köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Tack för ditt fina svar, tror jag behöver sånna svar för att förstå att man inte MÅSTE vara hos sin häst varje dag i tre timmar, den klarar sig ändå, och jag behöver inte ha dåligt samvete :arghh:

så här känner jag just nu ändå :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

måste ju besluta mig....
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Jag skulle säga så att om du får tag på en medryttare så fungerar det ju toppen. Då kommer ju hästen ut 4-6 dagar i veckan och hålls igång hela tiden utan att du behöver vända ut och in på dig.

Men annars skulle jag verkligen inte ta hem en egen häst, speciellt inte om du som du säger inte bara vill komma ut på en liten lätt skogstur utan vill träna och hoppa osv. Då krävs mer än att gå på lösdrift och lulla mellan passen.

Sen är det ju omöjligt att säga hur lång tid det tar för dig att hitta en medryttare som passar dig, hästen och allt. Det kan ju gå på nolltid eller ta år innan man hittar rätt.
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Det beror ju helt på vad man vill göra med sin häst och hur man vill ha det i stort. Även mycket vilken häst det är så klart!

Vill man träna, kanske tävla, utvecklas och komma frammåt så håller det ju inte att bara komma ut på helgen.

Är man nöjd med att ha en häst att ta en tur på i skogen då och då utan speciella krav på form och sammling, ja då kan man ju ta ut den på helgen.

Jag ser ju bara min egen, pigg och fräch 8 åring som går ute i stor hage från ca 6,00-20,00. Har hon stått två dagar på raken eller mer så får jag "börja om" då är hon stelare och inte alls så mjuk och smidig som när jag ridigt 5 dagar i v.
När jag var sjuk nu i över en v. så talade stallkompisen om att det tagit 45 min att få in henne från hagen och då tog hon en tur med henne vid hand och hon studsade fram pga överskottsenergi. Så då var det bara att trycka i sig värktabletter och få ut henne på i alla fall små turer som jag orkade med.

Men som jag sa innan om man gör det själv, eller har medryttare spelar ju ingen roll. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: Andromedae
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 773
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 857
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp