ASKAPLASKA

Trådstartare
Hur mycket äter en ko på ett dygn? Och så kanske jag ska fråga vad den BÖR äta. Det kan ju skilja sig lite, åtminstone hos hästar..:angel:

Sv: Ko-fråga

Det kan ju variera ganska mycket:D.

En holstein mjölko på jobbet får ca 7kg kross och 7kg koncentrat/pellets och fri tillgång på ensilage vet inte hur mycket dom sätter i sig 20-30kg kanske.

Mina rödkullor ej mjölkande klarar sig bra på 10kg hö.

som "Aldente" skrev skilljer det sig väldigt mycket på olika raser.... så vad är det du har tänkt att skaffa för kor?? kött/betes djur , mjölkdjur eller en hushålls ko?

Hehe, jag ska inte skaffa ko. Däremot går jag sen en längre tid tillbaka och lurar på kameler.:D
Kameluppfödaren berättade att kamelerna åt ungefär hälften så mycket som en ko. Han har tidigare haft "mjölkkor" vad nu det kan vara men håller sig nu med Herfordkor (stavning?).

Som tidigare skrivits så beror det ju lite på ras/storlek. Men även ts-halt på grovfodret. Så då blir det lättare per kilo ts, och våra mjölkkor av rasen SRB och SLB tuggar i sig c:a 18-20 kg/ts per dygn.

Kicki :laugh:

Kameldjur kan knappast trolla med sin matsmältning! Men om man jämför en mjölkko med en icke mjölkande kamel blir skillnaden naturligtvis stor.
PL

Ja, givetvis, har teflonminne! :D Produktionen en väldigt viktig faktor.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 075
Senast: Luff
·
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
937
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 995
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12