Köa vid busshållplats?

Butros

Trådstartare
Bör man köa vid en busshållplats och stiga på i tur och ordning? För de flesta är det nog självklart, att man bör bilda kö, men är det verkligen det?

De som väntar på ett tåg eller en spårvagn står utspridda på plattformen eller refugen och går sedan mot lämplig dörr. Det spelar ingen roll hur länge man har väntat. Vid en busshållplats uppstår däremot irritation om någon går förbi kön. Jag saknar inte förståelse för detta, eftersom praxis är att köa, men är det egentligen logiskt? Varför är det viktigt att köa, när det bara finns en instigningsdörr?

Bör man köa vid en busshållplats och stiga på i tur och ordning? För de flesta är det nog självklart, att man bör bilda kö, men är det verkligen det?

De som väntar på ett tåg eller en spårvagn står utspridda på plattformen eller refugen och går sedan mot lämplig dörr. Det spelar ingen roll hur länge man har väntat. Vid en busshållplats uppstår däremot irritation om någon går förbi kön. Jag saknar inte förståelse för detta, eftersom praxis är att köa, men är det egentligen logiskt? Varför är det viktigt att köa, när det bara finns en instigningsdörr?

Så man kan välja plats först på bussen så klart. Så man inte måste sätta sig bredvid någon annan :eek:

Dessutom händer det att bussen blir full och då är det väl mest rättvist att de som väntat längst får åka med.

Det finns städer som har påstigning i alla dörrar även i Sverige :)

Det är ju ganska naturligt att de i kön blir irriterade på någon som kommer springande i sista sekunden, tränger sig före kön och snor bästa platsen.

Och jag tänker som så att: Alla kommer med, spelar väl igen roll i vilken ordning man går på bussen?

Alla verkar iaf inte tro det, men iaf där jag åkt buss (och det var ganska mycket under ett par år i både morgonrusning och eftermiddagsrusning) så kom alla med varje gång..

Kan även vara så att jag inte fattar om du är ironisk, jag har jobbat natt och får snart gå hem så lite mos i hjärnan just nu.. :p

@WS6 När jag åkte till gymnasiet så var det så mycket folk på morgonen att alla inte kom med utan fick vänta på nästa buss, 20 min senare. Så jag förstår att man helst vill komma på så fort som möjligt för att inte behöva vänta ännu längre.

Alla verkar iaf inte tro det, men iaf där jag åkt buss (och det var ganska mycket under ett par år i både morgonrusning och eftermiddagsrusning) så kom alla med varje gång..

Kan även vara så att jag inte fattar om du är ironisk, jag har jobbat natt och får snart gå hem så lite mos i hjärnan just nu.. :p

Inte det minsta ironisk.

Där jag jag jobbar får vi lämna folk dagligen (när det är rusning ffa).

På morgnarna kommer jag nästan aldrig med den buss som kommer först. Förekommer även andra tider på dygnet.
Upplysningsvis kommer man inte alltid med första bästa tunnelbana heller.

Dessutom går det fortare att fylla bussen om det är "ordning i ledet" redan innan bussen stannar. Gör resan snabbare för alla.

Jag blir ruskigt irriterad när folk tränger sig! I vår lilla stad händer det väl en gång om året att bussen är för full så inte alla kommer med så ibland vill man bara säga "ta det lugnt, vi kommer med allihopa och bussen åker inte förrän alla stigit på". Främst har vi ett par gamla tanter som jag gärna släpper före så de hinner slå sig ner innan bussen far iväg och nästan drar omkull en. Men det är förbaskat tråkigt med attityden som involverar hur många gånger jag nästan blir nerkörd av en rullator, eller möjligen en barnvagn. Det värsta är nog de som tränger sig före i kön och vet med sig att de behöver fylla sitt busskort och inte kan låta de andra 10 gå före utan får stå och vänta i ösregn tills det är uppklarat

@WS6 När jag åkte till gymnasiet så var det så mycket folk på morgonen att alla inte kom med utan fick vänta på nästa buss, 20 min senare. Så jag förstår att man helst vill komma på så fort som möjligt för att inte behöva vänta ännu längre.
Där ser man.. Jag pendlade til jobb i Danmark under 4,5år och åkte mycket buss både till och från, och alla kom alltid med..
Tydligen va det inte så mycket folk som jag tyckte då även om det var knökfullt på bussen.. :p

Inte det minsta ironisk.

Där jag jag jobbar får vi lämna folk dagligen (när det är rusning ffa).
Ok, tänkte på din ";)"..

När jag bodde i Stockholm, vilket nu är tio år sedan, var mitt intryck, att man bildade kö och gick på i tur och ordning. I Lund åker jag sällan buss, men här står de flesta utspridda och kön bildas, när bussen nalkas. Ordningen i kön speglar alltså inte väntetiden.

På fordon, där man kan gå på genom flera dörrar, är det ingen som funderar över vem som har väntat längst. I stället trängs man för att komma med, vilket alla inte alltid gör.

På metrons i Köpenhamn underjordsstationer finns en glasvägg med dörrar, som öppnas samtidigt med tågets. Här skulle det alltså vara möjligt att ha en kö vid varje dörr, men här råder samma "trängselprincip" som vid öppna plattformar.

I den mån köande är viktigt, tycks det i kollektivtrafik bara vara när det endast finns en instigningsdörr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka