Knutor i sadelstaden

Whirlie

Trådstartare
Vad ska man göra åt knutor i sadelstaden? Läste i min gamla veterinärbok att hästen ska tas ut ridning och daglig rengöring av knutorna. Hur har ni gjort när era hästar fått knutor?

Hästen har haft 2 st knutor från och till på ungefär samma ställe ganska länge. Hästen är inte öm i ryggen eller kring knutorna när man trycker och känner, och är nyligen genomkollad av kiropraktor som inte hade något att anmärka på ryggen. Sadeln är en syntetsadel med luftstoppning, som enligt ägaren aldrig ska behöva stoppas om utan sadeln ska passa bra.

Kan man fortsätta rida en häst som har knutor? Kommer veterinären på tävling anmärka på knutor i sadelstaden?

Sv: Knutor i sadelstaden

Om knutorna är för stora kan nog vet anmärka men annars tror jag inte att dom säger något.. Dom ser ju om hästen reagerar och har ont..

Det jag brukar göra om hästen får knutor är först att se över foderstaten. Kontrollera proteinmängden, är den för hög får dom lätt knutor ("proteinknölar"). Vi började ge en av våra hästar lite jäst nu som hjälp till pälsfällningen men det tog bara 2-3 dagar så hade hon knutor på ryggen. Så det fick vi sluta med..

Sen skulle jag lägga ett skinn mellan vojlocken och hästryggen. Fårskinn, renskinn eller något annat mjukt som lätt kan forma sig runt knutan och skydda sig. Jag har köpt ett fårskinn på ikea som jag klippte till själv.. Fungerar utmärkt! Men kom ihåg att lägga skinnet i samma riktning som hästens päls annars irriterar det. Va noggrann med det (vojlock, skinn..) närmast hästen är riktigt rent så det aldrig finns något som kan skava..

Endel tvättat knutorna med alsolsprit men det har jag aldrig gjort. Det är nog vad man känner själv.

Lycka till.

Sv: Knutor i sadelstaden

*pinsamt*:o

Jag sökte faktist på knutor och knölar i både "utrustning" och "hästvård", men av någon anledning verkar jag ha missat den tråden...

Tack för att du påpekade det! :bow:

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 783
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 641
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama