Köpa en äldre läromästare?

Casteloro

Trådstartare
Jag går i tankarna om att skaffa egen häst igen, har insett att det gör mycket gott för min psykiska hälsa. Är dock i valet och kvalet hur jag ska göra. Jag behöver ingen dyr tävlingsmaskin, men jag vill gärna ha en häst avlad för ridning. Vill lära mig mer att rida bättre än vad jag gör i dagsläget i dressyr och vad gäller hoppning så är det endast gymnastikhoppning eller typ 50-60 cm. Allt detta pekar ju på en läromästare, men dels har jag ingen stor budget att röra mig med och dels så är jag lite rädd för att köpa en häst på 16-18 år, med risk att få väldigt kort tid med hästen.

Hur resonerar ni här? Jag har inga direkta tävlingsambitioner, men vore roligt om möjligheten finns. Vet dessutom av en ryttare på medelsvår nivå som ligger på topp med sin 22-åriga valack.
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

OM en häst i den åldern går igenom besiktning, så är det ingen ålder kan man säga. Det kan nog vara en betydligt större riska att köpa en yngre häst vissa fall, om det är hur länge man ska kunna ha hästen som man tänker på. För lite yngre (inte unghästar) ridna hästar säljs ju inte så ofta utan anledning. Ibland kan det var ekonomi eller ryttaren men inte helt sällan är det för att finns något som inte stämmer med hästen. Så risken att man har en åttaåring i bara fyra år finns ju helt klart. Däremot en frisk 16 - 20 år gammal häst har ju redan visat att den håller och det är ju då inte uteslutet att man kan hästen i 5, 10, 15 år till och ha stor glädje av den.
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

Hittar du en trevlig läromästare för en bra peng så slå till, det låter ju som om det skulle kunna passa dig.

Du känner ingen som har en gammal tävlingshäst över? Då kanske du kan börja med att ha den på foder för att se om den håller för den ridningen du vill göra trots ev brister vid en veterinärbesiktning. Det var anledningen till att jag vågade köpa min första egna häst, jag hade haft henne på foder i över ett år och visste att de fynd som fanns (bla böjprovsreaktion) inte hade betydelse för det jag ville göra. Tyvärr fick hon en hagskada och vi fick bara 5 år tillsammans, men det kunde lika gärna hänt med en yngre häst.
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

Har hittat en häst på annons som låter väldigt trevlig och är bildskön. Priset passar mig och även utbildningsnivån. Tänker att det kanske är sämre om hästen inte varit igång på ett tag eller i perioder. Rent spontant fick jag en positiv känsla för själva annonsen, så ringa kan jag ju göra. Har även fått ett förslag från Skåne på en yngre häst, men det är så långt från mig som bor i Norrland. Och som du Masse skriver, en fräsch häst i den åldern har ju visat att den håller så varför inte ett tag till. Finns ingen garanti för att jag ska få fler år med en yngre häst, då olyckan snabbt kan vara framme. Ja, det tåls att fundera på.
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

En häst som inte är igång är ett osäkert köp, det kan finnas en anledning till att den fått vila.
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

Min häst hade inte heller varit igång på ett tag när jag träffade på henne. Kan du få låna den alt ha den på prov (kanske i nuvarande stall om det funkar för dig) några månader så att du hinner sätta igång den kan det bli bra ändå. Om inte, nja, då hade jag nog letat vidare. Äldre hästar håller sämre för att vara avställda.
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

Jag är själv i samma situation som du och ska absolut satsa på en äldre välriden häst. Som sagt gärna en tävlingshäst som nu ska trappa ner. Det jag främst letar efter är en häst med ett bra psyke, sk tant-häst. Men jag vill ha en välutbildad häst som jag kan lära mig av. Jag har varken kunskap eller lust att utbilda en unghäst. En äldre häst som inte är utbildad är jag ännu mindre intresserad av.
Jag är helt medveten om att en häst mellan 16-20 år naturligvis har kortare livstid kvar än en 4-åring. Men får jag 5 goda år med en väl fungerade häst så är det värt det.
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

D
En häst som inte är igång är ett osäkert köp, det kan finnas en anledning till att den fått vila.

Håller med här, speciellt när det gäller äldre hästar. När de kommer upp i ålder blir det ibland till nackdel med vila.

KL

Jag tycker definitivt att du kan kika på äldre hästar! Jag har själv en 22-åring, som förvisso har en del ålderskrämpor i form av förslitningar (främst pga tidigare hoppkarriär) men damen fungerar alldeles utmärkt om hon rids regelbundet på ett medvetet sätt. Som jag ser det bör vi ha ett helt gäng år kvar tillsammans. Så om du hittar en fräsch äldre häst kan det säkerligen vara ett lämpligt köp. Äldre hästar har dessutom varit med om mycket, samlat på sig klokhet och ofta lite mer lugn - perfekt för den som vill lära sig på en trygg häst (gäller givetvis inte för alla).

Lycka till i hästletandet!
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

Det finns inga härligare hästar än gamla dina läromästare. Jag köpte min första stora häst som 12 åring. Det var en 19 årig arabvalack. Jag fick sedan äran att ha honom tills han var 27 år gammal. Jag hade med andra ord honom i 7 fantastiska år och han hade säkerligen blivit en bra bit över 30 om han inte skadat sig i hagen. Han reds 5-6 dagar i veckan innan han blev skadad och var i väldigt god kondition.

Köper man en äldre häst får man dock tänka på att hästen inte längre är någon ungdom och vill man ha sin gamle vän i många år till får man se till att vårda sin vän ömt och väl. Min gamling krävde en lite längre stunds uppvärmning än en yngre häst innan han blev lösgjord och lite längre avskrittning och det är även jätteviktigt att de får daglig motion så att de inte står och "stelnar till" men som sagt, detta extra pysslet är det helt klart värt för det finns fantastiska läromästare där ute.
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

Jag funderar och funderar! Jag ringer antagligen i morgon på en eller två annonser, kanske kan jag åka och titta och provrida till veckan :)
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

Ååh så spännande! :bump:

Jag vill mest skriva här för att inte tappa bort mig, jag blir helt till mig när folk ska köpa häst det är ju sååååå spännande! (som sagt, hrm..)
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

Tycker läromästare låter klokt utifrån dina önskemål . Jag hade dock aldrig köpt en sån som annonseras som läromästare men inte är igång . Det låter mkt skepsis för min del .

Noga också ang termen läromästare vad säljare avser med det . Och även köparen .

Ibland klassas läromästare ur köpares perspektiv som en häst som gör allt oavsett vad ryttaren kan eller gör .
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa en äldre läromästare?

Väcker den här tråden till liv igen då jag känner att mina funderingar passar väl in här.

Strindlund, blev det något hästköp tillslut? :)


Nu till mina egna funderingar. Till början på sommaren är jag äntligen färdig med min utbildning och har därmed sparat som en tok för nu är det dags att köpa min första häst!
Jag är väldigt dressyrintresserad och vill väldigt gärna kunna utvecklas med min framtida häst. Därför känns en läromästare som ett mycket bra val då jag kan få en häst som kan lära mig!
Jag vill dock att, utöver den vardagliga drssyrträningen och uteritterna, det ska vara möjligt att kunna komma iväg på tävlingar och kunna ta hopplektioner då och då. Helt enkelt inte vara allt för begränsad. Vad tror ni då om att köpa en häst i 16-18 års åldern? Hur länge anser ni att en frisk häst, som är igång, bör hålla för en normal "hobby-tävlingsryttare nivå"?
Det är ju självklart svårt att veta då allt beror på individ, omständigheter etc, men ni kanske ändå har en tanke?

Hoppas ni förstår mina funderingar, tror dom är ganska lika Stridlunds.


/Kattis
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

Det blev ingen häst för mig och jag kommer nog att vänta bra länge, för jag tycker att det är alldeles för dyrt att hålla en häst! Men jag tror absolut på en häst i åldern du anger. Bara du ger det tid och letar efter rätt individ :)
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

Min häst är 23, köpte henne förra året! Kände förra ägaren så jag vet vad för häst jag köpte. Vi hoppar upp till metern och ligger på La- Msv i dressyren. Inte en galla på benen, fint och jämt musklad, pigg och glad och en underbar individ :D Men jag hade inte köpt en så gammal häst om jag inte visste vad jag fick :)
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

Gammelgubben var 16 när jag köpte honom, gick igenom klinikbesiktningen klockrent! Han är nog det bästa köp jag har gjort, han har verkligen varit en läromästare i alla grenar. Nu är han 22 och agerar läromästare åt min mamma och är fortfarande pigg och fräsch, hoppar fortfarande då och då, tränar dressyr och WE regelbundet för tränare (och tappar folk med jämna mellanrum för att han brallar:o ).
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

hej!

Man ska verkligen inte stirra sig blir på åldern på hästar. Min kompis tex köpte en 15-årig läromästare som hon hade i typ 4 år innan hon sålde den vidare till en ridskola, där den gick till sin död typ 8 år senare.

Hittar du bara en relativt fräsch häst kan den utan problem leva länge till (dessutom har den säkert redan bevisat att den är relativt tålig eftersom den levt så länge).

/Lavinia, som satsat på unga, friska hästar och spenderar mer pengar på kliniker än på träningar :-(
 
Sv: Köpa en äldre läromästare?

KL

Kul att alla är så positiva! Nu känns det ännu mer rätt att leta efter en äldre läromästare! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 531
Senast: akleja
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: hoppeloppe
·
Hästvård - Alla exempel jag tar upp i tråden är fiktiva, och endast tanke-exempel - Jag funderar ju då på att skaffa häst inom några år. Jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 686
Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 829
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp