köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

sarawi

Trådstartare
Skulle vilja ha lite input i mitt dilemma här..
Lite bakgrund:

Jag bor på en liten går med ett stall(lösdrift) vi kör kolektivstall så det blir mockning ca 1 ggr i veckan och några kärror i hagen. Och fylla vatten de dagar man mockar (fri tillgång på hösilage).

Jag har inackorderingar i lösdriften och har fram till december 2013 även haft egen häst där, som senaste året varit sjuk och ej ridbar. (fick avliva henne i december):(

Jag kan inte rida någon av inackorderingarna då de ej är de slags hästar jag är intresserad av men vill så gärna börja rida igen.
Jag har två små barn på 1 och 3år.

Jag kommer antagligen bara kunna rida 1-2 dagar i veckan.

Alternativ1: bli medryttare på en häst som står någon annanstans, är ju inte samma känsla som att ha egen häst, men blir ju inte heller samma ansvar.

Alternativ2: Köpa en jättego 11 årig vallack som jag redan varit och provridit och blivit kär i och inte kan släppa från mina tankar… Och då ha medryttare på honom 3-4 dagar i veckan, och de hjälper då till med mockning mm.

Är det svårt att hitta medryttare i skåne nu för tiden? Hade jättesvårt till mitt sto, men hon va ju också väldigt speciell och slängde av de som ej red henne mjukt nog…

Är det oansvarigt att köpa häst när man bara har tid 1-2 dagar i veckan?

Va inte elaka nu :nailbiting: men ärliga :D
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Jag tycker inte att det behöver vara fel ifall du känner för att skaffa egen häst igen och då ha medryttare 3-4 dagar för att du inte hinner med fler än 1-2 dagar själv. Blir ju nästan som att kanske dela hästen med en eller ett par andra förutom det att det är du som är huvudansvarig och får då även bestämma.

Men samtidigt som du säger så har du inte samma ansvar när du är medryttare, kan ju vara skönt att slippa det med ibland :) Inga krav på att åka till stallet om du är sjuk eller av annan anledning :)

Kanske du bör sitta och skriva ner för och nackdelar och se vilken sida som överväger :)
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Nä, det är inte oansvarigt :) Pålle kommer ha det hur bra som helst. Skaffa en medryttare om
när du hittar nån bra, annars mår han säkert toppen av att skrota med polarna.
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

En liten fråga - hur kan du räkna med att du bara har tid att rida 1-2 dagar i veckan? det *borde* inte vara omöjligt åtminstone 3-4 dagar? Dels helgerna och sen 1-2 dagar i veckan, tänker jag, men jag kan ju ha fel. Du kanske är ensamstående och då blir det ju svårare med logistiken runt barnen.


Generellt sett - om det räcker med 1-2 dagar är ju svårt att säga, det beror nog på hur hästen är funtad, endel funkar utmärkt med så lite aktivering, andra blir stolliga.
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Jag har ju som sagt två små barn och jobbar heltid, så vill ju gärna träffa dom lite också, dom kommer ju trots allt i första hand. Och vad jag menade va att jag skulle rida 1-2 ggr och sedan ska medryttaren rida 3-4 ggr. :)
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

vilket snällt svar Gimlan :) ja det är ju en stor lösdrift så han kommer ju inte stå inne på box.
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Då tror jag verkligen inte det blir något problem, en bra lösdrift upplever jag kan stimulera de flesta hästar gott och väl :)
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

har ju försökt skriva ner för och nackdelar, men det är så svårt.
Men en nackdel med att ha egen häst är ju att allt runtomkring tar mkt mer tid.
Men om man bestämmer sig för att inte få dåligt samvete bara för att man inte rider nåt en vecka ( har ju då ändå medryttaren som rider) så kanske det blir bättre, för jag avskyr det där gnagande samvetet...
att gå ut å fixa lite typ mocka eller göra mat även fast jag är sjuk, tycker jag inte är så farligt.. är ju bara tvärs över tomten..
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Nu är min häst relativt ung så än så länge är det bara bra att han inte går så mycket,men svarar endå! ;) Jag kommer ha jättesvårt att få tid till ridning nästa höst/vinter,jobb och småbarn. På våren/sommaren planerar jag att rida mycket på kvällarna när sonen somnat,förlorar alltså ingen tid med sonen bara för att jag sa rida,men på höst/vinter är det lite svårare då jag i dagsläget bara har skogen att tillgå. Dock ganska öppen skog så kommer det snö så hoppas jag kunna ge mig ut nån kväll iaf,men som i år så har det varit lönlöst.

Jag vet inte om jag ens kommer söka efter medryttare,antagligen inte,utan det får helt enkelt bli så att han får gå mycket mindre (1-4 dag/vecka) på den mörka årstiden. När det är allt för jävligt (typ November +- några veckor) så kommer han få sin långvila. Går på stor lösdrift med varierad terräng och kompisar.

När sonen är äldre och kommer förbi dagistiden kommer jag ha all möjlighet att rida i dagstid då jag är ledig många dagar då jag jobber varannan helg och långa,men få,pass,men så länge han går på dagis så är han ju hemma när jag är hemma sas. :)
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Tror inte en häst som inte blir riden varje dag mår dåligt över det, såklart finns det ju vissa undantag som blir rastlösa så fort man lämnar dom ensamma.. Men det kan man ju fråga fd. ägaren hur det har funkat tidigare..

Sen känner jag nästan ingen hästägare som faktiskt HINNER rida varannan eller varje dag. Ridning är en lyx man kanske hinner med på helgerna :)

Hade du haft hästen uppstallad långt bort hade det kanske varit en annan sak, med bilresor osv... Men om du har så pass nära så underlättar det ju vääldigt mycket.

Kör bara kör. Lycka till!
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Du kommer säkert ha perioder när du kan rida lite mer, och perioder då du kan rida mindre.

Eftersom du ska ha på lösdrift så får ju hästen stimulans ändå, och jag hade valt att ha medryttare 2-3 ggr i veckan och försökt rida 2 ggr själv och hålla övriga dagar öppna för mig själv att rida om det hinns med mer, alt får hästen stå helt enkelt.

Jag tror inte att det är några problem :)
Hade själv häst när jag hade småbarn och jag hade ungefär samma förutom att jag skippade medryttare. Försökte mig på det men hittade inga vettiga. Men min häst kunde skrota i hagen en vecka utan att bry sig och så red jag när jag kunde.

Så kör på om du känner att detta är vad du vill.
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Sitter i samma sits ungefär! Vi har dock bara eget stall med två boxar, inga hästar hemma just nu. Varit så ridsugen och blev medryttare på en häst ca 1,5 mil härifrån. Bökigt och tidskrävande att bara ta sig dit och allt som ska göras när man är där. kommit fram till att vi nu ska skaffa hästar hem igen, jag längtar ihjäl mig! Väntar tills sommaren dock så vi kan stängsla och så hemma (samt samla ihop hästbuffert....). Jag har barn på 9 månader och en på 6,5 år. Kommer skaffa en häst som inte är beroende av att ridas 7 dar i veckan utan mest promenadridas, en äldre ponny till dottern som hon kan lära sig på.
Skönt att höra att fler med småbarn tänker som en annan :) det kommer nog gå!
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

kan en snäll gammal promenad häst på foder fungera för dig? då kan du rida 2 ggr i veckan utan att känna att hästen kan behöva mer motion.

en snäll individ kan också vara trevligt för barnen att få åka häst på :D.


jag har en foderhäst som sällskap till min fux, 22 år nu och och är en väldigt trevlig liten lortgris ^_^. hon rids väldigt sporadiskt för tillfället då medryttaren inte hunnit i vinter. annars så ska hon aktiveras ca 2ggr i veckan med promenadridning.

har inga egna barn men slänger upp min kusin när hon är här så hon får rida lite :) foderhästen har visat sig vara en fin läromästare, främst då hon är riktigt jobbigt känslig för hjälper men rör sig inte en mm om man gör fel :p.

har medryttare då jag inte hinner/orkar med att hålla igång 2 hästar + att jag inte passar ihop med foderhästen ridmässigt(hon är dock ett väldigt bra inflytande över min häst och är främst här som sällskap).
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Det där kanske ni ska fundera ett varv till på, det är mycket jobb med att ha hästar hemma, men än man kanske tänker sig. Nu låter jag dryg, men om det är bängligt med medryttarhäst 1,5 mil hemifrån så blir det med stor sannolikhet mer bängel med att ha häst hemma :)
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Vi har haft hästarna hemma förut, men efter en bilolycka, 4 saftiga vet räkningar samt värmepumpen pajade - allt inom 1 månad... Så valde vi att sälja hästarna och ha uppehåll ett tag för att återhämta oss! Kände att jag saknade hästarna och valde att vara medryttare så länge. Jag vet dock allt vad det innebär att ha häst hemma. Nu har vi inte haft hästar hemma på ca 2 år.
Jag tycker det är skönt att ha hemma, trots att man gör allt själv. Man slipper passa andras tider hela tiden och anpassa hela sitt schema efter insläpp och allt annat som blir i kollektivstall.
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Aha, det framgick inte :) En del tror att det är så enkelt att ha häst hemma, men det innebär ju en del jobb, men närheten är ju en fördel. Lycka till! :)
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Nja promenadhäst är jag inte intresserad av, då hade jag haft fullt av hästar att välja på som redan står i stallet ;) men jag vill träna och gärna hoppa nån gång då och då, eller om en medryttare håller igång den och inte är hoppintresserad kan jag tänka mig att hopprtäna den en gång i veckan tex, hade lätt tröttnat på en promenadhäst.
Men visst annars hade det varit en bra ide :)
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

va och provred en medryttarhäst som står 6km bort, men kännde att det inte alls va samma sak att rida den hästen som att rida min ege, plus att jag aldrig kan rida ut med mina stallkomisar och finns ingen att rida ut med där... så även fast det var jättelyxigt med ridhus och allt va gratis, ingen mockning eller fodring eller nåt, så kändes det inte riktigt bra...
 
Sv: köpa egen häst eller vara medryttare? hjälp!

Skönt att höra att det finns folk som tänker så som du :)
jag tänker nog igentligen likadant, men jag får ändå så himla dåligt samvete när jag inte är i stallet så mkt som jag borde... plus att jag får dåligt samvete för att jag känner att de andra i stallet tycker att det är synd om min häst ifall den bara står och skrotar och jag inte "tar hand om den" ordentligt, om du förstår vad jag menar, men vill bara säga att annars är det de absolut bästa männsikorna man kan ha i ett stall, och de sätter alltid hästen först! problement är nog att jag sätter mina barn först... (de har inte familj ännu).

eller är det bara mitt dåliga samvete som gnager så att jag får för mig att det är så dom tänker? hmmm....

Nu låter det som om jag inte tar hand om min häst, men det gör jag ju såklart :p

nej en tankerunda till blir det nog!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: Andromedae
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 773
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 857
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp