Om du är rädd för att bli "besviken" när du åkt så långt kan du ju se till att titta på flera när du ändå är ute och åker.

Om det är pengarna/tiden du tycker är jobbig att lägga på att åka och titta - tänk på den stora mängden tid och pengar du kommer lägga på fölet sen. Det är en mikrodel av att åka och titta och försäkra dig om att det är "rätt" häst :)

Just 30 mil kanske inte är så långt att åka, det håller jag med om. Jag har behov att kunna åka fram och tillbaka på en dag då jag har svårt att vara borta längre än så, och till Skåne har jag längre än 30 mil.

Om det blir så att jag köper en lite äldre häst då skulle jag inte shoppa osett. Men föl förändrar sig ju så himla mycket. Får man en bra video (där fölet är rätt filmat) så kan man se exteriör tämligen bra.

Ni som är uppfödare - hur ser ni på eventuella spekulanter som inte kan komma och kolla personligen på föl/åring?

/Lizzie
 
Jag var och tittade på en 2 åring hos uppfödaren åt en kompis för några år sedan, hade henne på telefon när jag tittade på hästen, kompisen köpte hästen och träffade hästen första gången när transportfirman lastade ur den.

Kompisen köpte sedan brodern till den hon redan hade utan att någon var och tittade åt henne.

Uppfödaren verkade inte tycka det var konstigt.

Uppföddaren boende på Orust och köparen Piteå.
 
Ni som köpt föl och har långt till säljaren *läs halva landet*. Hur har ni gjort? Köpt föl osett? Eller åkt och tittat på det? Skickat en bekant (någon från Buke tex)?

Jag räknar med att använda transportföretag om det blir lång resa för föl/unghästen.

Att jag undrar är för att jag är inte på att köpa ett föl/åring, men de jag fastnar för på annonsidor befinner sig ju typ minst 30 mil från där jag bor.

/Lizzie
Jag köpte mitt föl osett. Såg bilder och fick lite filmer från uppfödaren. Han stod då i Danmark och en transportfirma skulle kört honom men dom slutade svara på telefon ca tre veckor innan avresa. Så jag hyrde en hästlastbil och åkte och hämtade honom själv m hjälp av en snäll vän :). Det har gått bra och änsålänge är jag supernöjd!
 
Iofs inte föl, men när jag köpte min som treåring gjorde jag det osett. Han var visad på treårs med diplom och en nära vän som är veterinär kollade på honom och besiktade innan han skickades upp med lastbil.

När jag sålt föl har köparen sett dom först när de kommit för att hämta. Fölen har varit visade så köparna har iaf vetat att de såg vettiga ut:).
 
Jag skulle inte köpa en häst osedd, och jag skulle inte heller sälja någon häst osedd.

Jag tycker inte att mina föl har ändrat sig mycket utan blivit likadan som vuxna som de var som föl.
 
Köpt fyra föl/åringar. Den ena åkte jag verkligen över hela landet och tittade på. En åkte jag och kikade på med släpet påhängt, han stod bara 25 mil bort. Jag hade iofs sagt redan innan att om han bara var som bilderna så skulle jag köpa ;) De andra två såg jag när de kom. De två hade jag stort förtroende för säljaren, vet inte om jag vågat göra det med en okänd. Samtidigt så om man får bilder ur alla vinklar samt hovarna så varför inte. Det man vill se är ju benställ, exteriör och hovar. Resten är bara dagsform. Finns det bilder och video från när de var små föl säger det ganska mycket - även om man har en kantig, ojämn åring hopskruvad från reservdelslådan framför mig.

Men, tydliga bilder på hästen, benen och hovarna och ur alla vinklar så skulle jag kunna tänka mig postorder även från en okänd säljare som ger ett bra intryck.
 
Jag har köpt ett föl osett, inte ens sett honom på bild innan, utan enbart köpt på stammen. Nu kände jag uppfödaren, litade på hennes beskrivning av honom (som stämde). Dock köpte jag honom främst som lekkompis till mitt hingstföl.

Han beskrevs som mjuk, försiktig och väldigt lugn. På de 1 1/2 åren jag haft honom har han ändrats till att bli mycket mer energi och liv (bus...) i, men han har behållit det mjuka.
 
Tillägg. Alla mina har åkt vanlig transport. Senaste kom ju i mellandagarna, han åkte från Tidaholm och resan tog 8 h. Vi lastade om halvvägs (så jag såg honom första gången på en stormarknadsparkering i Arboga ;)) eftersom vi åkte halva vägen var.
Åkte strippat släp och lös.

Fölet som åkte nerifrån Skåne fick övernatta en natt i stall på vägen. Men vanligt släp där med, strippat och löst.

De två som haft kort att åka, 15 resp 25 mil de åkte uppbundna och som vanligt.
 
Tack för alla inputs :-). Man gör således lite olika :). Verkar funka att köra föl/åring hästtransport i alla fall. Blir det långt får man ju ta hänsyn till gällande regler för vilo osv. Just nu tycker jag alla intressanta föl (för min del) finns i Skåne, men när det väl blir dags att göra allvar av mina planer så kan det ju se annorlunda ut.

/Lizzie
 
Köpte föl för ett år sedan.
Jag åkte och tittade på henne en lördag. 35 mil enkel resa, hade bara fått se en taskig bild. Hon var knappt hanterad (gick inte att leda i grimma och grimskaft), överbyggd, långhårig och halvskygg... Uppfödarna var trevliga, och jag var väl där i knappt två timmar. Kände igenom henne så gott det gick, konstaterade att benställning och övrigt såg korrekt ut (för en överbyggd fölunge då), provade att borsta henne men det gick inte då hon flög upp i väggen så fort man nuddade henne....
Helgen efter tog jag släpet och hämtade henne:) Packade halmbalar framtill och på utsatta ställen i transporten och förankrade dem, sen fick hon åka löst 35 mil tillbaka till mej. Gick jättebra.
Köpte grisen i säcken - men jag hade i alla fall kontrollerat att grisen inte hade några synliga fysiska fel, vilket kändes bra.
Idag står ett riktigt vackert, snart två år gammalt, friesersto av sportmodell hemma i stallet - ingen är mer nöjd än jag:)

Jag tycker att det var värt att ha sett och godkänt henne innan jag köpte henne. Trots att fölungar kan se rätt taskiga ut, bete sig tråkigt, så kan man ändå avfärda synliga felaktigheter genom att kika på dem först.
Hade redan innan jag åkte och kollade första gången bestämt mig för att detta var en bra stam och en häst jag ville ha. Hade jag bara träffat hästen rakt upp och ner hade jag nog inte köpt henne pga. beteende och växtperiod (utseende). Det måste man vara medveten om när man köper föl. Jag visste att detta ska bli min drömhäst, och det är jag fortfarande övertygad om:)
 
Jag kommer förmodligen hålla mig runt ikring Mellansverige när det blir dags. Blir det för långt att åka för att kolla in fölet så hoppas jag att jag kan få någon annan kolla fölet plus att jag får tillgång till bra videos och bilder - det är en variant som skulle kunna funka också.

Är väl medveten om att föl/åringar har sina växtperioder och att de inte alltid är så himla mycket hanterade. I min värld är det bättre att ett föl har blivit underhanterad än överhanterad. Viktigare än jättemycke hantering är att den haft bra hagar, rätt mat och en bra flock under sin första period i livet.

Min första häst köpte jag som 9-mån unghäst för 16 år sedan. Dock behövde jag inte åka så långt - hon var uppfödd hos en granne :D

/Lizzie
 
30 mil hade jag nog kunnat tänka mig köra. Men jag hade gjort all bakgrundskoll innan, så jag var hyggligt säker. Och tagit transporten med mig upp. Film, bilder, alla diskussioner innan. Ev. veterinärkontroll gjord. Kört upp och skrivit papper och tagit hem hästen i ett svep s a s.
 
Ni som köpt föl och har långt till säljaren *läs halva landet*. Hur har ni gjort? Köpt föl osett? Eller åkt och tittat på det? Skickat en bekant (någon från Buke tex)?

Jag räknar med att använda transportföretag om det blir lång resa för föl/unghästen.

Att jag undrar är för att jag är inte på att köpa ett föl/åring, men de jag fastnar för på annonsidor befinner sig ju typ minst 30 mil från där jag bor.

/Lizzie

När jag köpte senaste hästen så gick jag på rekommendationer från en bekant. Såg en bild och sa att hon ska jag ha. Det visade sig bli världens mest härliga häst. Men det hade ju lika gärna kunnat bli helt galet.
 
Jag har också gjort så, för många år sedan, av en välrenommerad uppfödare. Fick goda referenser, och kunde också ge referenser om mig själv till uppfödaren.
Det gick jättebra, mycket fin liten häst som jag tyvärr inte har kvar längre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
869
Senast: Shaggy
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 923
Senast: shia
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 271
Senast: Kiwifrukt
·
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp