Knottror av dåligt hö?

Husmusen

Trådstartare
Jag har ett problem...
Min häst har fått ganska många knottror över halsen samt "under" svansen. Vet inte riktigt vad hon fått det ifrån (veterinären har varit ute och kollat på henne och ska lämna en slags rengöringsvätska som hon ska tvättas med) men nu verkar det som att det kan komma från ett dåligt hö. Vi var nämligen tvugna att utfodra med ett lite äldre hö under någon vecka mellan höleveranserna, och det verkar bli mer och mer troligt att det är därifrån det kommer.

Så, till min fråga - är det någon som vet om man kan balansera upp/ tillföra något i den nuvarande foderstaten (nu står hon på "rätt" hö igen) för att få knottrorna att gå ner. Dom sitter nämligen kvar trots att vi bytte tillbaka för ca två veckor sedan.
Ska fråga veterinären direkt också, men jag tänkte om det är någon här som kanske har någon bra idé...? *tacksam*

P.s. Hon verkar inte känna av knölarna själv, reagerar inte om man trycker på dom eller så. D.s.

/Mi :cool:
 
Sv: Knottror av dåligt hö?

Vilken typ av "knottror" är det? Nässelutslag? Hårda knottror?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
671
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hejsan! För två veckor sedan började min ponny få ifjolårs hö. Nu i veckan har jag upptäckt små knölar främst där selen sitter men även...
Svar
1
· Visningar
473
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp