Köp av äldre häst

Amaryllis

Trådstartare
Har hittat en häst som passar mig perfekt. Högt utbildad & rutinerad. Bra i huvudet och enligt ägaren skadefri både nu och under sitt liv. Kommer ju dock besiktiga den ordentligt. Hästen är dock helt oförsäkrad & född -96. Så jag drar öronen åt mig en smula. Den går ju endast att veteranförsäkra och det täcker ju inte så värst mycket. Råd & tips??
 
Sv: Köp av äldre häst

ja, det är väl inte så mycket att göra åt det. Se vad du kan få för försäkring och fundera om det är värt det. Jag tycker man får mäta det mot vad man ska använda hästen till och hur stor köpesumman är. Om jag hade haft en buffert till ev veterinärkostnader så är det nog inte så farligt. Eller helt enkelt gambla, blir hästen allvarligt skadad eller sjuk som kräver dyra behandlingar så får man ta bort den.
 
Sv: Köp av äldre häst

Vad gör man för en besiktning på en gammal dressyrhäst som går Msv klasser och som tävlat många år? Bör man röntga den? Kan man förvänta sig att den skall vara utan fynd? Ja.. Eller vad gör man lämpligast?
 
Sv: Köp av äldre häst

Klinikbesiktning med arbetsprov och möjlighet till fördjupad undersökning om så blir rådet. Hade jag gjort.
 
Sv: Köp av äldre häst

Bra klinik runt Lund? Atg malmö?
Äldre hästar kan ju visa lätt hälta initialt vid bp. Hur mycket kan vara acceptabelt?? Men om den visar sig markera vid bp? Köper man en röntgen åt ägaren då? När jag nämnde röntgen (hade först tänkt mig en exportröntgen inkl besiktning) menade hen att det var få gamla tävlingshästar som var utan fynd.. Hur "sant" är det? Eller är det en varningssignal?

Jag känner mig lite rådvill. Kan visst lägga pengar på vetvård som hästägare och har alltid gjort vad jag har kunnat för mina djur men vill inte köpa på mig problem om det kan undvikas. Säger ägaren att hästen alltid varit skadefri torde ju inga journaler finnas på den?

Vet ju också att ny miljö, ny ridning, nytt underlag mm är riskfaktorer.

Tanken m hästen är att ha den som läromästare så länge den vill och håller såklart. Den får ju vara kvar hos mig livet ut s a s.

Är veteranförsäkring ngt att ha i praktiken?
 
Sv: Köp av äldre häst

Allt beror på priset på hästen och hur frisk den är när du köper. Dvs gör en ordentlig veterinärkoll innan köp.

Självklart tar ju en veterinär hänsyn till hästen ålder och bedömer inte efter samma kriterier som på en ung häst. I synnerhet inte om du berättar vad du tänk ha hästen till.

Dessutom rätt mycket saker som händer med en häst är sånt som försäkringen inte tar i alla fall.

Och är hästen äldre så blir det ju aktuellt med tex mer tandvård- vilket INTE försäkringarna brukar ta.

Köper man en häst som är så gammal att den inte går att fullförsäkra så får man göra övervägandet hur mycket man har råd att betala for i veterinärvård ur egen ficka. Klarar man inte nåt som kostar 20-40000 så får man helt enkelt välja att man hellre tar bort den gamla hästen om den drabbas av något riktigt dyrt.

Vad man kan göra är ju att lägga upp en egen buffert. Kolla upp vad en motsvarande försäkring skulle kosta om hästen var de år yngre att den HADE gått att försäkra och sätt helt enkelt in föräkringspremien till dig själv på tex ett separat sparkonto så att man inte använder dem av "misstag".

På ett par år kan det ju bli rätt mycket tusenlappar i den där bufferten. OCH om hästen håller sig frisk i många år så har man ju pengarna till avlivning när den dagen kommer. ( Avlivade och fick bortfraktat min häst i går och det kostade 5325:- och det blir inte billigare i framtiden kan jag nog lugnt påstå).

Sen kan ju kvarvarande veterinärbuffert användas som grundplåt till en ny häst om man känner för det och det är ju inte helt fy skam.
 
Sv: Köp av äldre häst

Ang försäkring på äldre häst så är det inte mycket man får tillbaka på. Min häst fick ett kolikanfall när hon var 25 (är 26 nu) och det gick allt som allt på 10 000 kr, jag tror jag fick tillbaka runt 2 000 kr från försäkringsbolaget (IF). Det är ju bara veterinärvård efter 25 års ålder som man kan ha och fram tills dess minskar livförsäkringen ganska drastiskt. Veterinärerna frågade om jag hade försäkring och jag sa Ja, men inget mer än så, jag vet inte om de kanske inte behandlar vissa saker utan försäkring eller vad som gäller.
 
Sv: Köp av äldre häst

jag vet inte om de kanske inte behandlar vissa saker utan försäkring eller vad som gäller.

Vet inte om det är så nu men för några år sedan var det några som granskade djursjukhusen och fick olika offerter beroende på om djuret var försäkrat eller ej. Och en viss operation kunde vara tusentals kronor billigare om djuret inte var försäkrat-på samma ställe.
 
Sv: Köp av äldre häst

Bra klinik runt Lund? Atg malmö?
Äldre hästar kan ju visa lätt hälta initialt vid bp. Hur mycket kan vara acceptabelt?? Men om den visar sig markera vid bp? Köper man en röntgen åt ägaren då? När jag nämnde röntgen (hade först tänkt mig en exportröntgen inkl besiktning) menade hen att det var få gamla tävlingshästar som var utan fynd.. Hur "sant" är det? Eller är det en varningssignal?

Jag känner mig lite rådvill. Kan visst lägga pengar på vetvård som hästägare och har alltid gjort vad jag har kunnat för mina djur men vill inte köpa på mig problem om det kan undvikas. Säger ägaren att hästen alltid varit skadefri torde ju inga journaler finnas på den?

Vet ju också att ny miljö, ny ridning, nytt underlag mm är riskfaktorer.

Tanken m hästen är att ha den som läromästare så länge den vill och håller såklart. Den får ju vara kvar hos mig livet ut s a s.

Är veteranförsäkring ngt att ha i praktiken?
Veterinären i Saxtorp använde en som jag sålde häst till. Bättre och mer ingående besiktning har jag aldrig varit med om varken före eller efter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 423
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 023
Senast: Woffe
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 704
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 056
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp