percival

Trådstartare
Har en valack som under ca en månads tid får som små sadelknutor framför allt uppe på ryggraden, nån enstaka vid sidan av ryggraden och framför allt långt fram på manken och nedåt.
Det som är märkligt är att dom är hårda, han reagerar inte alls och dom FÖRSVINNER inom mindre än en timma :crazy:
Har bara sett dom efter ridning så man misstänker ju sadeln...

Vi provade ut ny sadel i mars då han fick ont av sin gamla och den har legat jättefint på honom och gör förhoppningsvis fortfarande. Ryggen är mkt finare mot innan och sadel har en bred fin kanal som inte ska störa mot manken och ryggraden.
Jag är noga med smuts från schabrak, borstar rent o byter ofta.

Någon som har haft eller har samma problem eller hört talas om nått liknande?
Jag tycker det är märkligt att dom försvinner..

Sv: Knutor!

Hej! Min häst har också knutor under sadeln som hon får när det börjar komma gräs i hagen. Veterinären har sagt att det är proteinknutor och kanske kan det vara så i ditt fall också? Det är alltså inget farligt ;)

Hej! Min häst har också knutor under sadeln som hon får när det börjar komma gräs i hagen. Veterinären har sagt att det är proteinknutor och kanske kan det vara så i ditt fall också.. fast det är ju lustigt om de kommer fram efter ridning .. proteinknutorna på min häst är där hela tiden men det kanske kan va olika, ingen aning om det . Men de är iaf inte farliga. :)

Jag har exakt samma problem.

För ca 1månad sen så kom dessa knutor. Kommer på vänster sida ng nedanför manken på kanten av ryggraden, 2st med ca 4cm mellanrum. Ng mjuka utan ömhet och försvinner efter nån 1h.

Sadlarna (har en hopp o en dressyr) har han haft i 1år. är utprövade (av duktig o leg.utprövare) samt kollade upp dom båda för 2v sen och bägge ligger helt ok.
Frågade ang knölarna och deras svar/spekulationer var att jag sitter ng mer åt höger vilket gör att bossan på vänstersidan ligger an mer mot ryggraden, samt att jag rider gärna med vanligt schabrak + fårskinnspadd och då blir sadelkanalen automatiskt mindre och kommer närmare ryggraden... :grin: ....och därav får jag reaktionen med knölarna.

Så nu jobbar jag med att sitta rakt (fårskinnspadden finns fortfarande mellan :grin: , men blir knölarna kvar ett par dagar till så får väl den åka bort med.)

Så kolla det :idea:

Hej!

Jag har ett likande problem, min häst som just är inriden har knutor eller vad man ska kalla det på/vid sidan av manken. Han har haft det enda sedan jag fick honom, då var han inte riden. De ömmar inte, går ner vid massage och ridning. Sadeln är utprovad och ska inte ha skapat några problem. Det enda som gör mig lite orolig är att de är lite hårdare än kringliggande muskelvävnad. Hästen rör sig mycket bra och är avslappnad i all ridning.

Någon som vet vad det kan vara eller har liknade problem?

sorry att jag kapade tråden:angel:

Min häst har också fått "knutor" under sadeln, dom blir mindre ett par timmar efter ridning, men dom försvinner inte helt.
Jag är noga med att borsta rent innan jag lägger på sadeln m.m.
Så om någon mer har något tips om vad det kan vara så är jag också tacksam om ni vill informera oss. :)

Detta har jag tyvärr också stor erfarenhet av... Enligt mycket erfaren sadelinprovare beror detta på att sadeln trycker framåt vid ridning. Det bästa tipset han har är att om sadeln ligger bra för övrigt flytta en sadelstropp längre fram så att den ligger mer still.

Nu finns det ju inget som heter proteinknutor, så antar din veterinär är hemskt dåligt uppdaterad. Det handlar om allergisk reaktion MOT någonting i fodret. Sa din veterinär vilken av de drygt 50 aminosyrorna som utlöste saken ?

Liknande trådar

Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 561
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 515
Senast: super
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 474
Utrustning Låter kanske som en märklig rubrik men ni som har/haft äldre hingstar kanske förstår vad jag menar. Hingstar har ofta en större massa... 2
Svar
31
· Visningar
2 472
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka