kobent sto?

D

Dream

Jag har en 4åring(-02) som går kobent fram.
Är det nåyy man ska akta sig för?

Hade ni köpt en kobent häst`?

Sv: kobent sto?

nej, jag skulle aldrig köpa en kobent häst eller ponny. Skulle inte våga chansa på att den skulle hålla :smirk:

Men om jag fick ett sådant föl kanske jag skulle behålla det som sällskap eller promenadhäst. Beror väl också lite på hur kobent hästen är o vad man vill använda den till. Kan ju tex duga som skogs o promenadhäst till fritidsryttaren.

Kobent? Du menar x-bent? Generellt säger man väl att det är bland det sämsta felet ur hållbarhetssynpunkt. Beror väl på vad hästen ska användas till, men är det mycket skulle jag dra öronen åt mig.

Någon har sakt att de går att göra vid med hjälp av en bra hovslagare? Eller så växer det bort. Men de stämmer inte då?

Dream skrev:
Någon har sakt att de går att göra vid med hjälp av en bra hovslagare? Eller så växer det bort. Men de stämmer inte då?

Sådant ska fixas till under första året..inte nu som 4 åring..

AM

Dream skrev:
Jag har en 4åring(-02) som går kobent fram.
Är det nåyy man ska akta sig för?

Hade ni köpt en kobent häst`?

Då jag är stolt ägare till en MYCKET fräsch 23 åring som är extremt inåttåad så känner jag att jag vill svara.

Om det kanske är inåttåad du menar med "kobent"?

Min ponny, stor grov maxad D-ponny, har jobbat hårt i sitt liv. Vart ridskolehäst i 11 år, dessförrinnan tävlades han i hoppning, på Irland och när man var ny i Sverige. Han blev pensionär som 17 åring från ridskolan och jag har nu snart haft honom i 6 härliga år!

Han har aldrig vart halt! Inte en gång sedan han han kom till Sverige 1989! Trots att han jobbat 3 timmar om dagen på ridskolan under så många år! Trots sin mycket ofördelaktiga beställning fram så har han hållt himlans bra!

Han är inåttåad båda fram, har viss hovbroskförbening som dock inte har stört honom någon gång under alla år!

Han är en kärnfrisk pensionär och jag hoppas att få ha honom i många fler år..

ja skulle inte köpt hästen till vilket pris som helst. Men ja tycker att man kan träna och tävla hästen så länge den håller och absolut inte sätta den direkt som sällskapshäst eller promenad häst som någon sa.

Grängesberg skrev:
Då jag är stolt ägare till en MYCKET fräsch 23 åring som är extremt inåttåad så känner jag att jag vill svara.

Om det kanske är inåttåad du menar med "kobent"?

Min ponny, stor grov maxad D-ponny, har jobbat hårt i sitt liv. Vart ridskolehäst i 11 år, dessförrinnan tävlades han i hoppning, på Irland och när man var ny i Sverige. Han blev pensionär som 17 åring från ridskolan och jag har nu snart haft honom i 6 härliga år!

Han har aldrig vart halt! Inte en gång sedan han han kom till Sverige 1989! Trots att han jobbat 3 timmar om dagen på ridskolan under så många år! Trots sin mycket ofördelaktiga beställning fram så har han hållt himlans bra!

Han är inåttåad båda fram, har viss hovbroskförbening som dock inte har stört honom någon gång under alla år!

Han är en kärnfrisk pensionär och jag hoppas att få ha honom i många fler år..

Innåt tåad är väl inte samma sak, kobent eller x-bent är väl när knäna går ihop fram? Bildar som ett x..... Jag kan tänka på fel men har för mej att det är det som är x-bent.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama